Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:
StringerBell skrev:Det kan ju vara att jag (och andra) "ärvt" ett språkbruk från den tiden då man ofta skiftade däck på samma fälg.

Jag är dock inte helt ensam:

"byta till vinterdäck" - 171000 träffar

"byta till vinterhjul" - 20000 träffar.

(Google)
Det där visar ju bara att 171000 säger fel. Majoriteten har inte alltid rätt. :mrgreen:
Men hallå! Vad är det för fel i att säga att man byter till vinterdäck? Är det inte det man gör då? Efter bytet sitter det ju vinterdäck på bilen. Alltså, man har bytt till vinterdäck, eller vinterhjul om man nu föredrar det, men båda begreppen är korrekta, i alla fall i mitt tycke.
andreas_lofgren skrev:Jag lämnar den semantiska diskussionen och bidrar istället med en direktlänk: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ltsnyckel/

Smidigt verktyg men är det inte väldigt tidsödande att montera för varje hjulbult. Att använda förlängningsskaft till mitt fälgkors brukar ta 3-4 sekunder extra per bult. Hur lång tid tar det med detta verktyg?
Om bultarna inte sitter speciellt hårt kan det säkert gå snabbare med vanlig förlängning. Men nu valde jag mellan förlängning och den här manicken vilken kändes lite kraftfullare. Hellre overkill.

Men det jag gillade var fr.a. att det går så mjukt, kontrollerat och utan ansträngning.
Nån som provat en sån här och kan säga vilket som är smidigast att använda?

Bild

artnr BS-13301 på swedol
Ett gammalt hederligt trick som jag lärde mig när jag höll på o klödda med besvärliga hjulbultar i början av min bilkarriär (kanske självklart för vissa, men för er som liksom jag inte räknade ut det själv). Det bygger på att man har ett hederligt fälgkors, vilket jag alltid flyttar över till nya bilar jag köper (om det inte är originaltillbehör till den gamla).
Man sätter dit fälgkorset på vanligt sätt. Sätter foten på änden närmast och trycker neråt samtidigt som man har handen på motsatt ände och drar uppåt. Man får ganska bra moment av det.
Som sagt, om man nu inte räknat ut det själv är det ett bra tips.
Marbas skrev:
llesrof skrev:
StringerBell skrev:Det kan ju vara att jag (och andra) "ärvt" ett språkbruk från den tiden då man ofta skiftade däck på samma fälg.

Jag är dock inte helt ensam:

"byta till vinterdäck" - 171000 träffar

"byta till vinterhjul" - 20000 träffar.

(Google)
Det där visar ju bara att 171000 säger fel. Majoriteten har inte alltid rätt. :mrgreen:
Men hallå! Vad är det för fel i att säga att man byter till vinterdäck? Är det inte det man gör då? Efter bytet sitter det ju vinterdäck på bilen. Alltså, man har bytt till vinterdäck, eller vinterhjul om man nu föredrar det, men båda begreppen är korrekta, i alla fall i mitt tycke.
Ptja, i så fall måste det vara okej att säga att man bytt högtalare när man i själva verket bytt hela stereon. Det är ju i och för sig sant, men det är ju ändå inte hela sanninge. Misstänker att uttrycket är gammalt och gått i arv från far till son sedan urminnes tider och ve den son som ifrågasätter sin läromästare i konsten att framföra en automobil och att hanter allt som hör en sådan till. Mär farfar var ung så bytte man säkert vara däck inför vintern. Om man ens brydde sig om sånt trams. En riktig man ansågs förmodligen kunna köra med sommardäck året runt :-DD
En kollega kom och frågade om jag hade några begagnade MTB-däck att sälja.
-De är väl inte speciellt dyra att köpa nya?
Jo, de skulle kosta nästan 3000:- på cykelaffären!

Det visade sig att han hittat en MTB vars "enda" fel var att någon hoppat på hjulen så att fälgarna var knäckta. Däcken var däremot ok! :roll:

Åter till ämnet, jag använder en helt vanlig teleskopisk förlängare när jag skiftar hjul på bilen.
Hyfsat stark och 85 kilo tung kropp brukar lösa problemet. :wink:
VolvoB20 skrev:Var hittar man "Slagfälgkors" ? Hade ett sådant för länge sedan.....
Ett verktyg med det namnet får inte komma nära mina spröda låsmuttrar...
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?