Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte ett rättstavningsforum. Men man skriver ju för att någon annan ska läsa, och det är bra mycket enklare om inlägget har meningar, nya stycken, kommatering och sånt. Sen behöver det inte vara perfekt, inte alls, men det ligger oftast i inläggsförfattarens eget intresse att bli förstådd på ett korrekt sätt.
av Mwi
apersson850 skrev:Det är inte ett rättstavningsforum. Men man skriver ju för att någon annan ska läsa, och det är bra mycket enklare om inlägget har meningar, nya stycken, kommatering och sånt. Sen behöver det inte vara perfekt, inte alls, men det ligger oftast i inläggsförfattarens eget intresse att bli förstådd på ett korrekt sätt.
Dina texter är behagliga att läsa det blir flyt i texten :shock: men eftersom det är ett forum för själva prylen så tycker jag att det är fel att rätta andras språk, själv glömmer jag ord ibland. Även fast jag inte tillhör kungahuset :D
Ps. hur fan stavar man till dyslektiker?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag rättar inte andras språk heller, så länge det inte handlar om det som jag ser som rena faktafel.
Men i ett sånt här fall kan jag sträcka mig till att tipsa om hur man kan göra för att lättare bli läst och förstådd, något som är det helt centrala i ett forum av den här typen, oavsett om det är bilar, kameror, navigatorer, gräsklippare eller våtdräkter som avhandlas. Det är ju föga givande att skriva frågor om de rent lingvistiskt är obegripliga. Då får man inget svar. Även den som är dyslektiker å det grövsta kan lätt skapa sig meningar. Jag brukar rekommendera de som inte alls ser hur en mening ska se ut att hålla andan när de skriver. När de måste andas sätter de punkt. Måste de dra tre andetag trycker de på vagnretur, för då funderar de nog över vad de ska skriva så till den grad att det är meningsfullt med nytt stycke.

Så inte fasiken behöver man tvunget lära sig, och tillämpa, grammatik för att få texten att se lite mer lättsmält ut.
Användarvisningsbild
av hollan
hade gärna lagt upp bilder på min montering men blir inte klok på hur man gör :cry:
men jag kan meddela att nu har jag ljus i klass med vilken scania som helst :D
35w X2 i dimljus 35w X2 orginal bixenon 55w X2 i orginal hjälpstrålkastare och 75w X2 i hella 3003 compact allt xenon
Användarvisningsbild
av LordVader
hollan skrev:hade gärna lagt upp bilder på min montering men blir inte klok på hur man gör :cry:
men jag kan meddela att nu har jag ljus i klass med vilken scania som helst :D
35w X2 i dimljus 35w X2 orginal bixenon 55w X2 i orginal hjälpstrålkastare och 75w X2 i hella 3003 compact allt xenon
Skulle vara kul att se om du får till det med bild :D

Tänkte göra som du med 55w x2 till helljuset och eventuellt 35w dimljus. Hur tycker du dimljuset blev efter konvertering och fanns det plats någonstans för ballasterna?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
En liten fråga: konvertering av dimljus, är det för att använda i dimma eller som komplettering till mörkerkörning? Blir väl lite jobbigt att slå på helljus + dimljus för att få den lilla förbättringen. Jag kanske är ute och cyklar i vad ni menar, annars måste man väl samköra helljus och dimljusrelä. Kanske inte godkännt på besiktning, men i alla fall jag har inte använt dimljusen ofta trots fd yrkeschaufför. Därför kunde man kanske använda dom ihop med helljusen.
Användarvisningsbild
av hollan
dimljuset är till för att kompletera helljuset
jag har löst detta på följande sätt
tillslag från helljus genom en diod som spärrar backström och samma på tillslaget från dimljuset in i dimljusreläet
då får jag följande funktion när helljuset tänds så tänds dimljusen ut över den vanliga dimljusfunktionen
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Är det OK med SBP att göra så. Jag tänkte byta dimljus mot något mer effektivt tillsammans med helljus.
Användarvisningsbild
av hollan
dimljus är det ingen lag på! helljus får du ha hur många du vill!
det enda som är krav är att fungerar dom så skall dom vara rätt inställda i mitt fall om jag nu äger bilen när den skall besiktigas är att jag rycker säkringen till dimljuset så slipper jag ev gnäll med att dom är xenonkonverterade för då är dom inte dimljus längre utan extraljus :D
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Hmm.. sisådär lite mer än ett 1 år senare =) Hur somhaver.. Jag har xenonkonverterat min 740 nyligen (Gamla rektangulära lyktorna=kasst ljus !!)

Hur som helst, i och med att jag tänkte att jag ändå inte får något bättre helljus osv så tog jag 6000k enbart för det var snyggt och 35 w för det var billigt.. (Observera att det är en traktor 8) ) Iallafall, läste lite om era extraljus bakom grillen, körde av mina extraljus då jag smekte en snödriva för någon vecka sedan och alla fästen gick sönder, så tänkte att jag kan ju lika bra montera dessa bakom grillen.. Hur som helst, jag har 100w halogen lampor i dessa, och jag hade innan 3 stycken och detta va ljus i klass med farsans xc60, osäker på vad han har i helljuset men de är xenon tror det är 55 w eller så, hur som helst, tänkte höra vad ni tycker, är det värt att konvertera dessa till xenon, typ 55w alternativt 75 w ? blir det avsevärt mycket bättre ljus ? och vad kör ni för Kelvin då i helljuset ? har läst någonstans att 4300k är det som uppfattas bäst av ögat, = det som ger bäst ljus?! :S

Att till lägga kanske är att det är SIM extraljus med en diameter på 225mm, med en lång ljusbild.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Någon som har ett komplett ny styrledsdamask[…]