Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Coheed
Tjena alla!

Jag har en fråga angående AC. Det är så att jag har köpt en Volvo 850 GLT 97, och lade märke till en skum sak. Jag kan inte så mycket om bilar, så jag tänkte höra med Er vad Ni tror om detta.

När jag sätter på AC i bilen, så hör jag från motorn ett ljud. Ljudet kan beskrivas som något som slås av och till, med jämna intervaller på drygt 5 sekunder. Detta pågår, mig veterligen, konstant. Har testat att i friläge gå ut och lyssna och det verkar som att ljudet kommer från höger sida av motorn. Som sagt, är inte så insatt, men har kollat runt lite här på forumet och det verkar som att det är normalt med ett sådant ljud då AC är igång. Något om en magnet och kompressorn etc... Jag är dock nyfiken på om detta ljud skall vara så konstant och med de intervaller som jag och min bil upplever det. Jag har fyllt på kylvätska nyligen, och ljudet kvarstod efter detta.

Någon med ett bra svar?

Tack på förhand!
av akre
Det är kompressorn som kopplas i och ur som låter. 5sek intervall låter lite kort i mina öron... Fungerar kylan som den ska? Annars kan det vara problem med tryckgivaren eller lågtrycksvakten.

Du kan prova att bygla lågtrycksvakten och se om den fortfarande slår av-på.
av Coheed
Tjena!

AC fungerar. Jag sätter på den och sedan blåser det härlig och kall luft in i kupén :) Problemet är ljudet, och jag misstänker också att 5 sekunder är för ofta. Hur länge borde det ta mellan "ljudet"?

"Du kan prova att bygla lågtrycksvakten och se om den fortfarande slår av-på."

Du får ursäkta mig, men det du just sa förstod jag inte ett ord av :)

Jag har nyligen köpt bilen och håller på att lära mig känna den. Detta fenomen är dock det senaste som jag fastnat för.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Annars kan helt enkelt vara för lite kylmedium i. Lämna in den för en fyllning och läckagekontroll! Det är riktigt att kompressorn ska slå på och av, men inte så ofta som var 5 sek. Nånstans runt 20 skulle jag gissa, finns säkert nån har exaktare uppgifter =)
av Coheed
Ok, tack för svaret!

Så mina 5 sekunder är alltså onormalt. Något är fel, då gäller det bara att hitta felet. Jag antar, såvida ingen annan har fler intressanta synpunkter, att jag får ta bilen till någon mekaniker eller liknande. Svårt det här, men som sagt; AC verkar fungera, frågan är bara hur länge till!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Vänta ett par dagar så får du säkert massa svar här från folk som är bättre bevandrade på AC-frågor. Det är ju dumt att lämna in bilen i onödan... Här finns folk som vet allt och lite till om AC.

För övrigt tycker jag att de som startat den här sajten borde få nobelpris i medmänsklighet! :)
av FLU
Det är med stor sannorlikhet för lite eller för mycket kylmedium (R134A) i ditt AC systemet. Åk till en kylfirma så kan dom mäta detta med en manometer. Det tar ca 2 min!

Många bil verkstäder har inga egna kyltekniker utan använder i sin tur underleverantörer så då blir det extra dyrt... Man måste ha en certifiering för att handha kylmedium idag.

Bygla hög & lågtrycksvakten kan man göra en lite kort stund vid felsökning men sen måste man ta bort bygeln annars skär kompressorn eller så brister en slag eller kondensorn =dyrt.

Här kan du hitta bilder på AC delarna med namn och artikel nummer:
http://www.celer.se/celer%20kat%20PDF/volvo.pdf

När du har hittat din AC kompressor så skall du titta på skivan framför remskivan. Vid ena ticket så surrar den och vid andra så står den still.
Den skall slå till när du slår på ac;n och slå ifrån när termostaten har nått inställd tempratur. Om du ställer den på min så skall den snurra hela tiden!

Mvh Uffe
av Coheed
Jahapp, då har man varit på Bilia med bilen. Där gjordes ett läcktest och man konstaterade att det var läckage i både evaporator och kondensor! Så nu sitter man här med ett beslut som handlar om att spendera 15500:- på att reparera AC'n, eller helt enkelt skita i det. Vad tycker Ni?

Jag köpte bilen från en bilhandlare för 3 månader sedan, vad kan man ställa för krav på en sådan? Antar att man inte kan yrka på att de ersätter kostnaderna för reparationen? :???:

Känns tråkigt detta, men vad jag hört så pajar AC ofta, speciellt i bilar som är uppåt 10 år.

En sak dock, som oroar mig. Jag har inte frågat Volvo om det än, för att jag glömde bort (i min depression kring domen) men jag passar på att fråga Er; Jag har AC i "Off-läge", men när jag skall ta bort imma på framrutan så väljer jag (med hjälp av klimatanläggningen) att fläkt skall blåsa mot framrutan. I och med att jag gör detta så börjar kompressorn slå av och på, som jag beskrev i mitt introduktionsinlägg. Jag trodde först det var enbart då AC var i "ON-läge", men det visar sig att "problemet" dyker upp även annars också! Hur skall jag ställa mig till det här? Kommer kompressorn pajja när som om jag försöker få bort imma från rutan? Isåfall får jag ställa av bilen i vinter :(
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tryckvakten stänger av kompressorn helt om trycket blir för lågt, så det är ingen fara att köra med den. AC'n torkar luften genom att kyla den så du blir av med imman snabbare, det är därför den går igång på defroster även om knappen är av.
När det har läckt ut för mycket gas kommer du att märka att kompressorn inte startar.

Vill du stänga av den helt är det bara att koppla ur tryckvakten. Sitter på på ett av rören precis inan det går igenom torpedväggen, en 2-polig kontakt. Men kör tills gasen tar slut, bättre att hålla systemet igång.
Användarvisningsbild
av m[a]ster
min knäpper också lite väl ofta men ja vet att ja har för lite med gas... :( dyrt att byta sånt på gamla bilar ...

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]