Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V Olovsson
Har under många år kört japanska bilar, först Toyota och sen Mazda. Myten stämmer verkligen, de går aldrig sönder!! När det gäller Mazdan så måste jag erkänna att bromsarna bak behövde rätt mycket service, men det var ganska billiga delar så jag bytte bromsok själv och för övrigt var bilen problemfri.

Varför då byta om de är så problemfria? De ROSTAR!!!!!! Helt otroligt, man kan inte fatta att de kan sälja bilar med så dåligt rostskydd och där plåten nästan på dagen rostar igenom när garantin går ut.... :( När jag påtalade detta för Mazda så skämdes de inte ens, det skulle uppenbarligen vara så...

Nåväl, tänkte att nu ska jag skaffa en bil som inte rostar, kollade på Vi Bilägare vilka bilar som var kända för att inte rosta, dvs höga betyg på rostkollen och det hade S60 så då började jag leta efter en sån, den passade rätt bra även i storlek. Konstigt nog så var 626an större, har jag upptäckt i efterhand, kändes inte så från början.

Hittade till slut en bil som passade mig, en tok-fin 05a som bara rullat 1400 mil och med nybilsdoften kvar. (jag är pedant och rätt kräsen på vilken bil jag vill ha)
Jag kör inte så mycket men vill dra husvagn och ibland dra en sväng ner till Medelhavet så en säker komfortbil ville jag ha.

Trots att jag inte kör så mycket så upptäckte jag rätt snabbt att det klonkade när jag körde över väggupp. Eftersom jag har garanti kvar så lämnade jag in bilen på Volvo, fick en "egen" servicetekniker, kändes lite lyxigt med tanke på att jag aldrig haft någon Mazda inlämnad överhuvudtaget! (och därmed inte haft någon "egen" servicetekniker)

De hade aldrig hört talas om att någon Volvo knakat i fram/bakvagnen, det var inget typfel.... :???:
I alla fall så byttes gummimellanlägg ut som ligger under eller över fjädrarna och när jag fick se dem efter ingreppet fick jag en chock! De såg ut som de rullat 35000 mig, helt slut, bilen hade ju då bara gått 1400 mil! Jag påpekade vid denna reparation att de även monterat stänkskydden fel fram, det var inte deras sak sa de, eftersom de monterats av en annan Volvoverkstad... blir man trött eller? (fick i alla fall en gratis mellanläggstejp, tack Volvo)

Kort innan min semester, som skulle gå utomlands kom nästa fel, ACn började blåsa varmluft istället för kall-luft när det var varmt..
In till Volvo igen, lätt förbannad, det var ju därför jag köpt en rätt ny bil, för att slippa reparationer..
När jag ändå skulle lämna in bilen för detta så ville jag ha en mugghållare monterad i konsollen, där sitter ju nämligen manöverrattarna till ACn. Nä, sa servicekillen, en ny denna gång, hm, trodde man skulle få samma...
han fortsatte: "Jag behöver inte ta bort konsollen för att fixa detta! Hm, han visste alltså innan vad det var för fel?????
När jag hämtade bilen så hade han varit tvungen att demontera konsollen... men ingen mugghållare monterad. De var tydligen någon form av motor som var trasig. (man kan köpa en hårtork på Rusta för 69kr som håller resten av ens liv, men Volvo kan inte konstruera en motor som håller 1 år på en bil för 250 000kr)

Nåväl, ner på semester och bilen fungerade även i värmen, kan ju inte påstå att jag tycker klimatanläggning är någon hit, när det är 35+ så måste man ändå hålla på och greja manuellt, för bilen fattar ju tydligen inte hur varmt det är!

Skulle köra ner passagerarrutan vid ett tillfälle, den går ner automatiskt, och även upp igen, men icke, den gick inte att köra upp! Efter lite mixtrande så lyckades jag äntligen få den att fastna uppkörd... På semestern pajade även bältet på passagerar sidan, man är tvungen att dra ytterst försiktigt för att få ut det, när jag lämnade in den på Volvo så hittade de inget fel, trots att olika passagerare varje vecka gnäller på att det inte funkar så det får jag väl bara acceptera. Fönsterhissen hade "bara" tappat minnet sa de.

Slutligen har jag fått passagerarstolen bytt på garantin, skinnet så för jä... ut, det var så fult sytt så man måste fråga sig om de verkligen har någon form av kvalitetskontroll?

Nå, i alla fall, så här långt som Volvoägare, Volvo MÅSTE lära sig något av japanerna, man kan inte sälja bilar som går sönder. Det är dyrt att hålla på att garantilaga hela tiden. Jag fattar inte att de inte tar tag i det här, jag tycker att en bil i princip INTE ska gå sönder ALLS när den är ny.

Nu är jag glad igen, när jag skrivit av mig, hoppas verkligen att det inte händer något mer... :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Oj. det var en konstig bil du fårtt tag på. så mycke fel på så liten tid. jag är verkligen förvånad.

kanse var det nått skumt med den, efteresom förra ägaren bytt bost den?

måste även säga att din verksta verkar behandla deg lite konstigt, eller så är detditt uppförande som får dom att utalasig konstig & du tolkar nått fel?
vilket det är bryrjag mig inte om, men det lät lite knstig.
av Noodles
Ja du verkar ha en MASSA otur...

ECCn i min V70 funkar kalas, även i +40'C.

Hoppas det löser sig med din bil! :)
Användarvisningsbild
av _Rick_
hmm det var en del fel där.

aldrig hört talas om klonk i framvagn. Ja tjena.

Ang din stol som var fult sydd. Vart exakt var den fult sydd? börjar undrar om det inte är sidoairbagen som löst och nån har 'lappat' ihop det bara.
av V Olovsson
CarMan skrev:Oj. det var en konstig bil du fårtt tag på. så mycke fel på så liten tid. jag är verkligen förvånad.

måste även säga att din verksta verkar behandla deg lite konstigt, eller så är detditt uppförande som får dom att utalasig konstig & du tolkar nått fel?
Förre ägaren var så vitt jag förstår pedant, och han bytte inte bort den, han kilade runt hörnet, tog ner skylten.

Kan du förtydliga vad du menar behandla konstigt? Jag vet ju inte hur det SKA vara, men en sak förvånar mig, att de INTE BLIR FÖRVÅNADE??? Att verkstan, som är en mycket stor verkstad i MellanSverige, INTE tycker det är konstigt att man har "klippkort" där?

Vet inte vad mitt uppförande har med saken att göra, har inte sagt något konstigt, oförskämt eller liknande, vet inte heller vad jag skulle kunna ha tolkat fel, dessutom är jag hemmafixare i den mån att jag bygger bilar på fritiden så jag är inte helt nollad i mekandets värld.
av V Olovsson
_Rick_ skrev:hmm det var en del fel där.

aldrig hört talas om klonk i framvagn. Ja tjena.

Ang din stol som var fult sydd. Vart exakt var den fult sydd? börjar undrar om det inte är sidoairbagen som löst och nån har 'lappat' ihop det bara.
Tror jag inte men det är på passagerarsidan, skinnet till höger på ryggen, det som liksom blir skålningen. I höjd med lungorna, om du förstår hur jag menar. (har det som jag tror kallas del-skinn)
Användarvisningsbild
av CarMan
V Olovsson skrev:
CarMan skrev:Oj. det var en konstig bil du fårtt tag på. så mycke fel på så liten tid. jag är verkligen förvånad.

Förre ägaren var så vitt jag förstår pedant, och han bytte inte bort den, han kilade runt hörnet, tog ner skylten.

Kan du förtydliga vad du menar behandla konstigt? Jag vet ju inte hur det SKA vara, men en sak förvånar mig, att de INTE BLIR FÖRVÅNADE??? Att verkstan, som är en mycket stor verkstad i MellanSverige, INTE tycker det är konstigt att man har "klippkort" där?

Vet inte vad mitt uppförande har med saken att göra, har inte sagt något konstigt, oförskämt eller liknande, vet inte heller vad jag skulle kunna ha tolkat fel, dessutom är jag hemmafixare i den mån att jag bygger bilar på fritiden så jag är inte helt nollad i mekandets värld.
ja det där med att dom aldrig hört talas om slitna fjädergummin som kan orsaka klonkljud.
det är väll bettra at fröklara att dom som sitter orginal är dåliga & man monterar nu en helt annan sort, som har bättre hålbarhet.

sen kunde man ju gjort ett bra pris på mugg hållaren, fast det anser inta jag som ett fel!
det är ju demontering av ecc panel + radio föratt få dit mugghållaren. föra tt byta spjällmotor tar man ju bort ljudvallen. inte alls samma arbete.
desutom så diskutera du ju det där med kundmotagaren & ni kom väll aldrig överens om att mugghållare skule mnteras om ni mot allförmodan demontara radion? = det lär inte ha stått på arbetsordern..
eller föresten du hade ju personlig mek, då viste han ju det.
av V Olovsson
CarMan skrev:
V Olovsson skrev:

ja det där med att dom aldrig hört talas om slitna fjädergummin som kan orsaka klonkljud.
det är väll bettra at fröklara att dom som sitter orginal är dåliga & man monterar nu en helt annan sort, som har bättre hålbarhet.

sen kunde man ju gjort ett bra pris på mugg hållaren, fast det anser inta jag som ett fel!
det är ju demontering av ecc panel + radio föratt få dit mugghållaren. föra tt byta spjällmotor tar man ju bort ljudvallen. inte alls samma arbete.
desutom så diskutera du ju det där med kundmotagaren & ni kom väll aldrig överens om att mugghållare skule mnteras om ni mot allförmodan demontara radion? = det lär inte ha stått på arbetsordern..
eller föresten du hade ju personlig mek, då viste han ju det.
Nej, du missförstod nog mig där, jag lastar inte Volvo för att de inte monterade mugghållaren, men jag tycker det var konstigt att meken, redan innan han tittat på bilen VISSTE att han inte skulle behöva lossa på konsollen. (som han sen tydligen hade fått göra i alla fall)

Kom på en sak till som jag inte heller blev helt nöjd med, tvättade bilen i somras och parkerade sedan bilen i garaget. Där stod den en vecka ungefär och sen till helgen när jag skulle ha den så satt den fast! Den satt stenhårt fast och jag misstänkte att handbromsen fastnat på något sätt. Jag blev så jä..la uppretad så jag orkade inte hissa upp bilen och lossa hjulen utan backade till skiten lossnade, 5 meter med låsta hjul... Påpekade att detta fel uppstått, Volvo hittade inget fel men sa åt mig att inte använda handbromsen när man tvättat bilen...
Vet inte vad jag ska säga, tur man inte bor i San Franscisco.... Har aldrig fått detta råd av någon annan tillverkare innan och har inte heller råkat ut för detta hos någon annan tillverkare... (lär ju knappast uppstå på en Mazda med skivor bak, den bromsverkan är knappt märkbar :D )
Användarvisningsbild
av Loner
V Olovsson skrev: Påpekade att detta fel uppstått, Volvo hittade inget fel men sa åt mig att inte använda handbromsen när man tvättat bilen...
Vet inte vad jag ska säga, tur man inte bor i San Franscisco.... Har aldrig fått detta råd av någon annan tillverkare innan och har inte heller råkat ut för detta hos någon annan tillverkare... (lär ju knappast uppstå på en Mazda med skivor bak, den bromsverkan är knappt märkbar :D )
Det där är ett allmänt känt problem, handbromsen rostar fast..
Du bör inte använda den vintertid heller för då fryser den lätt fast...

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
alla mekaniker vet att bilar med trumbroms på handbromsen, fasnar om man drar i den när bilen är blöt & detta är inte på någe sett unikt för volvo.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]