Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
Pruta på en bilaffär går ju
men har ni provat pruta ner
en tv/dator några hundringar
på Elgiganten eller andra Elkedjor.
av llesrof
Hm... jag är dålig på att pruta. Fick ned bilen från 209000:- till 205000:- När jag köpte en TV för en massa år sedan höll alla andra butiker i stan exakt samma pris så säljaren tyckte att jag kunde gå till någon av dem om priset inte passade. När jag köpte en kamera i onsdags hade de inte det minneskortet jag ville ha så jag fick ett snabbare till samma pris. Det sparade jag säkert 150 spänn på. Då kostade kameran tio lök.

Så näe, jag kan inte pruta på sånt. Prutade i och för sig en begagnad synt från 6800:- till 5000:- för en massa år sedan men den var åt h-vete fel prissatt från början. Musikbörsen-pris.
Användarvisningsbild
av Guligan
Radio/tv-handeln har så kass marginaler (ännu sämre än bilhandeln) så det ska du nog inte räkna med att det är någon idé tyvärr.
Användarvisningsbild
av Nexus
Prutade inte men lyckades få med gratis avgasklammor (4 st rostfria) idag vid en beställning av lite avgasrör. Annars "hota" jag med köpa av annan leverantör...
Köper jag beg delar på nätet brukar prutningen vara självklar tex i form av säljaren står för frakten annars ingen affär....
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Beroende av om det är att köpa privat där jag alltid försöker att pruta beroende på pris, till att köpa i handeln, där håller jag med att marginalerna hos dom flesta är nog inte så stora. Dom lever på att sälja stora kvantiteter men ofta har dom låga inköpskostnader på kringprodukter som man kan få med. Det är billigare för företagen att ge en sak som dom köpt billigt och lyft moms på än att pruta på kontantpris ut till kund. Det är därför det är lättare t ex när man köper bil att försöka få med däck eller x-ljus mm för dom tjänar mer på det iom momsavdrag och inköpspris. Vi går ju direkt och köper till fullpris annars för att få dessa x-ljus eller däck. Oftast blir båda parter nöjdare på det sättet. Sen kan man ju bara tänka på hur det var längre tillbaka, då var det mycket större marginaler som säljarna hade att röra sig med. Jag kommer ihåg när jag var grabb och farsgubben kom hem med en mercedes, den fick han låna över helgen för att "känna" in sig och bli nöjd. När sen hela familjen följde med på måndagen för att skriva kontrakt var det ett fjäskande utan dess like. En sekreterare sprang och serverade kaffe till föräldrarna och saft med glass till oss småttingar. Skulle du få det idag, nej tror inte det. /Clas
Användarvisningsbild
av Nexus
Fick 20% rabatt idag på Industripartner utan säga ett knyst .-Äh fredag sa han och vi avrundar lite neråt :D
av mikebike
Järnaffärer har rejäla rabatter för sina fakturakunder, vanliga privata kontantkunder får betala betydligt mer.

Jag beställde hem en sats med Granlunds tappborrar i en järnaffär en gång.
-Oj vad dyr den var, du får 25% rabatt, sa tjejen.
Inte ofta personalen prutar åt kunden! :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Försöker pruta på maskiner, järnvaror, förbrukningsmateriel inom lantbruket, bildelar mm samt hos de snikna gubbarna i jaktaffären. :lol:
Priset är bara en utgångpunkt i förhandligen. :mrgreen:
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]