- ons 02 nov 2011, 12:08
Ja, från 1500 r/min ska det börja göra någon skillnad. Frågan är ju om det verkligen är det extra vridmomentet du utnyttjar? För att få ut fullt vridmoment måste ju pedalen till höger vara i kontakt med golvet. Jag kör då aldrig så i vardagslag. Men man kan ju också ändra hur mycket gaspådrag man har för ett visst antal millimeter nedtrampning av pedalen, och på så sätt få bilen att kännas som om den är piggare eller slöare. I min XC70 finns det redan i original tre olika mappningar av gaspedalen, som man kan använda beroende på vilken situation man befinner sig i.
Enligt Polestars kurvor är det så, att den effekt som du med Polestar kan ta ut vid 1800 r/min måste en D5 i originalskick upp i 2000 r/min för att leverera. Då givetvis under förutsättning att man har plattan i mattan.
Det är alltså så, att vid samtliga varvtal över 1400 r/min är Polestarmotorn starkare, men du får upp ända till över 3300 r/min (vilket är ganska högt på en diesel) för att det inte längre ska gå att få ut samma effekt genom att öka 200-300 r/min med en vanlig D5.
Jag tvivlar inte på att skillnaden är där, men känner man verkligen den skillnaden, eller gör man det bara för att man vill gärna att 8900 kronor ska kännas?
Anders, XC90 D5 AWD 2019.