Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Är det någon som vet varför man inte kopplar in parkeringsbromsen så fort man stänger av motorn?
Jag var helt övertygad att man gjorde det tills min bil rullat 1m i en backe... :oops:

Sen tycker jag den sitter för långt bort och "svår" att nå...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Resultatet av felsökningen var att parkeringsbromsens styrdon byttes ut. En kostnad på 5500:- som lyckligtvis gick på min begagnatgaranti.
Men nästa gång......
Det blir ingen nästa gång. Nya bilar kommer att vara för dyra att laga och åker till skroten direkt så fort problem uppstår efter garantitiden gått ut......
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har för mig att jag läst om att det finns bilar som alltid drar åt parkeringsbromsen när man stannar. Vi här i kalla nord vet ju att, som min gamle far brukar säga, "parkeringsbromsen ska åtdragas vid varje stopp, och därefter genast lossas". Detta ska tolkas som att den måste användas jämt, annars kärvar den, men den får inte stå åtdragen annat än i undantagsfall, för annars fryser den fast.
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev: Det blir ingen nästa gång. Nya bilar kommer att vara för dyra att laga och åker till skroten direkt så fort problem uppstår efter garantitiden gått ut......

Säger inte att jag gillar trenden med all "ny teknik" i alla lägen, men sådär som du säger har folk sagt i alla tider, och trots det så håller bilarna många många många gånger längre idag än för bara 25 år sedan..

Samma diskussioner har det varit när det gäller brytarlösa tändsystem, ABS, katalysatorer, turbo osv. Listan kan göras precis hur lång som helst!

Men trots dessa "nymodigheter" så är det ytterst sällan man hör om folk som under låt säga 20.000 mil får byta någon av ovanstående detaljer.. Visst finns det modellspecifika brister i konstruktioner, men generellt sett så är det ju så att "mogen" teknik fungerar.. Och enda sättet för teknik att bli mogen är att den hamnar i konsumentprodukter..
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där är helt riktigt. Det fanns en tid, då normal körsträcka före genomgripande motorrenovering på en Ford var 5000 mil.
Det fanns en annan, långt senare tid, när förväntad livslängd hos ett turboaggregat på en Volvo var 5000 mil.

Båda delarna har blivit bättre.

Min förra Volvo (854 Turbo 1994) körde jag 18 år och 46000 mil med, innan jag tyckte att det fick vara så att lägga pengar på att laga den.
av mikebike
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:Resultatet av felsökningen var att parkeringsbromsens styrdon byttes ut. En kostnad på 5500:- som lyckligtvis gick på min begagnatgaranti.
Men nästa gång......
Det blir ingen nästa gång. Nya bilar kommer att vara för dyra att laga och åker till skroten direkt så fort problem uppstår efter garantitiden gått ut......
Så du föreslår att jag skall skrota en bil för över en kvarts miljon ifall styrdonet eller något annat havererar den närmsta tiden? :roll:
Variosboy skrev:Men trots dessa "nymodigheter" så är det ytterst sällan man hör om folk som under låt säga 20.000 mil får byta någon av ovanstående detaljer....
Jag har hittills fått utbytt:
Dieselvärmaren
Bränsletanken
Motorn till tankluckan
Motorn till vänster backspegel (höger krånglar också, men jag orkar inte klaga!)
Låskistan i förardörren
12V uttag
Styrdonet till parkeringsbromsen
Radion krånglar och Bilia har erbjudit sig att byta ut den, men jag är inte säker på att det är själva radion som är problemet.

Desutom har den varit inne ytterligare 4 gånger för dieselvärmaren och krävt akut reparation för överhettningsrisk (kontakt till kylfläkt).
Allt detta under bilens tredje "levnadsår".

Jag hoppas ju att den nu skall fungera helt felfritt i minst 5 år, men jag är skeptisk.
Användarvisningsbild
av apersson850
Första två åren med den förra bilen jag köpte ny från Volvo. Detta var en 1994 års modell. Forumet trasar sönder formatteringen, men omfattningen framgår nog ändå.

Åtgärder markerade med fetstil har åtgärdats på garanti.

Bytt/reparerat Anledning Åtgärd (garantijobb)

Lackskada på baklucka Skadad före leverans Omlackering del av lucka
Strålkastarinsats vänster Skev, gav felaktig ljusbild Byte av insats
Dörrlås höger Dörren ibland omöjlig att stänga Smörjning, byte av lås
Dörrlås vänster Inget fel, men byttes på alla bilar Byte av lås
Växellåda Ingen synkronisering på backen Byte av växellåda
Rördragning för laddluftkylning Frysrisk vid -30 grader och regn Ombyggnad vevhusventilation
Ingen defrosterverkan Kupéfläkten gick inte Har hänt två gånger, självläkande
(visade sig vara ett programfel i styrningen)
Dimstrålkastare höger Smälte Byte av strålkastare
Säkerhetsspärr för huvlås Huven gick ej att öppna Byte spärr, modifiering lås
Gasfjäder till baklucka Läckte Byte
Elvärme i förarstol Överhettning Byte termostat och element
Elvärme i förarstol Ingen värme alls Skarvning kabel, 6 gånger
Har visat sig bero på konstruktionsfel. Termostaten sitter rakt ovanför en av elmotorerna till stolsinställningen. Om stolsdynan utsätts för en punktbelastning över termostaten, knäcks anslutningarna mot elmotorn.
Hjulinställning fram Kan ej stå enligt specifikationen Fyra inställningsförsök
Efter inkoppling av fyrhjuls mätutrustning visade det sig att bakhjulen stod fel i förhållande till framhjulen. När alla hjul ställts rätt i förhållande till varandra försvann fenomenet.
Lister på höger sida Ramlade av på höger bakdörr Högersidans lister bytta
Vibrationer vid bromsning Skeva skivor fram Byte av skivor och backar
Dimstrålkastare vänster Smälte Byte av strålkastare
Vindrutetorkare Går ej till parkeringsläge Sprayat rengöring i reglaget
Bromsband parkeringsbroms Lossat från backen Byte
Strålkastarinsats vänster Skev, ger felaktig ljusbild Ej åtgärdat
Motorfäste Gummibussning sönder Byte
Elvärme i förarstol Överhettning Ej åtgärdat
Elvärme i förarstol Ingen värme alls, element kass Byte element
av mikebike
Jag köpte en två år gammal med förhoppningen om att alla småfel skulle ha blivit åtgärdade....

Hoppas Audi är bättre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:Det blir ingen nästa gång. Nya bilar kommer att vara för dyra att laga och åker till skroten direkt så fort problem uppstår efter garantitiden gått ut......
Så du föreslår att jag skall skrota en bil för över en kvarts miljon ifall styrdonet eller något annat havererar den närmsta tiden? :roll:
Nej, men det kommer vara något nytt som puttar bilen över kanten till skrotning.

En gammal 740 rullar ju i evighet och kan ju vara nere i 10.000 - 20.000 kr i värde och kan hållas igång med hemapulande och biltema-grejjer eller beggade delar från skroten....

Det är ju kört på nyare bilar, du kan inte köpa en grej på skroten och byta utan att samtidigt ha en Servicedator för 120.000 kr för att konfa upp de nya kompoenterna.

Du kan inte ens byta bromsbelägg eller knappen till fönster hissen, eller sätta dit en kanpp för extraljusen utan att behöva VIDA för 120.000 kr

JAg har själv botaniserat på skroten och hämtat styrkort ock likande till tidigare bilar och fått dem att rulla i många år till, det funkar ju inte längre då jag inte har en VIDA i graget hemma.

Min kollega hämtade ut en sprillans XC70 D5 för 450.000 nyligen, när han körde hem så kunde han inte köra MP3, han körde tillbaka till Bilia och sade, "Jag glömde lägga till MP3 optionen, jag vill köpa till det"

"Det är kört svarade Bilia, bara att dumpa bilen och köpa en ny om du vill ha MP3"

Det tycker jag fångar dagen tänkade i ett nötskal.
Användarvisningsbild
av Camel
Håller med VolvoB20.

Jag tycker dock att nya bilar har blivit bättre än de gamla generellt sett. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till tiden före de elektroniska systemen tog över då t.ex. mekaniska brytarspetsar och förgasare användes. Jag menar bilarna rullade ju inte så långt utan servicebehov eller justeringar. Ofta behövde man justera/byta brytarspetsar, tändstiftsbyte ofta, rotor/fördelare, förgasarnål, membran, etc. Avgasreningen var primitiv/obefintlig. För att inte tala om ABS, ESP, mflr säkerhetssystem. Dessutom fick man som förare själv agera styrsystem själv oftare: t.ex. pumpbromsning i halt väglag, manuell choke vid kallstart, lyssna efter knackningar när man drog husvagn, etc.
Här har de moderna elektroniska systemen helt förändrat tillvaron.

Men på den senaste generationen av bilelektriska system (för Volvos del V70N/S80 och framåt) sett att biltillverkare använder ny teknik även för protektionistiska syften. LIN-nätverk, CAN-bus, optiska nätverk är bra i sig, man får mycket funktioner och finesser med mindre behov av reläer och kablage. Diagnostikmöjligheterna är bättre vilket underlättar felsökning. Men moduler kan inte bytas hur som helst, inställningar kräver specialmjukvara hos de flesta tillverkare. Så behöver det inte vara bara för att modern teknik används. Det är ett medvetet val från tillverkarnas sida.

Så faktum kvarstår:
En gammal bil kunde man hålla liv i mycket länge. Delarna var tillgängliga, billiga samt enkla att byta ut utan specialsystem för mjukvaruladdning etc. En modern bil tror jag inte går att hålla liv i på samma sätt när den blir gammal pga ekonomiska skäl.

Om elektrisk handbroms är bättre än vajermanövrerad kan man fundera på mer än en gång.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]