Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Jag har själv elektrisk mutterknackare, men låsbulten drar jag med enbart handkraft. Inte med fälgkors utan bara med Volvos medskickade L-formade enhands vridhandtag.
Om låsbulten sitter så hårt att du inte kan rubba den med enbart handkraft - då behöver du något kraftigare. Det var det som hände mig och jag valde det skonsammaste jag hittade och det var den där avdragaren med utväxling i första inlägget.

Jag skiftar inte hjulen själv för jag tycker det är speciellt spännande, utanför att slippa lämna bilen i händerna på den "extrapersonal" som däckfirmorna tar in under högsäsong. Däckfirmor brukar också ligga långt från civilisationen ute på något industriområde där bussar går fyra ggr om dagen. Man slipper att stå i någon drop-in kö och den cirkus som omger den. Man slipper hålla koll på så att hjulen hamnar där man vill och att det slarvas i allmänhet. På det hela taget sparar man både tid och besvär att göra det själv.
2444ever skrev:Funderar på Biltemas el. mutterknackare, någon med erfarenhet?
Andra alternativ?
Ska man upp i pris när man ändå håller på?
Kan man använda förlängare på en sån?

Många frågor där...

Nja!!! Dom där billiga elektriska mutterknackare ger jag inte så mycket för utan det måste bli en DYR faen om den ska funka.
Jag har en av varje en billig el typ biltema och en tryck luftsdriven också biltema och gissa vilken som funkar bäst?????????

Ja inte den elektriska allafall utan den som faktiskt inte kostar mera pengar och som går på luft och ja man måste då klart ha tillgång till en kompressor.

Men köp inte en billig eldriven och tro att du ska låta den sköta hjulbytena i fortsättningen för det funkar bara inte. Jag brukar alltid efterdra muttrarna lite bara för att känna om maskinen gjort sitt jobb och med den eldrivna så blir det oftast nästan ett helt varv med fälgkorset, medans det inte behövs någonting med luftknackaren, på sin höjd ett kvarts varv på typ två av 20st.

Ja sen kan man ju också om man vill köpa till några momentskaft som man sätter mellan hylsan och maskinen.

Glöm biltemas elknackare och om du vill ha en eldriven som funkar så får du vara beredd på att lägga ut minst 2000-3000tusen.
Elektriska mutterdragare har ett dragmoment på 300 - 400 Nm. Bilfälgar skall dras med ~ 100 Nm, lite olika på olika bilar och fälgar. Momentstänger finns i valfria moment, man väljer alltså den stången man behöver.
Jag upptäckte ganska omgående att man får öva lite. Jag kom fram till att man känner i handen och hör även lite på ljudet när stången fungerar. Med lite övning så får man in känslan för detta. Prova med och utan momentstång på några "övningsmuttrar" (Det behöver ju inte vara just en bilfälg). Jag tycker i alla fall att jag märker skillnad.
Härmed inte sagt att det blir just rätt moment, men det blir lägre med än utan.

En liten utvikning och sidospår: Har någon, någonsin sett en gummiverkstad justera dragmomentet på sina pneumatiska (tryckluft) mutterdragare? Jag har inte gjort det.

För den som eventuellt inte har stött på en momentstång kan man beskriva den som en förlängare i en hylsnyckelsats. Men den är tillverkad i fjäderstål och har en bestämd diameter (naturligvis uppmätt och avpassad för det aktuella momentet) som gör att när dragmomentet (mothållet) ökar mer än det givna momentet, så sviktar och fjädrar stången. Den vrider sig. Torsionsfjäder är ett annat namn för samma sak. Med den övningen som jag nämner här över så lär man sig ganska lätt att märka när "fjäderstången" jobbar. Då släpper man omdelbart avtryckaren. Ibland säljs det hela satser med flera stänger och olika moment om man har ett sådant behov. Stängerna är färgkodade. En (1) stång kostar runt 100 kr.

För mig som har lagt ett antal år bakom mig och börjar känna av slitage i kroppen (rygg och knän) är en sådan här mutterdragare ett underbart verktyg. Trots att man bara använder det två gånger om året så är jag fullt nöjd med mitt köp. Om den sedan kostar 400, 500 eller 600 kr är ointressant i sammanhanget. Den är värd sitt pris.
Tryckluftsdriven är helt klart bäst men en smidig batteridriven är inte helt fel heller, ibland. :D
Min tryckluftsdrivna mutterknack drar ca 100Nm på lägsta steget så den är perfekt när man byter hjul bara att köra fullt och sen känna efter med momentnyckeln, kan inte bli smidigare. :D
Men en billig elektrisk duger nog utmärkt om man bara ska byta hjul några gånger om året och inte har tillgång till en kompressor, nått annat duger de inte till.
@Rådlös: Min plan var att inte dra ända in med knackaren, och dra sista med momentnyckel. Men det är kanske lätt hänt att man råkar dra för hårt med knackaren.
Fluffen skrev:...
Men en billig elektrisk duger nog utmärkt om man bara ska byta hjul några gånger om året och inte har tillgång till en kompressor, nått annat duger de inte till.
Lite trist om det är så, hade ju tänkt ha den till lite annat, kanske ska fortsätta med fälgkorset ändå.
Varför skaffa en mutterknack om man ändå drar det sista med momentnyckel? :roll: Är ju enkelt då att bara ta en hylsa (eller fälgkors) och dra in hjulskruvarna tills det tar emot sen dra med momentnyckel, jag har en sådan med spärrfunktion, enkelt och nästan utan ansträngning och inget sitter som berget då man ska skifta hjul nästa gång.

/Kalle
Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]