Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, som jag tolkar Tarsigers inlägg var det avståndet till framförvarande fordon, inte farthållaren, som han anser vara viktig för att undvika olyckor i stil med den i England häromdagen. Något som han rimligen har rätt i.

Tråden är förstås inte den rätta att diskutera det här i, men forumet är det förstås, då det handlar om utrustning som kan sitta i våra bilar. Det är bara till att starta en ny tråd.
av Tarsiger
Steff 99 skrev:
Tarsiger skrev: Var har jag påstått att olyckan i England orsakades av aktiv farthållare, så som du gör gällande?
Om du inte kommer ihåg så var det detta du skrev som finns "citerat" nedan
Tarsiger skrev: Dessutom ansågs avståndshållning vara mindre viktig på andra marknader än vad den är i vårt land. Den nu dagsaktuella seriekrocken i Storbritannien och liknande händelser i Tyskland illustrerar detta.
Det var du som startade med en ganska lång kommentar, där jag sedan påstår att du förmodligen inte har någon egen erfarenhet av "aktivfarthållare" men det påståendet undvek du att svara på.
Jag tycker också att det är dumt att diskutera säkerhets prylar och påstå att de är dåliga när fakta talar om motsatsen
Till att börja med, ”Steff99”, är det bra att få veta hur du uppfattar vad jag skrivit. Härigenom ges jag möjlighet att vara ännu tydligare och visa varför ”apersson850” tycks höra till dem som korrekt kunnat läsa mitt inlägg. För diskussionen här är det ju viktigt att rätt uppfatta det man vill kommentera. Kom också ihåg att meningar lösryckta ur sin kontext bör användas varsamt i citat då de lätt misstolkas, så som synes ha skett i detta fall.

Vad jag skrev var bl a följande stycke där det omtvistade ”påståendet” är kursiverat.

”Jag råkar också veta att utvecklingsingenjörer som sysslade med bilradar som spinoff-verksamhet på ett företag för militärradar själva tyckte att avståndet blev för kort (inom den låga kostnadsramen). Det sades där också att även i bilindustrin (vet inte vilken eller på vilken nivå, men tror att det var tekniska projektledare för förarstödsystem) tyckte man så. Men av konkurrensskäl måste man få ut grejerna på marknaden och hoppades efter hand att kunna förbättra och förbilliga systemen. Dessutom ansågs avståndshållning vara mindre viktig på andra marknader än vad den är i vårt land. Den nu dagsaktuella seriekrocken i Storbritannien och liknande händelser i Tyskland illustrerar detta.”

Med den första kursiverade satsen menar jag att det finns länder med trafikkultur och säkerhetstradition som skiljer sig från våra, där också synen på avståndshållning är mer liberal. Vad som sades mig var att om 1.0 – 2.5 s i sådana länder betraktas som generösa tidsavstånd, då kan detta – jämte behovet att snabbt få ut radarfarthållaren på marknaden – ha bidragit till att systemet lanserades på alla marknader även om det bland dessa fanns några som i likhet med Sverige har en uttalad ”tresekundersregel” (el motsv) som någon myndighet (hos oss f d vägverket) instruerat körskolorna att ta med i sina kursplaner. Den andra kursiverade satsen illustrerar bara vad som i andra länder hänt vid efter omständigheterna otillräcklig avståndshållning.

Hur de två satserna sammantagna, så som du menar, skulle utgöra ett påstående från min sida att olyckan i Strobritannien orsakades av aktiva farthållare – det skulle jag gärna se att du motiverade.

Som sagt, av tidigare nämnda skäl tror jag inte att den aktiva farthållaren lämpar sig för att här diskuteras i en konstruktiv och insiktsfull anda, trots att det finns kunniga deltagare med intressanta erfarenheter samt förmåga både att läsa och att uttrycka sig väl. Det är synd, kanske tror jag fel, men det är vad jag tror. Det handlar i alla fall om en expansiv teknik som utvecklas i takt med ekonomin i växande volymer.

Slutligen, ”Steff99”, har du en förmodan om min erfarenhet och säger att ”det påståendet undvek du att svara på”. Jag tolkar det nu som att du vill veta lite. Jo då, jag har en del erfarenhet, även från simulator där man kan pröva hur farthållare agerar vid olika inställningar av tidskonstanter, friktionskoefficienter m m, för att utröna t ex vad som kan hända när en lång följd av fordon körs efter varandra med samma slags farthållare. Intressanta tankeställare är vad man får! Din sista mening lämnar jag därhän.
av Steff 99
Nu är väl inte aktivfarthållare något som kommit ut på marknaden i dagarna, jag körde en av de första som kunde beställas som fabriksmonterad option för ca 10 år sedan.
Men det brukar vara så att en del tror och andra vet...men fortsätt du att tro och lyssna på dina kamrater..jag testar och drar slutsatser,
Bara en liten kommentar ...reaktionstid på 2,5 sek är ca 3,5 sek med den mänskliga reaktionstiden inräknad...men det är väl fel det oxå.
Men släpp detta nu ...om man inte har förmågan att ta till sig de hjälpmedel som utvecklas och acceptera deras fördelar och även också förstå att det ibland också följer med nackdelar, ett räddat liv, är ett räddat liv oavsätt ..Synd bara att denna utstning inte är standardmonterad på alla fordon.
av Mccartney
Så här blev den slutliga beställningen:

volvo XC70 II D5 Awd Ocean race automat

Hi-Tech Paket:Taklucka, RTI, Parkeringshjälp fram och bak, VOV, High performance 7" skärm.

Hastighetsberoende servo
Keyless drive, pers com
Elinfällbara backspeglar
Elman förarstol m minne
Nivåreglering automatisk
Backkamera
Takspoiler
Fast drag
Tröskeldekor
Skålade gummimattor
Polestar
Vinterdäck Continental CODA
Toning

Försäljaren sa att den skulle preliminärt dyka upp hos honom den 29/12.
av Mccartney
Fick reda på idag att ÅF sköter besiktningen av polestar optimeringen så bilen kommer vara helt klar när jag ska hämta den. I Min volvo står det att bilen ligger i fasen 2 och leverans sker vecka 1.

Kabeln drog jag igenom (borrade hål) i kante[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]