VolvoB20 skrev:*pettson* skrev:Det är inte särskilt konstigt? Finns saker och ting så ska dom fungera. En grundläggande regel.
Så enkelt kan det väl inte vara? Jag har tex en klocka i bilen som inte fungerar, besiktningen har aldrig satt 2:a på det, att saker ska fungera gäller väl bara saker som har med säkerhet/miljö och göra.
Så 2:an på krängninghämmarens glapp måste väl ha något med säkerheten att göra eller? Typ att bilen blir mycket farligare med ett glapp i krängningshämmaren, än va det det är att köra helt utan hämmare.
Eller är det så att åtgärden att ta bort den glappa hämmaren igentligen gör bilen mycket farligare men det är ok enligt reglerna att göra bilen farligare än att köra bilen vidare i befintligt skick med lite glapp ?:-/
Klockan i din bil är nåt som aldrig besiktigats. Det var inte nåt vidare exempel. Säkerhetstänket kan man ifrågasätta på sbp när man för 10år sedan fick en 2:a för att drivknutsdamask var trasig. Motivet var att knuten kan gå hädan och bilen blir svår att styra. Samma med hjullager fram eller bak. Idag är det bra att veta för bägge två. Om man har tur. Annars får man inget alls.
Det har inte nåt med farligt att göra. Det har med fungerande tillbehör eller inte att göra.
En krängningshämmare i bakvagnen är ett tillbehör på dom flesta modeller. den har egentligen ingenting med säkerheten att göra på den nivån som bilprovningen gör kontroll, allså för vad som krävs av en standardbil. Oftast är den nåt som beställts för att tillhöra till exempel en chassiesats (brukar innebära 2-3cm sänkning på bilen och en krängningshämmare bak) medans större delen av bilarna inte har någon sådan. Bakvagnen är inte farlig på nåt sätt utan hämmaren men är mer exakt vid mer provocerande körning med produkten monterad, dom billigaste modellerna har den inte från fabrik, dom dyraste har den däremot.
Är produkten monterad så ska den också göra sitt jobb. Kan den inte utföra sitt jobb är den felaktig där den sitter, och därmed ska det påpekas. Det är inte svårare än så.
Det är samma med till exempel loadlevelers på 850 serien, det är ett tillbehör. En del har, andra inte. Finns dom så ska dom fungera felfritt det blir poäng annars. Finns dom inte så kräver ingen att dom ska finnas. Därför är det tillåtet att ta bort dom felaktiga och ersätta med vanliga stötdämpare och andra starkare fjädrar så att bilen blir i samma skick som utgångsprodukten.
För att ytterligare visa hur det fungerar så är en utlöst airbag med lysande lampa helt okej igenom sbp. Bara bältena fungerar fysiskt och bagen inte är ivägen för dej när du styr. SRS systemet ingår nämligen inte i SBPs kontroller. Så ta pangpåsen och vira ihop den och silvertejpa kanterna. Eller för den delen klipp bort och tejpa kanterna. Det är grönt ljus rakt igenom sbp. Har kört igenom många ggr på det viset när vi plockat ihop någon bil som varit krockad och är i slutfasen för ihopmonteringen.
Däremot sätter man otvivelaktigt en 2a på lysande ABS lampa på alla. Trots att volvo i sin egen handbok intygar att bromsarna fungerar precis som vanligt förutom just ABS delen. Och ABS är ingen lag på att ha. Men ABS är inte klassat som *kompliment*, medans SRS är det. SRS är ett kompletterande system bara, medans ABS är inbyggt i ordinarie systemet. Därmed så blir det olika bedömning. TROLIGEN gjorde man den bedömningen på tidigt 90tal när en del körde ABS systemet som bromsservo och därmed blev servolösa när ABS systemet slutade fungera. Och idag är mercedes tillbaka med *NYHETER* sen runt 2003 och använder just ABS systemets pump som servo så som man fann värdelöst på 90 talet. Så nån ändring är inte i sikte.