NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

0.43 låter som en dröm!

Om nu en försäljare säger att den skall dra under 0.5 och den är specad till under 0.5 och man aldrig når under 0.5 så tycker jag att man faktiskt skall försöka byta tillbaks bilen (förutsatt att man har låtit verkstan försöka hitta och rätta till felen). Det måste ju finnas någon klausul eller nått som gör att dem måste ta tillbaks bilen?

Lite OT för tråden då min inte är en D2...
Min 2.0D regenererade eller vad det heter för 2 dagar sedan, väldigt länge tyckte jag. Under totalt över 40minuter med varm motor. Dock var dessa 40minuter uppdelade på 2 körningar. Hade även ryckningar som följd. Kollade felkoder osv och hittade bara att bilen precis rengjort partikelfiltret.
Nu efter 3 månader drar den mycket mindre än tidigare. Nu ligger den på 0.4-0.5 på motorvägen. 0.27-0.4 på vanlig landsväg. Aldrig kört så snålt innan. Fyllde tanken idag för att kolla hur långt jag kommer komma och om förbrukningen verkligen är så låg.
Tog en bild efter några kilometer på hur långt färddatorn säger att jag skall komma till tom tank:
Bild

Återgår det till högre förbrukning får jag ta en titt på EGR ventilen som det pratas om till höger å vänster. Dock hjälpte inte detta dig då hanss.

Vad exakt säger verkstaden/Volvo om problemet?
waiko skrev:Ibland undrar man om 1,6d drive är bättre eller sämre?
Hej! Jag kör nu en 1.6D DRIVe från 2010 och den drar ca 0.42 landsväg (100-110 km/h med farthållare) och ca 0.55 i stadstrafik. Jag har loggat all körning och tankning med en appen Gas Cubby i iPhone sedan köpet i februari.

Det verkar som att nya bilar drar mer än specen. Jag köpte bilen begagnat då den gått 4000 mil. Nu ska den snart in på 6000-milaservice så det blir intressant att se hur förbrukningen förändras efter detta.

Mvh Jonas
av hanss
Läste nyss på konsumentverkets hemsida att man tydligen inte skall behöva lämna in bilen fler än 2 gånger för reparation av samma fel.... Blir nog att kräva att få en felfri bil... Så less nu...
av jumu01
Magic440 skrev:Förlåt en okunnig, men vad är regenerering på en dieselmotor?
Partikelfiltret som sitter på 2.0D gör en självrengöring efter olika intervaller beroende på hur man kör, det som händer är att partikelfiltret gör en förbränning av det som samlats i den under denna tiden tar den mer diesel för processen förbrukningen kan ligga upp mot 0.8-0.9 milen.
jonvon01 skrev:
waiko skrev:Ibland undrar man om 1,6d drive är bättre eller sämre?
Hej! Jag kör nu en 1.6D DRIVe från 2010 och den drar ca 0.42 landsväg (100-110 km/h med farthållare) och ca 0.55 i stadstrafik. Jag har loggat all körning och tankning med en appen Gas Cubby i iPhone sedan köpet i februari.

Det verkar som att nya bilar drar mer än specen. Jag köpte bilen begagnat då den gått 4000 mil. Nu ska den snart in på 6000-milaservice så det blir intressant att se hur förbrukningen förändras efter detta.

Mvh Jonas

Hej alla

Är ny på forumet, men inte ny vad det gäller ägande av Volvo.
Har precis byt in min V50 drive som jag köpte ny mars 2010, har aldrig varit mer nöjd gällande spec och verklig förbrukning. Lyckades aldrig ha en högre förbrukning än 0,45 (lägsta förbrukningen på en tank var 0,39). Anledningen till att bilen bytes bort ett extremt resonasljud som kom och gick, kunde vara bort under 2 månader och sedan finnas varje dag. Ljudet fanns i varvtalen 1600-1800rpm, alltså där jag låg 95% av körningen. Volvo hade inne bilen 8 gånger utan lösning av problemet. Jag fick till slut ett mycket bra pris på en ny V50 D2 momentum. Allt okej med detta, enligt säljare starkare motor (5-6hk, lite bättre vrid och 6vxl) och med förväntad lägre förbrukning. Har nu kört den ca 500 mil och förbrukningen har en del att önska, samma typ av körning (pendlar 80km tor på bra 90 väg) och den ligger idagsläget på ca 0,55. Ganska besviken på förbrukningen och till detta kom att den började att rycka vid ca 1800-1900rpm, detta hände första gången förra veckan. Låg vid jämn fart plan väg låg belastning, ryckningarna känns som om du börjar pumpgasa eller att tändningen går i on/off (vet att det inte är någon tändning på en diesel). Detta har nu hänt vid två tillfällen under sista veckan. Var hos Volvo idag och de hade aldrig hört talas om detta tidigare (bullshit as usal). Har inte tankat från farmartank utan enbart hos Volvo. Kommer nu få lämna in bilen under nästa vecka. De skulle se om det finns några felkoder. Har även ett annat fenomen, om man axar lite hårdare (inte fullt på långa vägar) så låter motron riktigt illa i jämförelse med min förra drive 1,6. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl i grunden samma typ av motor i min nya.
Skillnaden mellan motorn i 1,6 Drive och D2 är toppen. D2 har 2-ventilstopp, gamla 1,6 Drive har 4-ventilstopp. Jag har själv kört 1,6 Drive tills nu, men hämtar ut en ny (begagnad) D2 Classic Momentum av årsmodell 2012 i slutet av nästa vecka. Har kört några V50 med D2-motorn och de har gått nästan lika snålt som min 1,6 Drive. Provade att mäta verklig förbrukning med den kommande bilen vid 2 dagars provkörning, genom att köra exakt de sträckor jag vanligtvis brukar köra med den kommande bilen. Förbrukningen var i det närmaste identisk. Sannolikt så har en helt ny och icke inkörd diesel märkbart högre förbrukning än motsvarande bil med 1500 mil på mätarn. Sen att EU-körcykeln inte beskriver verklig förbrukning är något helt annat. Det gäller dock alla bilmärken
Användarvisningsbild
av SvenB
Har det hänt något eftersom du byter bil? Var du inte nöjd med 1,6 Drive? Jag har uppfattat det som du var nöjd med det mesta.
av whoppi
Hade man kunnat välja gamla 1.6D 109hk istället för D2 på 115hk hade jag gjort det.
Mjukare gång, inte dessa lustiga motorljud vid acceleration som jag kopplar till utetemperatur.
Visst är 1.6D lite tröttare men den lägre förbrukningen är viktigare i mitt fall.

Ska bli intressant o se om några på forumet lägger in sina D3:or på spritmonitor så man har lite statistik på dessa. I dagsläget finns inte så många D3:or där.
KKR skrev:Har det hänt något eftersom du byter bil? Var du inte nöjd med 1,6 Drive? Jag har uppfattat det som du var nöjd med det mesta.
Nädå, jag är fortfarande lika nöjd. Ett mer ekonomiskt och problemfritt bilägande har jag aldrig haft. Anledningen är att jag blivit med husvagn, förvisso en liten 400-vagn, men det funkar ändå inte. Fick nu tag på en V50 D2 2012, demobil och fick ha den till låns i i två dygn. D2-motorn är faktiskt en riktig pärla och passar V50 som handsken, dessutom gick även den mkt snålt. Det avgjorde saken. I annat fall hade jag definitivt inte gjort mig av med den nuvarande 1,6 Drive
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 51

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]