...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur skall man bedöma avståndet till korsande väg när korsningen ser ut som på nedanstående illustration? De blå pilarna indikerar hur vägarna går. Det är alltså inte en 90-graders vinkel utan en mycket mer diffus gräns mellan vägarna. Hur skall jag veta hur nära jag kan parkera?

Bild
Användarvisningsbild
av Brainy
Hmm svår fråga, pratade med en p-vakt en gång och hon mätte så långt ut man kan komma utan att vara inne i den korsande vägen.
Om det är rätt eller ej har jag inte en aning. I ditt fall så hade väl jag gått på någonstans av mitten av kurvningen...
Svårt det här och du fick nog inget bra svar, men du fick en bumpning iaf ;-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Brainy skrev:Hmm svår fråga, pratade med en p-vakt en gång och hon mätte så långt ut man kan komma utan att vara inne i den korsande vägen.
Om det är rätt eller ej har jag inte en aning. I ditt fall så hade väl jag gått på någonstans av mitten av kurvningen...
Svårt det här och du fick nog inget bra svar, men du fick en bumpning iaf ;-)
Tack! Efter lappningar har folk på gatan blivit mer försiktiga, men det är fortfarande så att det är omöjligt att veta exakt.

I just sådana här fall vore man tacksam om gatuförvaltningen kunde måla en gräns i asfalten.
av Lazy
Vi har en liknande korsning i vårt bostadsområde där många blivit lappade, när jag vid tillfälle frågade lisan vilket avstånd som gäller för parkering sa hon att dom räknar 10m från där vägkantens böjning börjar/slutar, lite diffust kanske men ändå något att gå efter.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ynot skrev:Vi har en liknande korsning i vårt bostadsområde där många blivit lappade, när jag vid tillfälle frågade lisan vilket avstånd som gäller för parkering sa hon att dom räknar 10m från där vägkantens böjning börjar/slutar, lite diffust kanske men ändå något att gå efter.
Låter som en praktisk definition i det här fallet. Däremot är det ju inget man kan lista ut utifrån lagtexten.

Jag har skickat en fråga till Trafikkontoret i kommunen och har löfte om svar inom tre dagar.
av *pettson*
Som sagt svårt, det är ju inte bara en regel att hålla enligt bilden.
Men eftersom man inte ska ställa sej i kurvan då det bör utgöra en olämplig placering för parkering oavsett avstånd, plus att själva kurvorna är en del av själva korsningen. Så utgår jag ifrån att det är 10 meter efter kurvans slut, precis som lapplisan. Det kan naturligtvis vara fel, men jag tror jag förstår vilka regler som tillämpas (se nedan under texten om järnväg). Det är inte ens självklart att regeln 10 meter ifrån gäller alls. Vi får väl se hur kontoret ser på det.

Samma problem uppstår ju varje gång man vill parkera vid en järnväg tekniskt sett. Du får parkera som närmast 30 meter före eller efter korsningen.
Men när slutar korsningen? Tja spåret är ju det som har bäst markering. Men 30 meter från spåret kan bli inom bommarna på vissa ställen. 30 meter från bommarna kan bli konstigt också. Ja var slutar en järnvägskorsning? Finns det stoppmärken för bommarna brukar dessa anges som gränsen för vart 30 meter ska räknas ifrån, dom blir det visuella beviset på att järnvägskorsningen är slut. Men finns dom inte, vad gör man då?
Det finns regler som så att säga bestämmer om du ens har rätt att använda iden om 30 meter. För det är inte självklart att man har rätten att parkera alls.
Förutsatt nudå att inga skyltar finns överhuvudtaget.

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper.(som vanligt med ett antal underprinciper)
Du får inte stanna eller parkera så att
•fara uppstår
•du hindrar eller stör andra
Finns en av två ovanstående generella risker så faller alla möjligheter att parkera kortfattat.

Finns en del här i..
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_6.pdf
Användarvisningsbild
av StringerBell
Man kan tänka sig så här: Alternativ A

Bild

Eller så här: Alternativ B

Bild
Användarvisningsbild
av StringerBell
NisseHult skrev:Väldigt förklarande bilder må jag säga...
BIldlänkar reparerade.

Är det 50mil 2ggr/v eller 20mil/dag? Diesel […]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]