Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
246: Det är samma kartdata som Garmin använder från Navteq..
Det man saknar lite i standard Navigon är trafikinfo. En lite dyrare Garmin tar ju trafikinfo från FM-radio gratis. Liknande funktion får man abbonera på i Navigon, ett par 100 lappar per år.
Vidare kan man ju inte planera sin rutt i datorn med MapSource och sen lägga i den i iPaden.
Nu går ju Garmin dessvärre ifrån detta på de flesta bilgps enheter också.
Fortfarande tycker jag min gamla garmin 276C är den bästa GPS enheten som tillverkats. Hade Garmin gjort en liknande igen med modern display och GPS chip så hade det blivit en sådan oavsett kostnad :)

Som Bil GPS känns Navigon i iPad bättre än en Garmin iom den mycket större skärmen.
av weldersin
Sätter nog en peng på Navigon 70 Premium Live. Köpte den i samband med när jag köpte nya V 70:n. Har en äldre modell av Navigon också, tror den hette 7210. Den var inte så känslig i kommandona på skärmen då man skulle peka, man fick nästan alltid använda plastpinnen som satt på sidan om apparaten. Den nya fungerar mycket bättre, större skärm, snabbare och mycket känsligare när man ska "peka". Handlade den på Netonnet för ca 2 900:-.

/Weldersin.
Användarvisningsbild
av modin
Jag har precis bytt ut min Garmin 1690T mot en Navigon 70 Premium Live och vilket nedköp! Saknar den gamla något så fruktansvärt. Hade tidigare en Navigon 8310 som var buggig och laggig, men jag tänkte att det har säkert rättats till på modellerna som är 2 år nyare. ICKE!

Den hittar inte butiker trots att den har Google live, precis som min tidigare garmin (försökte lägga in Netonnet Slagsta).

Den föreslår att jag ska åka av essingeleden och köra genom fridhemsplan och betala vägtullar när jag åker från söder till norr om stan. Detta trots att det inte är några köer.

Väldigt ofta när man begär guidning så lotsar den in en från stora vägen, in i villaområdet och sedan ut på samma stora väg igen. Garmin gjorde aldrig något av dessa sjukt irriterande saker.

Det går inte att se displayen om det är någorlunda soligt. Och röststyrningsfunktionen är ett skämt.

Om det inte vore för att jag köpt ett aktivt broditfäste för 650kr så skulle jag lämna tillbaka den och köpa en garmin istället.
Användarvisningsbild
av Krollspell
weldersin skrev:Sätter nog en peng på Navigon 70 Premium Live. Köpte den i samband med när jag köpte nya V 70:n. Har en äldre modell av Navigon också, tror den hette 7210. Den var inte så känslig i kommandona på skärmen då man skulle peka, man fick nästan alltid använda plastpinnen som satt på sidan om apparaten. Den nya fungerar mycket bättre, större skärm, snabbare och mycket känsligare när man ska "peka". Handlade den på Netonnet för ca 2 900:-.

/Weldersin.
Jag håller med dig, jag köpte en Navigon 70 Premium Live till min frus bil för några månader sedan och tycker den är kanon. "Live" är dessutom en tjänst som lyfter den en bit extra + en stor skärm som gör allt tydligare. När det gäller karttäckning så är det väl exakt samma kartversioner från Navteq till Navigon, Garmin, Volvos RTI m fl.

Dessutom tycker jag Navigon 70 P L är klart snyggast av gps:erna idag.
av Tarsiger
kristianmann skrev:Nån som har set den "nya" originale Volvo/Garmin 3790 satsen för V70 08- live??
Sittar och kollar på en sådan GPS nämligen, och kanske man skal få den satsen från Volvo med hållare? Nån som vet vilken sida den sittar på. På S/V60 sittar den jo på vänster side om ratten. Är det samma på V70?
Tacksam för svar!
Mvh,
Kristian
Både Garmin 3790 LMT och Navigon 70 Premium Live röner här i tråden omdömen som den bästa GPS:en, ibland med påpekande om hur dålig just den andra apparaten är. Det går inte att avgöra vilka omdömen som är mest välgrundade bara genom att se hur de är formulerade. Och det kan mycket väl vara så att olika egenskaper hos apparaterna tilltalar en användare mer än en annan. Man måste göra sig en egen uppfattning.

Hos Bilia blir man som nybilskund föreslagen installation av Navigonen till vänster om ratten, det är standard på t ex V/XC70 MY12. Till Navigon finns nämligen ett Volvoanpassat aktivt fäste, men leveransavdelningen säger att montering nedanför och lite vid sidan av Sensus också går att utföra. I det senaste bladet "Volvobutiken" som följer med Volvokortsfakturan visas på sid 4 (opaginerat) i stället en 3790 (måste vara Garmin) med "Volvounik hållare och programvara" för totalpris 6990 kr, vad det nu är för programvara.

När jag på nätet granskar användarhandböckerna för dessa GPS:er (modellerna nämnda överst här) så ser jag beträffande fartkameravarning att Garmin "varnar när man närmar sig en fartkamera om farten är för hög". Det betyder att om kartdataunderlaget inte fått med en fartgränssänkning från 90 till 80 så kan man missa varningen, kanske också om kameran står, som ibland är fallet, strax bakom hastighetsskyltar som sänker fartgränsen. Eller är det så att varje kamera i kartunderlaget är kopplad till fartgränsen som gäller just där kameran står?

Vad gäller Navigon hittar jag i användarhandboken inget om fartkameror, vare sig i index eller genom ytlig bläddring i bland sidorna. Men självklart har även den fartkameravarning, sådan är ju marknaden.

Vilken vetskap och erfarenhet om fartkameravarning finns bland användare av dessa Garmin- och Navigonmodeller?
Användarvisningsbild
av roadside
Inflikar med en fråga. Jag har beställt en Ecoroute Hd till min V70II och undrar hurman monterar den på ett snyggt sätt? Jag skulle vilja lägga den under panelen och dra ut sladden vid uttaget funkar det, någon som gjort så?
av Moody
Har haft två olika Garmin-modeller (dock inte samma modell som ovan) och på båda så har den varnat för fartkameror även om hastighetheten varit ok. Vid kamera och samtidigt för hög hastighet så har den dubbelplingat.

För övrigt varnar den för fartkameror oavsett riktning, alltså även för kameror i motsatt körriktning.
av Tarsiger
Moody skrev:Har haft två olika Garmin-modeller (dock inte samma modell som ovan) och på båda så har den varnat för fartkameror även om hastighetheten varit ok. Vid kamera och samtidigt för hög hastighet så har den dubbelplingat.

För övrigt varnar den för fartkameror oavsett riktning, alltså även för kameror i motsatt körriktning.
Då borde även Garmin 3790 ge någon varning för kamerorna som sådana, oavsett hastighet.

Ja visst ja, detta med riktningen glömde jag. Jag har läst (kanske i annons) att det finns GPS-modeller som varnar bara för kameror som bevakar ens egen färdriktning. Detta är självklart en stor fördel, alla varningar blir relevanta och ca hälften så många. Vilka navigatorer i så fall? Om detta kan fungera så måste kameradatabasen innehålla även riktningsinformation. Men varför utnyttjar inte alla navigatorer denna i så fall? Borde vara omöjligt avstå i rådande konkurrens.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den "Volvounika programvaran" i Garmin nüvi 3790 består av att Volvohandlarna är inlagda. Det är de i de vanliga 3790 också, fast då behandlas de inte som viktigare än handlare av BMW, Mercedes, Citroën eller nåt annat.

Garmin har egna lösningar för fartkameravarning, lösningar som man får betala för. De håller reda på kamerans riktning också. Kör man fattigmansvarianten och tankar ner kameradata från nätet, varnar den oavsett riktning. Just 3790 är lite dum, tycker jag, för den visar inte kameraikonen på kartbilden, så det är lite klurigt att avgöra om det finns en eller två kameror, eller om de står på en anslutande väg istället för den jag kör på. Men oftast är information på nätet mer uppdaterat, för bilister som är ute och kör kan anmäla ändringar, så de kan bli inlagda mellan uppdateringarna som Garmin gör i sitt underlag.

Men den plingar en gång oavsett din hastighet, och sen ihärdigt om du kör fortare än den i databasen inlagda hastigheten.

Vad är det för sladd till OBDII-adaptern som avses ovan? Den ansluts ju med Bluetooth. Drivspänning får den väl från OBDII-uttaget, eller? Jag har ingen sån, bara en annan OBDII-adapter, och där är det i alla fall så.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

V90 läggs ner.

Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023