kristianmann skrev:Nån som har set den "nya" originale Volvo/Garmin 3790 satsen för V70 08- live??
Sittar och kollar på en sådan GPS nämligen, och kanske man skal få den satsen från Volvo med hållare? Nån som vet vilken sida den sittar på. På S/V60 sittar den jo på vänster side om ratten. Är det samma på V70?
Tacksam för svar!
Mvh,
Kristian
Både Garmin 3790 LMT och Navigon 70 Premium Live röner här i tråden omdömen som den bästa GPS:en, ibland med påpekande om hur dålig just den andra apparaten är. Det går inte att avgöra vilka omdömen som är mest välgrundade bara genom att se hur de är formulerade. Och det kan mycket väl vara så att olika egenskaper hos apparaterna tilltalar en användare mer än en annan. Man måste göra sig en egen uppfattning.
Hos Bilia blir man som nybilskund föreslagen installation av Navigonen till vänster om ratten, det är standard på t ex V/XC70 MY12. Till Navigon finns nämligen ett Volvoanpassat aktivt fäste, men leveransavdelningen säger att montering nedanför och lite vid sidan av Sensus också går att utföra. I det senaste bladet "Volvobutiken" som följer med Volvokortsfakturan visas på sid 4 (opaginerat) i stället en 3790 (måste vara Garmin) med "Volvounik hållare och programvara" för totalpris 6990 kr, vad det nu är för programvara.
När jag på nätet granskar användarhandböckerna för dessa GPS:er (modellerna nämnda överst här) så ser jag beträffande fartkameravarning att Garmin "varnar när man närmar sig en fartkamera om farten är för hög". Det betyder att om kartdataunderlaget inte fått med en fartgränssänkning från 90 till 80 så kan man missa varningen, kanske också om kameran står, som ibland är fallet, strax bakom hastighetsskyltar som sänker fartgränsen. Eller är det så att varje kamera i kartunderlaget är kopplad till fartgränsen som gäller just där kameran står?
Vad gäller Navigon hittar jag i användarhandboken inget om fartkameror, vare sig i index eller genom ytlig bläddring i bland sidorna. Men självklart har även den fartkameravarning, sådan är ju marknaden.
Vilken vetskap och erfarenhet om fartkameravarning finns bland användare av dessa Garmin- och Navigonmodeller?