Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gruntemannen
Hejsan, står och klurar på om det är värt att plocka med en Polestar uppgradering till nya XC60n. 15hk och 30nm känns ju inte som ett fantastiskt lyft men kanske känns mer ändå. Någon som har erfarenhet av Polestar till 215hk D5?
Användarvisningsbild
av danielbarkman
Jag har inte provat XC60n men min tjänstebil (V60 D5 aut) är polestartrimmad och jag tyckte det vart en märkbar
skillnad. Provkör innan du köper om du kan.
av gruntemannen
Det blev riktigt trevligt, känns betydligt piggare än den original demo jag provade. Framförallt blev vridet på låga varv riktigt trevligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Där det enligt Polestars kurvor inte ska vara någon skillnad alls. Intressant. Placeboeffekt?

Eller vilka varvtal avser du när du skriver "låga varv"?
av gruntemannen
Visst är det möjligt att det finns en smula placebo i upplevelsen. Speciellt i samband med att hämta ut en ny bil man väntat på i månader. Men jag tycker ändå att jag förvånas över vridet upp mot 2000rpm, Tex när man ger gas utan kickdown runt ett hörn. Den lyfts iväg på ett sätt jag inte känner igen. Och någonting ska väl trimmet ge hehe.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, från 1500 r/min ska det börja göra någon skillnad. Frågan är ju om det verkligen är det extra vridmomentet du utnyttjar? För att få ut fullt vridmoment måste ju pedalen till höger vara i kontakt med golvet. Jag kör då aldrig så i vardagslag. Men man kan ju också ändra hur mycket gaspådrag man har för ett visst antal millimeter nedtrampning av pedalen, och på så sätt få bilen att kännas som om den är piggare eller slöare. I min XC70 finns det redan i original tre olika mappningar av gaspedalen, som man kan använda beroende på vilken situation man befinner sig i.

Enligt Polestars kurvor är det så, att den effekt som du med Polestar kan ta ut vid 1800 r/min måste en D5 i originalskick upp i 2000 r/min för att leverera. Då givetvis under förutsättning att man har plattan i mattan.
Det är alltså så, att vid samtliga varvtal över 1400 r/min är Polestarmotorn starkare, men du får upp ända till över 3300 r/min (vilket är ganska högt på en diesel) för att det inte längre ska gå att få ut samma effekt genom att öka 200-300 r/min med en vanlig D5.

Jag tvivlar inte på att skillnaden är där, men känner man verkligen den skillnaden, eller gör man det bara för att man vill gärna att 8900 kronor ska kännas?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hur man än vänder och vrider på kurvorna så känner man skillnaden! Det går även att mäta skillnaden :wink:

Jag testade min XC60 D5 awd MY10 före och efter Polestar. Var längesen och är inte helt säker på intervallet, var typ 60-120 och efter Polestar kapades tiden med 2,3sekunder. Även 0-100 kapades med nästan 1 sekund.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men då hade du förstås plattan i mattan. Det jag syftade på var närmast om det känns någon skillnad i något mer "vanlig" körning? Lägger jag i sportläget på min D5 känns den ju dramatisk annorlunda än i läge Drive, även om jag inte gasar mer. Är det något liknande?

Får väl pynta upp själv för att ta reda på det här... :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det känns som en kraftigare motor helt enkelt. Även om man bara glider runt i stan och gasar försiktigt så känner man att det finns gott om kraft.

Men fiskör man 100% av tiden så finns det bättre saker att lägga 8900kr (plus reg. bes.) på! :wink:

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]