- fre 11 nov 2011, 17:57
#586268
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
0.43 låter som en dröm!
Om nu en försäljare säger att den skall dra under 0.5 och den är specad till under 0.5 och man aldrig når under 0.5 så tycker jag att man faktiskt skall försöka byta tillbaks bilen (förutsatt att man har låtit verkstan försöka hitta och rätta till felen). Det måste ju finnas någon klausul eller nått som gör att dem måste ta tillbaks bilen?
Lite OT för tråden då min inte är en D2...
Min 2.0D regenererade eller vad det heter för 2 dagar sedan, väldigt länge tyckte jag. Under totalt över 40minuter med varm motor. Dock var dessa 40minuter uppdelade på 2 körningar. Hade även ryckningar som följd. Kollade felkoder osv och hittade bara att bilen precis rengjort partikelfiltret.
Nu efter 3 månader drar den mycket mindre än tidigare. Nu ligger den på 0.4-0.5 på motorvägen. 0.27-0.4 på vanlig landsväg. Aldrig kört så snålt innan. Fyllde tanken idag för att kolla hur långt jag kommer komma och om förbrukningen verkligen är så låg.
Tog en bild efter några kilometer på hur långt färddatorn säger att jag skall komma till tom tank:

Återgår det till högre förbrukning får jag ta en titt på EGR ventilen som det pratas om till höger å vänster. Dock hjälpte inte detta dig då hanss.
Vad exakt säger verkstaden/Volvo om problemet?
Om nu en försäljare säger att den skall dra under 0.5 och den är specad till under 0.5 och man aldrig når under 0.5 så tycker jag att man faktiskt skall försöka byta tillbaks bilen (förutsatt att man har låtit verkstan försöka hitta och rätta till felen). Det måste ju finnas någon klausul eller nått som gör att dem måste ta tillbaks bilen?
Lite OT för tråden då min inte är en D2...
Min 2.0D regenererade eller vad det heter för 2 dagar sedan, väldigt länge tyckte jag. Under totalt över 40minuter med varm motor. Dock var dessa 40minuter uppdelade på 2 körningar. Hade även ryckningar som följd. Kollade felkoder osv och hittade bara att bilen precis rengjort partikelfiltret.
Nu efter 3 månader drar den mycket mindre än tidigare. Nu ligger den på 0.4-0.5 på motorvägen. 0.27-0.4 på vanlig landsväg. Aldrig kört så snålt innan. Fyllde tanken idag för att kolla hur långt jag kommer komma och om förbrukningen verkligen är så låg.
Tog en bild efter några kilometer på hur långt färddatorn säger att jag skall komma till tom tank:

Återgår det till högre förbrukning får jag ta en titt på EGR ventilen som det pratas om till höger å vänster. Dock hjälpte inte detta dig då hanss.
Vad exakt säger verkstaden/Volvo om problemet?


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986