- fre 28 okt 2011, 17:19
#581518
Är det någon som har insikt i vilka fysikaliska principer som regnsensorn för vindrutetorkar-automatiken bygger på?
Jag är inte helt imponerad av automatikens precision. Det verkar finnas ett samband mellan dropparnas storlek och sensorns reaktion: Små droppar och fuktdimma triggar vindrutetorkarna. Med samma inställning på känslighetsvredet händer inget vid normalt regn och stora droppar.
Som jag förstår det sitter givaren till automatiken i vindrutan bakom backspegeln. Bygger den på något slag av elektromagnetisk resonans där resonansfrekvensen ändras av att det ligger vatten på rutan? Det kan väl knappast vara något optiskt fenomen som utnyttjas eftersom automatiken fungerar såväl dag som natt?
Tacksam för lite information, så förstår jag kanske varför den fungerar såpass halvbra/dåligt som den gör
Rolf J
Jag är inte helt imponerad av automatikens precision. Det verkar finnas ett samband mellan dropparnas storlek och sensorns reaktion: Små droppar och fuktdimma triggar vindrutetorkarna. Med samma inställning på känslighetsvredet händer inget vid normalt regn och stora droppar.
Som jag förstår det sitter givaren till automatiken i vindrutan bakom backspegeln. Bygger den på något slag av elektromagnetisk resonans där resonansfrekvensen ändras av att det ligger vatten på rutan? Det kan väl knappast vara något optiskt fenomen som utnyttjas eftersom automatiken fungerar såväl dag som natt?
Tacksam för lite information, så förstår jag kanske varför den fungerar såpass halvbra/dåligt som den gör

Rolf J
Fiat 127B MY75
SAAB 900 MY80
Opel Kadett D MY80
Toyota Model F MY86
SAAB 9000i MY88
Ford Galaxy MY98
Ford Focus MY02
Volvo XC70 D5 MY10
Volvo V60 D4 MY16
SAAB 900 MY80
Opel Kadett D MY80
Toyota Model F MY86
SAAB 9000i MY88
Ford Galaxy MY98
Ford Focus MY02
Volvo XC70 D5 MY10
Volvo V60 D4 MY16