Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s60johan
Har ett vinande ljud från motorn på en 144hk volvo 850. Det börjar när motorn har gått upp i arbetstempratur, Är det nåt lager i vattenpumpen eller är det spännrullen samt löprullen som är slut? nyss köpt bilen så vet ej när sakerna för kamremmen är bytt. Har tagit av generator remmen och kollat om det är där felet var men ljudet är kvar! kan de vara så enkelt att det är vattenpumpen som är slut?
Senast redigerad av 1 s60johan, redigerad totalt 0 gånger.
Svårt att säga utan att se och höra på plats. Det enda jag kan säga är att detta omedelbart bör kontrolleras eftersom saker som går sönder i dessa regioner av motorn kan ställa till med stora skador. Kanske jag överreagerar men jag skulle rekommendera att nästa gång du kör bilen så är det till en verkstad eller någon som är kunnig och kan hjälpa dig.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Svårt att säga utan att se och höra på plats. Det enda jag kan säga är att detta omedelbart bör kontrolleras eftersom saker som går sönder i dessa regioner av motorn kan ställa till med stora skador. Kanske jag överreagerar men jag skulle rekommendera att nästa gång du kör bilen så är det till en verkstad eller någon som är kunnig och kan hjälpa dig.

Mvh GK

Hittat felet efter gått igenom alla lager! Var oljepumpen som sakt upp sig! Lättnad allfall! Nu kan man pusta ut för man slipper ta ur motorn. :D
osla skrev:oljepumpen? menar du servo pumpen. för oljepumpen måste du väl ut med motorn för att få ur. eller räcker det att ta ner tråget?

Nix ! Sitter bakom remskivan och nedre kuggremhjul på drivaxeln :)
goransson89 skrev:Räcker med att ta ner tråget för att byta oljepump.. :) Och man behöver inte lyfta ur motorn för att byta vattenpump, inte heller för att byta topp, eller kamrem.... :)

:wink: sitter bakom remskivan och nedre kuggremhjul på drivaxeln :)

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]