Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Suvärent program som bl.a. tar upp bildelar (bromsbelägg) och gör tester med dessa.
Allt ser ut som original, men förpackningar, 3D-hologram m.m. som levereas ifrån bilproducenternas underleverantörer.
Officellt finns inga kopior från fabrikerna, men programmet visar annat.

Ett test med Renaultbromsar visar 22meter längre bromssträcka med kopiorna, rykande bromsar, sprickor i nya beläggen efter 10 hårda inbromsningar.

Programmet är helt klart värt att titta på.
http://svtplay.se/v/2591964/dokument_ut ... atkopiorna
av umekille
Japps såg lite av programmet,men det är ju känt sen länge
att marknaden styr piratkopiorna.
Som kund kan jag beställa vad som helst efter
mitt huvud och dom fixar fram det.
Många Eu-mopeder är sådana hopplock och bara gjorda
för att både tillverkare och säljare skall sko sej.
sen om den inte är kvalitetsmässigt 100 skiter dom i.
Användarvisningsbild
av Honke
Den piratkopierade ryska "vodkan" som visade sig vara glykol låter ju oxå till att va en höjdare :wink:
av *pettson*
Vad finns att säga. Finns det inga dåliga piratdelar så finns inget att jaga, inga trofeer att visa upp och ingen anledning att höja sina egna priser för kunderna.
Det här är en form av reklam kan man tyvärr säga. Orginal så fungerar det alltid, pirat är alltid skräp. Att det finns alltifrån just rent skräp till delar som är bättre än orginaldelarna på eftermarknaden är inget man önskar flika in. För min del så känns filmen lite som när VAG klantade till det för sej här i Motala.
Ett antal år (90tal) sedan hade vi en liten butik här i stan, dom köpte upp ett stort parti VAG oljefilter på marknaden.
VAG som ligger på samma gata såg det, någon köpte ett filter, synade det, sågade isär det och kontaktade polis och tull. Vips, tillslag.
Det var piratfilter från Asien. Skrämmande innehåll.
Man drog det vidare och stämde bland annat butiken. Som hävdade att dom köpt orginalsaker, allt papperarbetet visade så också.
VAG visade stolt upp det skrämmande ickefiltrerande innehållet. Basunerade ut att orginal är bäst. Det här är kopior.
Det blev tingsrätt. I rätten kunde hela reservdelarnas väg visas.
Vägen till VAGS fabrik av reservdelar i Asien, för asien. Den skitdåliga kvaliten var orginal enligt orginalspec och av fabriken som tillverkade deras delar.
Men den var avsedd för inhemsk marknad i bland annat Kina. Vag nu med hängande blick förklarade att det inte var möjligt.
Men det var deras egna delar.
Man fick ta tillbaka stämningen och ta tillbaka allt, för att göra ny strategi, nu stämde man butiken för att man köpt eftermarknadsdelar till för bland annat Kina istället och därmed underminerat marknaden här med sin parallellimport av skräp. VAG vann.
Men det tar inte bort det fakta att VAG hade tillverkat skit dom inte ville kännas vid här i europa.
Jag skulle inte bli särskilt förvånad, om det ligger till på samma sätt i inslaget med i bakgrunden. Därav tillgången till orginalförpackningar och annat.
Men det förtäljer inte historien så.
av llesrof
Kollar på det just nu. Rent spontant känns det som att man skull bojkotta Kina helt och hållet. De skulle inte få sälja en pryl och ingen seriös firma skulle tillverka något där. Batterier som var "made in Europe" men som kom från Kina var ju rätt spännande. Problemet är att alla vill köpa billiga och balla grejer. Eller kanske inte alla, men rätt många. Eels har vi de som vill ge sken av att lira i en divison de inte hör hemma i genom att köpa förfalskade statusprylar och dels har vi de som köper en billig kopia och säljer den som original till kunder som får betala fullt pris. Så länge efterfrågan finns så kommer kopiorna också att göra det. P
Min högst personliga åsikt är jag hellre har en äkta Rolex på armen som alla tror är en kopia än en kopia som folk tror är äkta.
av Pxu
Nä man får passa sig, höll på att torska på en makitakopia nu senast, såg så äkta ut med kartong och allt. Även lappen med makitaloggan och data såg äkta ut till skillnad från en annan kopia där dom hade gjort lappen oval så det syntes direkt att nåt var skumt. Kom också att tänka på när NGK startade upp en ny fabrik i Korea, då var det reklamationer...Stod "NGK of America" el liknande på den lilla asken som stiftet låg i, tändstiftsbeteckningen såg väldigt "påmålad" ut också på samma ask. Det stod heller inte "made in Japan" på dom. Ja blir någon erbjuden ett "restlager" NGK-stift så kolla noga, men det syns direkt vad jag menar när ni ser dom.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kvaliteten blir väl inte sämre än allt annat vi gärna handlar billigt på Biltema, ebay etc. Det är ju egentligen inte en sämre produkt bara för att det är en sk. piratkopia. Sämre än orginalet är det ju, men antagligen inte sämre än allt annat vi gärna köper för att det är billigt.

Var tror ni till exempel Biltemas eller för den delen mekonomens "egna" bromsbelägg är tillverkade?

/Martin
av Pxu
Sen är ju frågan vad vi alla menar med piratkopia, piratdel, alternativ del etc...Med piratkopia tänker jag på en produkt gjord just för att säljas, typ slipmaskinen jag nämnde som var obrukbar.
Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]