mikebike skrev:VolvoB20 skrev:Det blir ingen nästa gång. Nya bilar kommer att vara för dyra att laga och åker till skroten direkt så fort problem uppstår efter garantitiden gått ut......
Så du föreslår att jag skall skrota en bil för över en kvarts miljon ifall styrdonet eller något annat havererar den närmsta tiden? :roll:
Nej, men det kommer vara något nytt som puttar bilen över kanten till skrotning.
En gammal 740 rullar ju i evighet och kan ju vara nere i 10.000 - 20.000 kr i värde och kan hållas igång med hemapulande och biltema-grejjer eller beggade delar från skroten....
Det är ju kört på nyare bilar, du kan inte köpa en grej på skroten och byta utan att samtidigt ha en Servicedator för 120.000 kr för att konfa upp de nya kompoenterna.
Du kan inte ens byta bromsbelägg eller knappen till fönster hissen, eller sätta dit en kanpp för extraljusen utan att behöva VIDA för 120.000 kr
JAg har själv botaniserat på skroten och hämtat styrkort ock likande till tidigare bilar och fått dem att rulla i många år till, det funkar ju inte längre då jag inte har en VIDA i graget hemma.
Min kollega hämtade ut en sprillans XC70 D5 för 450.000 nyligen, när han körde hem så kunde han inte köra MP3, han körde tillbaka till Bilia och sade, "Jag glömde lägga till MP3 optionen, jag vill köpa till det"
"Det är kört svarade Bilia, bara att dumpa bilen och köpa en ny om du vill ha MP3"
Det tycker jag fångar dagen tänkade i ett nötskal.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.