- fre 18 nov 2011, 07:10
Beroende av om det är att köpa privat där jag alltid försöker att pruta beroende på pris, till att köpa i handeln, där håller jag med att marginalerna hos dom flesta är nog inte så stora. Dom lever på att sälja stora kvantiteter men ofta har dom låga inköpskostnader på kringprodukter som man kan få med. Det är billigare för företagen att ge en sak som dom köpt billigt och lyft moms på än att pruta på kontantpris ut till kund. Det är därför det är lättare t ex när man köper bil att försöka få med däck eller x-ljus mm för dom tjänar mer på det iom momsavdrag och inköpspris. Vi går ju direkt och köper till fullpris annars för att få dessa x-ljus eller däck. Oftast blir båda parter nöjdare på det sättet. Sen kan man ju bara tänka på hur det var längre tillbaka, då var det mycket större marginaler som säljarna hade att röra sig med. Jag kommer ihåg när jag var grabb och farsgubben kom hem med en mercedes, den fick han låna över helgen för att "känna" in sig och bli nöjd. När sen hela familjen följde med på måndagen för att skriva kontrakt var det ett fjäskande utan dess like. En sekreterare sprang och serverade kaffe till föräldrarna och saft med glass till oss småttingar. Skulle du få det idag, nej tror inte det. /Clas
VOLVO for life
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt.