- mån 14 nov 2011, 22:42
Snart dax att begära offert för 5000-milaservice + byte av bromsklossar. Har även upptäckt ett irriterande "slack" i knappen på golvet som öppnar tankluckan. Man får pilla på knappen säkert 20 ggr innan tankluckan öppnar ordentligt. Förmodligen är det vajern mellan knappen o tankluckan som behöver spännas lite. Inte för att jag behöver tanka så ofta men ändå :mrgreen: , och visst har det hänt grejer med förbrukningen igen :shock: . Iofs blir det allra mest landsvägskörning men jag trodde inte att det var möjligt att komma ner till 0,5 ens på den här 1,4 bensinaren. Men nu har det sjunkit till 0,38 på färddatorn och 0,41 när man räknar vid pump.
@Brainy: det sjönk 1/10 till i kväll..
Jag har ingen i bekantskapskretsen jag kan fråga; finns det någon här på forumet som känner till ifall någon annan kommit ner i lika låg förbrukning med en 1,4 liters Corolla från 2002? Jag är så sjukt imponerad av hur "lätt" det var att påverka förbrukningen på den här kärran och undrar ifall det brukar vara så här med Toyotor eller andra småbilar? Tänker iaf fråga på servicestationen hur deras erfarenheter är av bilar med samma motor/mil/årsmodell.
Körstilen:
*Från stillastående: Gasar upp i rätt fart lite snabbare än en lastbil.
*Kör på högsta möjliga växel - i 30 km/h = 4:an. 50 km/h= 5:an.
*Motorbromsar så ofta jag kan.
*Kör mest på 70/100 vägar men passerar alltid hela centrala Örebro till/från jobbet vilket medför en hel del rödljus och start/broms så det är inte helt befriat från stadstrafik. Detsamma när jag åker till släkten i Karlskoga.

//M10
@Brainy: det sjönk 1/10 till i kväll..
Jag har ingen i bekantskapskretsen jag kan fråga; finns det någon här på forumet som känner till ifall någon annan kommit ner i lika låg förbrukning med en 1,4 liters Corolla från 2002? Jag är så sjukt imponerad av hur "lätt" det var att påverka förbrukningen på den här kärran och undrar ifall det brukar vara så här med Toyotor eller andra småbilar? Tänker iaf fråga på servicestationen hur deras erfarenheter är av bilar med samma motor/mil/årsmodell.
Körstilen:
*Från stillastående: Gasar upp i rätt fart lite snabbare än en lastbil.
*Kör på högsta möjliga växel - i 30 km/h = 4:an. 50 km/h= 5:an.
*Motorbromsar så ofta jag kan.
*Kör mest på 70/100 vägar men passerar alltid hela centrala Örebro till/från jobbet vilket medför en hel del rödljus och start/broms så det är inte helt befriat från stadstrafik. Detsamma när jag åker till släkten i Karlskoga.

//M10