Som sagt svårt, det är ju inte bara en regel att hålla enligt bilden.
Men eftersom man inte ska ställa sej i kurvan då det bör utgöra en olämplig placering för parkering oavsett avstånd, plus att själva kurvorna är en del av själva korsningen. Så utgår jag ifrån att det är 10 meter efter kurvans slut, precis som lapplisan. Det kan naturligtvis vara fel, men jag tror jag förstår vilka regler som tillämpas (se nedan under texten om järnväg). Det är inte ens självklart att regeln 10 meter ifrån gäller alls. Vi får väl se hur kontoret ser på det.
Samma problem uppstår ju varje gång man vill parkera vid en järnväg tekniskt sett. Du får parkera som närmast 30 meter före eller efter korsningen.
Men när slutar korsningen? Tja spåret är ju det som har bäst markering. Men 30 meter från spåret kan bli inom bommarna på vissa ställen. 30 meter från bommarna kan bli konstigt också. Ja var slutar en järnvägskorsning? Finns det stoppmärken för bommarna brukar dessa anges som gränsen för vart 30 meter ska räknas ifrån, dom blir det visuella beviset på att järnvägskorsningen är slut. Men finns dom inte, vad gör man då?
Det finns regler som så att säga bestämmer om du ens har rätt att använda iden om 30 meter. För det är inte självklart att man har rätten att parkera alls.
Förutsatt nudå att inga skyltar finns överhuvudtaget.
Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper.(som vanligt med ett antal underprinciper)
Du får inte stanna eller parkera så att
•fara uppstår
•du hindrar eller stör andra
Finns en av två ovanstående generella risker så faller alla möjligheter att parkera kortfattat.
Finns en del här i..
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_6.pdf