Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Men hur ser en eftermonterad stereo ut då? Finns ju inte en enda vetig modell som passar och som ser klok ut om man är över 18 år och vill ha lite stil på sakerna och att det skall passa med inredningen.
av 2444ever
På min där det är dubbeldin tycker jag det är minst lika snyggt, om inte snyggare, med en Pioneer och ett fack under, original där var allmänt ful och plottrig. På nya bilar är det väl värre eftersom dom har eget format och därför svårt att få det snyggt med annan, men det är ju lite poängen med tråden, att det var enklare förr, och snyggare, med eftermarknadsstereo.

Eftersom ljud inte är Volvos core business är det ganska självklart att det finns bättre alternativ, därför är det rätt irriterande att det är svårt med alternativ tycker jag.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
Camel skrev:Volvo mfl har en ljudanläggning som inte är en helt separat modul utan den är integrerad med bilens övriga system mycket mer än vad som kan uppnås med funktionerna i ISO-kontakterna. Man kan få mycket fler finesser på det viset.
Mycket fler finesser ?:-/ ?:-/ ?:-/ Som att det tex tog +10 år innan volvo hade lyckat få in en bilstero som klarade att spela MP3, i mina andra bilar hade jag ju kört MP3 i evigheter då dessa INTE hade idiotintegrerade stereosystem.
Ja Volvo och flera andra tillverkare har inte alltid utnyttjat möjligheterna, håller med.
Men därför skrev jag också "Man kan få mycket fler finesser/.../"
Användarvisningsbild
av Camel
Ljudanläggningar verkar vara en särskilt öm punkt. Jag kan delvis hålla med om argumenten att dessa system är för integrerade så att de inte lätt kan bytas till något annat. Men det ligger i tiden. TIllverkarna vill ju leverera funktioner och ta betalt för kundvärdet. Optimalt är ju om tillverkningskostnaden då är markant mindre. Jag tror detta är en del av orsakerna till att vi ser mer och mer integrerade ljudanläggningar och annat i moderna bilar.
I en premiumbil, eller bilar som försöker vara det, krävs lite design också. En integrerad ljudanläggning blir oftast mer enhetlig i paneldesignen än en tredjepartstillverkad ljudanläggning.

Konstigt att ingen nämner strålkastare. Det fanns förr runda standardstrålkastare i några olika få olika standarddiametrar på många bilar förr som hade runda insatser. Dessa är totalt borta sedan länge. Nu har varje biltillverkare sina egna designade strålkastare. Var det bättre förr för det? Jag tycker inte det då de nya oftast lyser bättre. Men tyvärr finns det undantag även här. En del moderna bilar har sämre ljus nu än vad en del bilar hade förr i tiden. Strålkastarna är ofta dyra att byta ut. Ibland svårt att byta lampor. Men designen på bilen, ja ibland hela identiteten beror mycket på just strålkastarna. Livet är svårt ibland.

I det stora hela tycker jag modern teknik tillför mer fördelar än vad den ger i nackdelar.
Camel skrev:/.../ bilen är ett exempel på en pryl som verkligen utvecklats. Skillnaden är enorm vilken egenskap man än tar upp: säkerhet, komfort, vägegenskaper, prestanda, driftsäkerhet, energieffektivitet, miljöegenskaper, rostskydd, funktionalitet, prisutveckling, etc.
Av det jag räknade upp har allt påverkats till det bättre beroende på modern teknik. Rostskydd undantaget. De stora förbättringar som ägt rum hade inte varit möjliga utan den moderna tekniken.

Man kan dra parallellen med TV-apparater: På den tiden de var uppbyggda med diskreta komponeter kunde jag laga min egen TV. Det var tur för det behövdes. Det har hänt flera gånger. Dessutom kostade en bra TV förr i tiden mer än dagens TV i arbetade timmar räknat.
Dagens TV-apparater med modern teknik har en fantastisk bild. Kostar mindre i arbetstid räknat. Men de är mycket svåra att reparera själv för en amatör som jag. Men vad gör det, de går ju inte sönder lika ofta. Det är iaf min erfarenhet. Men bara för att det var lätt att laga en gammal TV, eller möjligen för att det var lätt att löda på några extra sladdar och få ut t.ex. ljudet till en extern högtalare, så kanske det motiverar att vi ska backa utvecklingen dit?
Användarvisningsbild
av Variosboy
2444ever skrev:
Variosboy skrev:Vad det gäller dom sista två raderna så skulle jag nog faktiskt säga att ljudet i en modern Volvo är milsvidder bättre än vad dom flesta hemmapulare fick till "förr i tiden". Det som är surt är att det är svårare -än så länge- att få in nya ljudkällor, men ärligt talat så känner i alla fall inte jag något behov av det eftersom det finns plats för USB-minne, Ipod och även en AUX..
Nja. Dels är jag väldigt kräsen med ljud och dels så har man ju olika smak vad gäller ljudkaraktären, den skiljer ju från person till person och tyvärr är Volvos ljud lite för torrt och hårt för min smak (i nya modeller, i min -00 var ljudet helt oacceptabelt).
Högtalarna och placeringen av dessa har jag inget att klaga på, iaf på min. Har en ganska hyfsad Pioneer och tycker det låter mycket bra med originalhögtalarna.

Bästa basljudet (utan sub) hade jag i en 142 där jag satte högtalare i hatthyllan, var ju inte så mycket som isolerade på den så det blev väldigt bra ljud med bagaget som resonanslåda. Innan jag monterade dom hade jag haft dom liggande i baksätet, blev ju viss skillnad efter monteringen. När jag efter ett tag också kom på att jag av misstag hade kopplat bort loudness och slog på det igen satt jag med ett fånigt flin i ansiktet, hade en riktig "plötsligt händer det"-feeling där.

PS. Håller annars med om att originalljudet har gått fram väldigt mycket.

Att du ena stunden säger att du är kräsen på ljud och senare i samma inlägg nämna loudness får mig att inse att vi har totalt olika sätt att se på vad som är bra ljud.
Loudness borde i princip vara förbjudet om det är "rätt" ljud man är ute efter..
Vad det gäller tycke och smak när det gäller ljudkaraktär har du helt rätt, folk gillar olika..
Jag gillar när det låter så ofärgat och orginal som möjligt.. Visst gillar jag bas, men då ska det vara bas där den som gjort musiken valt att det ska vara mycket bas, inte som dom flesta man hör som byggt stereo som har orginalsystemet kvar och fläskat i två MDS 12":are och som har förväxlat mycket ljud med bra ljud! :D
av 2444ever
Variosboy skrev:...
Att du ena stunden säger att du är kräsen på ljud och senare i samma inlägg nämna loudness får mig att inse att vi har totalt olika sätt att se på vad som är bra ljud.
Loudness borde i princip vara förbjudet om det är "rätt" ljud man är ute efter..
O.s.v.
"kräsen" i min ordbok betyder inte att man anser sig ha "rätt" eller att man är bra på något sätt. För mig är det att det inte är mycket som faller mig i smaken, sen om andra tycker likadant eller ej bryr jag mig inte speciellt mycket om.

Loudness är inte en modul med en tillverkare som sedan satt i alla andra tillverkares anläggningar som hade detta, finns givetvis olika kvalitet på loudness också. Enkelt kan man ju säga att det är en förinställd equaliserkurva, det innebär att det inte per definition låter illa, det är väldigt beroende på tillverkaren. Jag har haft anläggningar hemma och i bilen där loudness låtit bra, och andra där det låtit skit.

Ett sista förtydligande, jag köper anläggningar som jag tycker låter bra, inte som har "rätt" ljud.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Loudness borde i princip vara förbjudet om det är "rätt" ljud man är ute efter..
Hur tänker du då ? Då måste man ju ta bort även volymknappen om man tänker på det viset. "Rätt ljud" kan ju bara uppnås vid relaitvt hög volym.

En riktig loudness eller "loudness compensation" som det igentligen heter är ju en volymberoende anpassning av equaliserkurvan för att kompensera för örats svagheter vid låg volym för få ljudet mera rättvist och nära originalet.

Wikipedia.

The “loudness” control on some consumer stereos alters the frequency response curve to correspond roughly with the equal loudness characteristic of the ear.[3] Loudness compensation is intended to make the recorded music sound more natural when played at a lower sound pressure level.

Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har kanske en del med att göra hur man mixat . Har dock aldrig testat då jag inte är så förtjust i höga volymer då min teori är att det får negativ inverkan på öronen så att man börjar få hörselförändringar tidigare i livet än normalt.

Mvh GK
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?