Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kultebo
Bilen ger ifrån sig ett konstigt ljud som jag inte riktigt vet hur jag skall beskriva. Det kan närmast liknas med ett "skrapande" ljud. Det låter inte särskilt högt men är ändå irriterande. Ljudet kommer i intervaller om 5-10 sekunder och hörs bäst vid jämn, låg gasning oberoende av hastighet. Ljudet försvinner vid ökat gaspådrag. Till min förvåning finns ljudet även i mina svärföräldrars S60. Svärfar som jobbat som volvomek i hundra år hör dock ingenting...
Användarvisningsbild
av G-kraft
kultebo skrev:Bilen ger ifrån sig ett konstigt ljud som jag inte riktigt vet hur jag skall beskriva. Det kan närmast liknas med ett "skrapande" ljud. Det låter inte särskilt högt men är ändå irriterande. Ljudet kommer i intervaller om 5-10 sekunder och hörs bäst vid jämn, låg gasning oberoende av hastighet. Ljudet försvinner vid ökat gaspådrag. Till min förvåning finns ljudet även i mina svärföräldrars S60. Svärfar som jobbat som volvomek i hundra år hör dock ingenting...
har du provat att öppna motorhuven samtidigt som bilen är igång !? känner du att ljudet kommer därifrån eller från någon annan del av bilen !?
av Hemgårn
kandet vara isbildning i ecc? Har hört att det orsakar ett skrapande ljud som kommer och går.
Användarvisningsbild
av Chrasher
Har jag i vår också, jag har dock fått för mig att det är någon autofunktion som känner av bromsarna eller nått i den stilen.

Finns det inte en funktion som justerar bromsverkan mellan fram och bak tex? (spånar bara, är kanske helt ute och seglar ??:-/ )
av kultebo
Det torde inte vara isbildning i ecc:n då ljudet även uppkommer när bilen varit avstängd en längre tid. Ljudet kommer definitivt framifrån men jag kan inte lokalisera det mer än så. Måste nog forska lite med motorhuven öppen och återkomma. just nu regnar det så det blir ett senare projekt. Det där med bromsavkänning lät vettigt i mina akademikeröron så spåna på.
Användarvisningsbild
av Truls
Har også en slik skarpende lyd, men den kommer bare en gang, og alltid når jeg har kjørt ca 50 etter oppstart. Har alltid lurt på hva det er.
Användarvisningsbild
av Crille
Truls skrev:Har også en slik skarpende lyd, men den kommer bare en gang, og alltid når jeg har kjørt ca 50 etter oppstart. Har alltid lurt på hva det er.
Vid start körs en test av abs:n när du kommer upp i ca 20km/h den testen körs bara en gång efter att du startat motorn. och borde inte vara samma problem som trådskaparen har, då hans ljud återkommer men jämna mellanrum.
av NCR
Det som låter är med största sannolikhet bara kompressorn som slår till och från i intervaller. Detta ljud borde alltså vara helt normalt.
av kultebo
trygg i min förvissning om att det är kompressorn som låter måste jag bara fråga vad den gör?
tack för er hjälp!
av NCR
kultebo skrev:trygg i min förvissning om att det är kompressorn som låter måste jag bara fråga vad den gör?
tack för er hjälp!
Den är en del av ditt ac-system som håller dig sval på sommaren.

Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil […]

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, d[…]

Tja, först och främst grått, silve[…]

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]