Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag undrar om nån kan ge mig en tips vad som har skett med min Automatväxellåda till min 850 glt -93:a?

Detta hände: bilens lådan började slira vid 90 km/h på långkörning.
Stannade och kollade oljan den var rätt nivå.

Fortsatte köra efter ca 30 min och bilen började slira efter en kort stund och lampan i kombiinstrumentet tändes(pilen).
stannade och kolla de oljan den var väldigt mörk samt luktade illa.

Fick hjälp att ta hem bilen på ett släp.
Byte därefter oljan 2 ggr.

Bilen slirar när man kör framåt men fungerar bra att backa med.

Enda koden som visas är 2-3-2 på blinkoden=saknar info från hastighetsmätarn?

Vad kan ha orsakat att lådan ej driver och vad kan koden ha med felet att göra?

Kollade på volvo om de hade reservdelar(lameller m.m) men de hade endast utbyteslådor konstigt på en så stor firma.

Tacksam om det fanns någon som har nåt tips bilen är ju inte värd något utan fungerande låda.
[/b]
Användarvisningsbild
av g00ey
Att lådan slirar låter som ett mekaniskt problem antingen i själva lådan eller i anslutning till den (i anslutning till motor eller diff).

En frånvarande hastighetsgivare borde inte medföra att lådan slirar bara att lådan inte växlar som den skall.

Sedan har vi det här med oljan, kanske har det slammat igen inne i lådan, det låter som ett allvarligt fel.

Har du inte fler felkoder? Om du trycker på testknappen igen, kommer det upp samma kod eller kommer det fler?
av Arthur
g00ey skrev:Att lådan slirar låter som ett mekaniskt problem antingen i själva lådan eller i anslutning till den (i anslutning till motor eller diff).

En frånvarande hastighetsgivare borde inte medföra att lådan slirar bara att lådan inte växlar som den skall.

Sedan har vi det här med oljan, kanske har det slammat igen inne i lådan, det låter som ett allvarligt fel.

Har du inte fler felkoder? Om du trycker på testknappen igen, kommer det upp samma kod eller kommer det fler?
Svar: Det finns inga fler felkoder endast 2-3-2. Bilen går att köra bakåt hur bra som helst det måste utesluta diffen.
av G.S.O.N
du har exakt samma fel som mig och för mig är de lammelerna som har gått åt helvete. Så ja tipsar dig om att byta låda. Jag bytte olja ca 10 gånger och kronglat framåtebax får ingen annan fel kod än den du får men de är för den står still när du kör eller att han slirar så mycke. en automat låda kan du från 5000 på skriten gått allt från 10 tusen mil och uppåt
av Pirrev70Rawd
Hade en glt 850-92

den började slira & ha sig....

lämnade in den & d visade sig vara hastighetsmätargivaren tydligen!!!

den bytes & bilen gick som förr!!!

denna går ner växellådan!!!!

men om d vart den felkoden jag hade vet jag ej!!!
av Gialloturbo
Hej! i slutet på växellådans ingående axel sitter 3 st nylon tät ringar.
Om dom slits ut ( vilket är vanligt på volvo 800-serien)
Tappar lådan oljetryck och börjar slira.Lamellerna blir till skrot och hamnar i filtret.
när det sedan är igensatt driver inte bilen.
vill du ha hjälp med renovering är du välkommen på mail!

[email protected]

mvh stefan
har fan samma problem fast jag har fel kod 2-1-3 för hög spjällägesignal.
de går att åka med bilen när oljan e kall, direkt när oljan blir varm så slirrar den bara.. har provat att bytt olja en gång fast då gjorde jag aldrig rent filtret, me ska in med bilen nu i veck för oljebyte i lådan o rengöring av filtret. se om de blir någo bättre
:???:
av 850turbo
Tjena!
Jag har också felkod 2-3-2
Har samma symtom där lådan "slirar" och lägger sig typ som i vinterläge. DEtta händer oftast när det är kallt. Men när jag nollställer allt(tändningen 5ggr) så slocknar pilen och lådan går som vanligt.

Tror det är växellägesgivaren som spökar då lådan växlar klockrent.
ÄR det svårt att byta en sån här själv?

Tack för svar

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]