Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pgr
akre skrev:Självklart ska de kontrollera spelet... du skriver ju själv "Det visade sig som jag trodde att magnetkopplingen är för sliten"... så då har de väl kontrollerat antar jag?

Det jag menar är att du kan kontrollera att det verkligen är det som är problemet genom att mäta själv. Då vet du ju om du måste lägga pengar på att byta kopplingen.

Det går även att ta bort ett shims mellan axel och kopplingsplatta, men som jag har skrivit i någon annan tråd så skulle jag dra mig för att göra det i ett trycksatt system. Man måste lossa på kompressorn för att komma åt...

För de 7000kr så antar jag att de byter hela kompressorn + fyller systemet.
Jo, men nu var det så att när vi var på semester hade jag bilen inlämnad på bilbolaget i timrå(sundsvall) och de upptäckte att torkfiltret var paj. De skulle då stänga i två veckor och killen som skulle fixa bilen i timrå skulle jobba dessa två veckor på bilbolaget i sundsvall. Torkfiltret byttes och anläggningen fungerade i fem minuter. Min semester tog slut, var tvungen att åka hem och ringde till bilbolaget sundsvall och de skulle stå för en felsökning/provtryckning på volvo i vetlanda för att se om det var något som de kunde ha missat. Så volvo i vetlanda har kollat spelet men tydligen inte bilbolaget i sundsvall. Min fråga är då, skulle inte detta ha upptäckts vid kontroll första gången om de skall kontrollera?? För är det nåt som bilbolaget missat skulle de stå för det.
av akre
Vad är problemet *egentligen* ???. Varför lämnades bilen in första gågen? Det är ett himla bytande av torkfilter.... det ska endast bytas då systemet har varit tomt...

Är det så att kompressorn inte går alls nu? En kille som jag hjälpte här på forumet i somras hade också varit in och bytt torkfilter... efter det fungerade inte kompressorn och gubben som gjort jobbet sa att kopplingen var sliten. Sen drog meken på semester...

Efter mycket letande och trixande så visade det sig att kabeln till tryckgivaren och kabeln till strålkastaren (eller var det parkeringsljuset?) var förväxlade.... Efter omkoppling och nollställning av ECU:n så funkerade det perfekt...

Sååå, hade du inget problem med kopplingen innan du lämnade in den på verkstad så är det kanske värt att kolla...

EDIT:

För att kolla att rätt kabel är ansluten till tryckgivaren kan man mäta spänningen på stiften till tryckgivaren. Ta ur kontakten, slå på tändningen, mät spänningen på stiften till jord. EN av stiften ska ha 5volt på sig...
Användarvisningsbild
av Pgr
Problemet är att kompressorn går de 5-10 första minutrarna, ca tills motorn blivit varm, sen slutar den att kyla. Bilen lämnades in första gången för att provtrycka och se vad som var fel. Torkfiltret hade rostat/ärjat sönder och systemet var tomt. Fick prisuppgiften på alltihop för 2890 kronor. Bilbolaget i sundsvall fixade detta och vad jag vill veta är om de skulle kollat spelet på kopplingen. Hade de gjort detta hade de ju upptäckt att spelet är för stort och prisbilden hade blivit en helt annan. Bor inte i sundsvall, har 76 mil dit och vill veta vad jag skall säga när jag ringer och kollar om dom står för det eller inte.

Vet att torkfiltret endast skall bytas då systemet varit tomt, det är ju inget man gör om det inte behövs.
av akre
Som jag skrev så ska de naturligtvis kontrollera spelet vid en felsökning. Dock så kan det inte kosta så många hundralappar att plocka av ett eller två shims när man ändå håller på... det som blir dyrt nu är ju att tömma systemet (och ev byta torken igen), shimsa om, suga och fylla igen.

Så då kanske det är lika bra att få kompressorn bytt om den har gått långt. Om inget gjordes åt läckan så lär du ju få tomt på kylmedium snart igen. Det är ganska vanligt att det börjar läcka i axeltätningen.

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]