Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Snart dax att begära offert för 5000-milaservice + byte av bromsklossar. Har även upptäckt ett irriterande "slack" i knappen på golvet som öppnar tankluckan. Man får pilla på knappen säkert 20 ggr innan tankluckan öppnar ordentligt. Förmodligen är det vajern mellan knappen o tankluckan som behöver spännas lite. Inte för att jag behöver tanka så ofta men ändå :mrgreen: , och visst har det hänt grejer med förbrukningen igen :shock: . Iofs blir det allra mest landsvägskörning men jag trodde inte att det var möjligt att komma ner till 0,5 ens på den här 1,4 bensinaren. Men nu har det sjunkit till 0,38 på färddatorn och 0,41 när man räknar vid pump.
@Brainy: det sjönk 1/10 till i kväll..

Jag har ingen i bekantskapskretsen jag kan fråga; finns det någon här på forumet som känner till ifall någon annan kommit ner i lika låg förbrukning med en 1,4 liters Corolla från 2002? Jag är så sjukt imponerad av hur "lätt" det var att påverka förbrukningen på den här kärran och undrar ifall det brukar vara så här med Toyotor eller andra småbilar? Tänker iaf fråga på servicestationen hur deras erfarenheter är av bilar med samma motor/mil/årsmodell.

Körstilen:
*Från stillastående: Gasar upp i rätt fart lite snabbare än en lastbil.
*Kör på högsta möjliga växel - i 30 km/h = 4:an. 50 km/h= 5:an.
*Motorbromsar så ofta jag kan.
*Kör mest på 70/100 vägar men passerar alltid hela centrala Örebro till/från jobbet vilket medför en hel del rödljus och start/broms så det är inte helt befriat från stadstrafik. Detsamma när jag åker till släkten i Karlskoga.

Bild

//M10
av volvoyamha
Alltså :shock:
Fiflare ;)
Hur lyckas du mannen!!
Jag tyckte att våran Opel omega B 1999, med 35 000 mil
turbo diesel på 2.0L
Med en kabe 540 smaragd
så drog den o.6 och det tyckte jag var starkt...
Den drar runt en o.5 lång åkning, :)
Men det där var ett par sjuka siffror!
av matzen10
Jadu, volvoyamha..Jag vet i katten hur det kan bli så snålt! Har funderat på att spela in en filmsnutt så ingen tror att jag fifflat med bilderna :lol: . Färddatorn visade ca: 8% fel (för lite) vid sista mätningen och det är första ggn den uppvisat "normal" felmarginal med, annars har felmarginalen varit 4% i genomsnitt.

Eftersom bilen inte har AC/ECC så bidrar det säkert bortåt 8-10%, snålkörning, lite högre däcktryck än rek samt mkt välservad bil.

Men Omegan med de miltalen/årsmodellen och den förbrukningen är ju faktiskt i samma klass för 17..! Den borde ju vara minst 400 kg tyngre och ha en bra mkt större vindyta än Corollan så även det är remarkabla siffror! En 20%-ig ökning med påhängd husvagn låter ju normalt.

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
av poseidon
matzen10 skrev: *Kör mest på 70/100 vägar men passerar alltid hela centrala Örebro till/från jobbet vilket medför en hel del rödljus och start/broms så det är inte helt befriat från stadstrafik. Detsamma när jag åker till släkten i Karlskoga.

//M10

Kallas det "Stadstrafik" när man kör på E18 förbi Örebro å in i Karlskoga? Moahahhaha :lol:
av matzen10
poseidon skrev:Kallas det "Stadstrafik" när man kör på E18 förbi Örebro å in i Karlskoga? Moahahhaha :lol:
Haha..nä, det gör det ju inte. Fast jag använder mig inte av ringleden i nordväst, eftersom jag bor i sydöst så passerar jag innerstaden med tillhörande stadstrafik. Annars blir det en himla omväg för min del. 8)
av volvoyamha
matzen10 skrev:Jadu, volvoyamha..Jag vet i katten hur det kan bli så snålt! Har funderat på att spela in en filmsnutt så ingen tror att jag fifflat med bilderna :lol: . Färddatorn visade ca: 8% fel (för lite) vid sista mätningen och det är första ggn den uppvisat "normal" felmarginal med, annars har felmarginalen varit 4% i genomsnitt.

Eftersom bilen inte har AC/ECC så bidrar det säkert bortåt 8-10%, snålkörning, lite högre däcktryck än rek samt mkt välservad bil.

Men Omegan med de miltalen/årsmodellen och den förbrukningen är ju faktiskt i samma klass för 17..! Den borde ju vara minst 400 kg tyngre och ha en bra mkt större vindyta än Corollan så även det är remarkabla siffror! En 20%-ig ökning med påhängd husvagn låter ju normalt.

M V H
---> M10
Ja jag fattar inte hur du lyckas men! filmsnuttar! det vore nice :D
Ja den väger bort åt minst en 1500kg, och på dom milen med en diesel är det grymt tycker jag :)

Typ OPEL Omega 101 hk
År från Prod. period: 1997/09 - 2000/09
Effekt hk 101
Volym cm3 1995
Cylindrar 4
Drivmedel Diesel
Karosstyp Kombi
Motorkod X 20 DTH
TecDoc ID 9008
Information om fordonet (ERT***)
Fordon OPEL OMEGA GL KOMBI 2.0
Fordonsslag Personbil
Chassinr W0L0VBF35X****760
Motorkod/er X 20 DTH
Fabrikantskod OP
Gruppkod 094702
Reg.datum 1998/10/13
Privatimport Nej
Karosseri
EEG e1*96/79*0078*03
Växellåda Manuell
Färg VIT
Drivmedel Diesel
Driv 1 motoreffekt 101 kW
Däck 195/65R15
Det blev en kort och ostadig filmsnutt med HTC:n som är ökänd för illa foto/filmkvalitet. Flipprar runt mellan medelförbrukning/aktuell förbrukning/medelhastighet. På hemväg från kneget hamnade jag lägligt nog bakom en annan snubbe/a som körde kring 80 på denna 90-sträcka; optimalt för förbrukningen men blodtryckshöjande för bakomvarande bilister :twisted: .
De senaste 8-10 milen på landsväg har iaf sänkt förbrukningen ett pinnhål till :shock: . Numera 0,37, enligt färddatorn alltså. Imorgon blir det tankning och avräkning mot pumpen. Ska bli intressant och se ifall det skiljer 8% fortfarande.

[youtube]qifHcqnCGYA[/youtube]
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sanslöst låg förbrukning :shock: Nä nog betalar jag hellre 1dl/ extra mil och åker kungligt i S80in :wink: Borde gå att komma ner i 0.5 med den vid samma typ av körning :mrgreen:

Hur pass smala är däcken på toyotan? kan ju inte vara mycket rullmotstånd :lol:

Ska bli spännande att se vad tankningen visar!

/Kalle :)
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]