branx skrev:caradioa skrev:Jo, jag förstår att de försöker skydda sitt verk, men det verkar ju finnas ett antal olika märken som ger precis samma prestanda. Då får man ju känslan av att de kopierat av varandra iaf. Vore kul om nån crackgrupp i så fall extraherade ur innehållet ur dessa boxar ;)
Du tror väl inte att andra märken kan köra samma mjukvara på sina motorer som volvo kör på sin motor? Det mycket avancerat hur en motorstyrning fungerar, och är specifikt för varje motor. Trimboxar funkar genom att lägga sig mellan motor och styrbox, och förvanskar datat som styrboxen skickar och tar emot. Vid Mjukvarutrim så ändras optimeringstabellen, och det görs inte i en handvädning utan med avancerade program där man ändrar tändtider och turbotryck. Man måste oxå ha med momentspärrar och dylikt.
//Branx
Beror på vad ni pratar om för trimboxar, enkla boxar typ KCR mfl manipulerar bara lite signaler, oftast bräsnletryck eller laddtryck.
Avancerade boxar använder programmeringsinterfacet typ BSR och byter ut hela motorstyrningsmappen i "centraldatorn".
Självklart är mappen individuell för varje bil/motor/årsmodell. Går man riktigt lång mappar man varje enskild bil med en egen mapp.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.