Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

PTV skrev:Har hört och läst på diverse platser på nätet att ett luftfilter som gör att motorn får lättare att andas kan dra ner benisförbrukningen med ibland upp till en deciliter per mil....?:-/ :D
jag uttyder att du kör en bensinare?? racefilter.. det hör man på namnet.. det ska gå fort för att hjälpa??
Ytterligare några tips: Sätt en tratt (finns i köket) på insuget så hjälper du till med luften, sparar turbon.
Sedan kör du viktväktarna. Mindrer vikt att transportera samt mindre hem från affären. Många sköna droppar sparas (Givetvis blir det kranvatten av samma anledning).
Motorväg: Kör in på påfarten , stanna och ut med bogserlinan "soppatorsk, släpp av mig om några mil". Garanterat bensinsparande.
Och du, vem behöver 5 liter spolarvätska i behållaren??
:mrgreen: :mrgreen:
Bewsfroe skrev:Ang. smala däck så gjorde det marginell skillnad, typ bara en cl per mil. Såvida dom inte är extremt breda...

Detta enligt teknikens värld som gjort ett test jag hitta i en tidning på jobbet.
Enligt min egen erfarenhet gör det mycket större skillnad än så. Hade 17" med 205mm i bredd innan på min S40 och där skilde det ca 7cl per mil (0,7l/100km), jämfört med original 15" 195 mm.
Men det är klart. Är det bara bredden som ändras och inte storleken på fälgen så kanske det inte gör så stor skillnad.
av PaS83
Variosboy skrev:Ett bra sportfilter får givetvis motorn att andas lättare, men när du ECO-kör så är du knappast uppe i stora luftvolymer som ska passera filtret..

I runda slängar betalar du 500:- för ett sportfilter och det tror jag inte du kan spara in på något sätt faktiskt..

Filter av originaltyp är ju engångs, ett sk. sportluftfilter brukar ju vara tvättbart, så kostnaden för just filtret kan man nog räkna hem på 2-3 byten. Frågan är ju hur bra det renar efter ett par tvättar!?
PTV, hur ser förbrukningen ut efter dryga månaden?
av *pettson*
PaS83 skrev:
Variosboy skrev:Ett bra sportfilter får givetvis motorn att andas lättare, men när du ECO-kör så är du knappast uppe i stora luftvolymer som ska passera filtret..

I runda slängar betalar du 500:- för ett sportfilter och det tror jag inte du kan spara in på något sätt faktiskt..

Filter av originaltyp är ju engångs, ett sk. sportluftfilter brukar ju vara tvättbart, så kostnaden för just filtret kan man nog räkna hem på 2-3 byten. Frågan är ju hur bra det renar efter ett par tvättar!?
Här är mitt skumfilter inne på sitt 5:e år. Det har rullat sina 500 mil vid tvätten. Filtret oljas med olja för motorcross cyklar.
Jag fick byta eftersom skumgummit gav upp.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:
PaS83 skrev:

Här är mitt skumfilter inne på sitt 5:e år. Det har rullat sina 500 mil vid tvätten. Filtret oljas med olja för motorcross cyklar.
Jag fick byta eftersom skumgummit gav upp.
Vad rengör du med? Jag kör med BSR´s Optiflow.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag får väl lyfta den här gamla tråden...
Jag köpte Lupon, en 3L. Jag räknade lite innan:
850:1 liter/mil
Lupo: 0,4 liter/mil
Jag borde alltså komma ner i 40% av 850:ns bränslekostnad. Kollade lite kontoutdrag och kom fram till att jag hade tankat för 1750:- i månaden med 850:n. Alltså borde jag komma ner mot 700:- i månaden med Lupon. (Literpriset på bensin och diesel ligger ju ganska lika nu, så jag jämför rakt av.)

Och så här ett halvår efter så stämmer det rätt bra. Ligger på 0,37 för det mesta. Går att komma ner till 0,3 om man är snäll med gasen, men det är så billigt att gasa nu så jag bryr mig inte! Den sparar alltså 1000:- i månaden, så med ett inköpspris på 25000 är den betald efter två år. Och ingen djup suck när bränslemätaren börjar peka neråt. Fyller 30-literstanken för 400:- och så kan jag åka 80 mil till :lol:
Lupo... förstareaktionen är att skriva något flabbigt inlägg men när jag läser bränslesiffrorna så fastnar skrattet lite i halsen. Man kanske skulle köpa sig en liten stadsbil.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]