Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

2444ever skrev:Slagfälgkors?
Ser ut som ett vanligt fälgkors, men korset har delvis rörligt centrum (+- 120 grader) och de vinkelräta "hylsorna" har balansvikter.

Man sätter fart på vikterna och får på det sättet en "manuell mutterknack", vilket gör det busenklet att lossa hårt åtsittande bultar.

Påminner om detta men centrum kan rotera delvis så man kan knacka loss bultarna

Bild
Googlade slag fälgkors och första träffen har rubriken: Hur drar ni åt hjulen?
Har man bytt till vinterdäck borde det väl heta "Hur drar ni åt däcken?". :mrgreen:

Skämt åsido, jag har en sån där utdragbar hjulmutternyckel liggandes i bilen samt en i garaget. Med de rackarna så brukar man få upp det mesta. :)
mikebike skrev:En kollega kom och frågade om jag hade några begagnade MTB-däck att sälja.
-De är väl inte speciellt dyra att köpa nya?
Jo, de skulle kosta nästan 3000:- på cykelaffären!

Det visade sig att han hittat en MTB vars "enda" fel var att någon hoppat på hjulen så att fälgarna var knäckta. Däcken var däremot ok! :roll:

Åter till ämnet, jag använder en helt vanlig teleskopisk förlängare när jag skiftar hjul på bilen.
Hyfsat stark och 85 kilo tung kropp brukar lösa problemet. :wink:
Väger man inte 85 kilo så kan man stampa på den teskopiska förlängaren. Dem brukar lossna
Ptja, i så fall måste det vara okej att säga att man bytt högtalare när man i själva verket bytt hela stereon. Det är ju i och för sig sant, men det är ju ändå inte hela sanninge. Misstänker att uttrycket är gammalt och gått i arv från far till son sedan urminnes tider och ve den son som ifrågasätter sin läromästare i konsten att framföra en automobil och att hanter allt som hör en sådan till. Mär farfar var ung så bytte man säkert vara däck inför vintern. Om man ens brydde sig om sånt trams. En riktig man ansågs förmodligen kunna köra med sommardäck året runt :-DD
Hur menar du nu? Bytt hela stereon? Stereo innebär att ljud produceras ur 2 högtalare till skillnad mot mono. Menar du huvudenhet kanske? I övrigt fattar jag inte ett dugg av din jämförelse mellan ljudanläggning och trådens ursprung.
ÄRRet skrev:
Ptja, i så fall måste det vara okej att säga att man bytt högtalare när man i själva verket bytt hela stereon. Det är ju i och för sig sant, men det är ju ändå inte hela sanninge. Misstänker att uttrycket är gammalt och gått i arv från far till son sedan urminnes tider och ve den son som ifrågasätter sin läromästare i konsten att framföra en automobil och att hanter allt som hör en sådan till. Mär farfar var ung så bytte man säkert vara däck inför vintern. Om man ens brydde sig om sånt trams. En riktig man ansågs förmodligen kunna köra med sommardäck året runt :-DD
Hur menar du nu? Bytt hela stereon? Stereo innebär att ljud produceras ur 2 högtalare till skillnad mot mono. Menar du huvudenhet kanske? I övrigt fattar jag inte ett dugg av din jämförelse mellan ljudanläggning och trådens ursprung.
Klart att det blir oförståligt om du jämför min liknelse med trådens ursprungsfråga som var ett tips om en fiffig grej som underlättar vid hjulbyte. Då blir det helt obegripligt eftersom det inte var det jag jämförde med. Testa att jämföra med begreppen "byta till vinterdäck" och "byta till vinterhjul" så går det nog bättre skall du se. Det intressanta är att ditt yrande om mono och stereo verkar tyda på att du ändå läst och förstått min jämförelse. Jag antar att du hade otur när du skrev ditt inlägg. Känner du för att gagga mer om saken så ta det via PM.
Om man som jag har 2 högtalarpar till stereon hemma så tror jag att liknelsen känns mer direkt. Man har ju då 4 komponenter som på ett bra sätt kan symbolisera de fyra hjulen. Däremot anser jag nog att det är mer korrekt att låta högtalarenheten representera både hjulet och däcket, och om jag då får föreslå att nyttja t.ex "högtalare" som "hjul", och kanske "gallret" eller möjligen "konen" som "däck" - i liknelsen.
NisseHult skrev:
StringerBell skrev:Ett verktyg med det namnet får inte komma nära mina spröda låsmuttrar...
Då sitter du som på nålar i kurvorna förstår jag. :roll:
Du kan rulla med ögonen så mycket du vill. Folk drar sönder sina låsmuttrar/bultar hela tiden, vilket alla inlägg i det här forumet är ett vittne på. Jag ser också hur mina låsmuttrar såg ut efter en enda resa till Volvo-service.

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]