- lör 26 nov 2011, 00:41
#592052
Eldokumentationen till V70II tar 380 A4-sidor komplett för hårdvaran för de varianter som finns. Alla modulernas interna dokumentation tillkommer som bara för motorstyrningen är åtskilliga sidor. Sedan tillkommer ett för mig okänt antal programrader i de olika systemen. :roll:
Eldokumentationen till en Volvo Duett rymdes på ett papper och bilen hade mindre än en tiondel så många elkomponenter som V70II. Duett hade 4 säkringar i elsystemet. Till detta kom komponentdokumentation på några av komponeneterna på sammanlagt några tio-tals papper.
Ingen mjukvarudokumentation behövdes till Duett. 8)
Installation av elektriska tredjepartsprylar i en Duett var definitivt lättare för hemmapularen. Men det fanns ju heller inga avancerade prylar att installera med dagens mått mätt. Nu har tröskeln höjts för kravet på hemmapularens kompetens och ibland är det t.o.m. omöjligt att efterinstallera vissa elektriska prylar i moderna bilar.
VolvoB20 skrev:/.../man tycker ju att utvecklingen skulle gått frammåt sedan dess så eftermarknadsintallation skulle vara busenkelt. Men det verkar ju snarare gått bakåt.Som lite kuriosa kan nämnas att en V70II MY11 har ca 400-450 enskilda elkomponenter lite beroende på variant. Då räknas en högtalare, en dörrkontakt, kylvätsketempgivare, kombiinstrument DIM, motorstyrenehet ECM, centralenhet CEM, etc. var för sig som en enskild elkomponent men inte t.ex. säkringar, glödlampor, etc. Så t.ex. hela instrumentpanelen blir inte så värst många enskilda elkomponenter i denna beräkningen. Till detta kommer ett mycket stort antal kopplingspunkter (förgreningar, kontaktstycken, jordpunkter, etc.). Det finns ca 80-90 säkringar i en V70II (beroende på utrustningsnivå).
Eldokumentationen till V70II tar 380 A4-sidor komplett för hårdvaran för de varianter som finns. Alla modulernas interna dokumentation tillkommer som bara för motorstyrningen är åtskilliga sidor. Sedan tillkommer ett för mig okänt antal programrader i de olika systemen. :roll:
Eldokumentationen till en Volvo Duett rymdes på ett papper och bilen hade mindre än en tiondel så många elkomponenter som V70II. Duett hade 4 säkringar i elsystemet. Till detta kom komponentdokumentation på några av komponeneterna på sammanlagt några tio-tals papper.
Ingen mjukvarudokumentation behövdes till Duett. 8)
Installation av elektriska tredjepartsprylar i en Duett var definitivt lättare för hemmapularen. Men det fanns ju heller inga avancerade prylar att installera med dagens mått mätt. Nu har tröskeln höjts för kravet på hemmapularens kompetens och ibland är det t.o.m. omöjligt att efterinstallera vissa elektriska prylar i moderna bilar.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."