I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Nån som vet hur och vilka parametrar man ska mata motorn med om man vill göra sk steg 1 trimmning så att den får ca 220 hk utan att man behöver köpa en dyr trimbox för 7 lakan?

Flyttad till rätt forum.
Mvh Ramon /Admin
av Frigge
Hur ska du ta dig in o programera om parametrarna i styrenheten då :roll: . Det är ju ingen öppen standard att gå in o ändra i direkt.

/Fredrik
av caradioa
Men dessa sk "trimboxar" har ju inställningar och som kopplas via OBD, eller hur? Tänk om man kunde föra över dessa själv med sin egna dator istället tänkte jag
Användarvisningsbild
av VolvoB20
caradioa skrev:Men dessa sk "trimboxar" har ju inställningar och som kopplas via OBD, eller hur? Tänk om man kunde föra över dessa själv med sin egna dator istället tänkte jag
Det krävs två saker.

1. Hacka interfacet så du får access till alla styrparametrar

2. Skapa en helt ny mapp med massor med värden som styr insprutningsmängd, instprutnings-punkter, turbotryck vid alla varvtal och tider. (jätttejobb)

De förtag som lyckat låser sina Programerinsgboxar till ett fordon så man inte ska kunna kopiera.
av caradioa
Jo, jag förstår att de försöker skydda sitt verk, men det verkar ju finnas ett antal olika märken som ger precis samma prestanda. Då får man ju känslan av att de kopierat av varandra iaf. Vore kul om nån crackgrupp i så fall extraherade ur innehållet ur dessa boxar ;)
Användarvisningsbild
av elmuppo
caradioa skrev:Jo, jag förstår att de försöker skydda sitt verk, men det verkar ju finnas ett antal olika märken som ger precis samma prestanda. Då får man ju känslan av att de kopierat av varandra iaf. Vore kul om nån crackgrupp i så fall extraherade ur innehållet ur dessa boxar ;)
Du tror väl inte att andra märken kan köra samma mjukvara på sina motorer som volvo kör på sin motor? Det mycket avancerat hur en motorstyrning fungerar, och är specifikt för varje motor. Trimboxar funkar genom att lägga sig mellan motor och styrbox, och förvanskar datat som styrboxen skickar och tar emot. Vid Mjukvarutrim så ändras optimeringstabellen, och det görs inte i en handvädning utan med avancerade program där man ändrar tändtider och turbotryck. Man måste oxå ha med momentspärrar och dylikt.

//Branx
av caradioa
Specifik för varje motor? En D5 på 185 HK i bilen X och i bilen Y lär väl knappast vara unik i sig. En sån där chipmodul för 7000 kr skulle väl mycket väl kunna fungera på alla d5or såvida de inte var programmerade att binda sig till motorns ID-nummer eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
branx skrev:
caradioa skrev:Jo, jag förstår att de försöker skydda sitt verk, men det verkar ju finnas ett antal olika märken som ger precis samma prestanda. Då får man ju känslan av att de kopierat av varandra iaf. Vore kul om nån crackgrupp i så fall extraherade ur innehållet ur dessa boxar ;)
Du tror väl inte att andra märken kan köra samma mjukvara på sina motorer som volvo kör på sin motor? Det mycket avancerat hur en motorstyrning fungerar, och är specifikt för varje motor. Trimboxar funkar genom att lägga sig mellan motor och styrbox, och förvanskar datat som styrboxen skickar och tar emot. Vid Mjukvarutrim så ändras optimeringstabellen, och det görs inte i en handvädning utan med avancerade program där man ändrar tändtider och turbotryck. Man måste oxå ha med momentspärrar och dylikt.

//Branx

Beror på vad ni pratar om för trimboxar, enkla boxar typ KCR mfl manipulerar bara lite signaler, oftast bräsnletryck eller laddtryck.

Avancerade boxar använder programmeringsinterfacet typ BSR och byter ut hela motorstyrningsmappen i "centraldatorn".

Självklart är mappen individuell för varje bil/motor/årsmodell. Går man riktigt lång mappar man varje enskild bil med en egen mapp.
av caradioa
Det var typ KCR jag tänkte på om man kunde göra det jobbet själv med laptop och kabel istället för att skaffa deras chip-tuner för 7 lakan. För den lösningen de använder är väl knappast individuell utan funkar väl på alla D5 185 HK?
av Addekarlsson
Det är därför man ska skilja på chiptrim och mappning...
Chiptrim är enkelt, samma chip används till många bilar. Kcr, viking m.fl är chip.
Att mappa är ju att byta parametrar med mukvara, vilket är väldigt bilberoende, eftersom man då mappar in dom förändringar man gjort.
Och mappa, de tär inget man bara gör utan en sjujeffla massa kunskap om vad man håller på med.

Så har i alla fall jag förstått det hela....

Mvh/ Adde

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]