Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Är det någon som har insikt i vilka fysikaliska principer som regnsensorn för vindrutetorkar-automatiken bygger på?

Jag är inte helt imponerad av automatikens precision. Det verkar finnas ett samband mellan dropparnas storlek och sensorns reaktion: Små droppar och fuktdimma triggar vindrutetorkarna. Med samma inställning på känslighetsvredet händer inget vid normalt regn och stora droppar.

Som jag förstår det sitter givaren till automatiken i vindrutan bakom backspegeln. Bygger den på något slag av elektromagnetisk resonans där resonansfrekvensen ändras av att det ligger vatten på rutan? Det kan väl knappast vara något optiskt fenomen som utnyttjas eftersom automatiken fungerar såväl dag som natt?

Tacksam för lite information, så förstår jag kanske varför den fungerar såpass halvbra/dåligt som den gör :-)

Rolf J
Användarvisningsbild
av Momentum
IR ljus tror jag det är frågan om
Man skickar ut IR ljus och man får olika reflektion om det är vatten på rutan eller inte
av Tarsiger
Jag är också nyfiken på den exakta funktionen. Det avkända området av vindrutan kan ju inte vara alltför litet eftersom regn kan börja med glesa droppar. Och vad händer när regnet upphör om avkänningen görs framför backspegeln dit torkarna väl inte når utan dropparna ligger kvar tills de torkat?

Jag väntar på en bil nu med den funktionen. Hade den inte varit avstängbar så vore det oacceptabelt. På sommaren då man kan ha god sikt trots tusen små insekter på rutan vill man inte att torkarna ska börja gå av sig själva och spoliera sikten totalt med insektsresterna. I stället vill man invänta lämpliga väg- och ljusförhållanden eller helt enkelt stanna först.
Användarvisningsbild
av apersson850
Principen för regnsensorn som Volvo använder är mycket riktigt optisk. Reflektionen av ljus som belyser vindrutan från insidan är lägre om rutan är våt på utsidan.
Alla glas-luftövergångar reflekterar ljus i någon mån. Här gör man optiken så att man maskar bort det som reflekteras från rutans insida, men mäter det som kommer från rutans utsida (naturligt nog). Om utsidan är ojämn, som den blir om det ligger vatten på den, blir reflektionen lägre än från den släta yta som en torr ruta utgör. Eftersom rutan belyses från insidan spelar det ingen roll om det är dagsljus eller mörkt ute. Det är inte omgivningsljuset som används ändå.

Min erfarenhet är att den fungerar utmärkt, när man kommit underfund med vilken av de åtta olika känslighetsinställningarna man trivs med. Däremot anser jag att dess egenskap är tvärtemot vad som beskrivs ovan, nämligen att den är sämre på att känna av små dimdroppar än rejäla regndroppar. Ja, under förutsättning att någon rejäl droppe verkligen träffar där sensorn tittar ut, förstås.

Sensorn sitter förstås under ett område som sveps av vindrutetorkaren. Annars hade den ju inte kunnat veta om den torkat tillräckligt.

Sensorn aktiveras inte självmant om man inte kört under de senaste minuterna. Detta förstås för att den inte ska försöka bli av med snö, om man ger sig ut i bilen och startar motorn medans man röjer rutorna. Vid sådana väderleksförhållanden kan ju torkarna vara fastfrusna och/eller snön vara för tjock för att de ska mäkta med att torka bort den.

Sedan jag skaffade bil med regnsensor har jag nästan aldrig använt torkarna i något normalt läge, varken intervall eller konstant fart. Säger väl något om hur det fungerar. Men glesa droppar som inte träffar där sensorn sitter reagerar den förstås inte på. Likaså om något skvätter där sensorn inte är. Om så händer är det bara att peta till spaken uppåt, så torkarna går ett slag. Detta stör inte funktionen på regnsensorn, utan den fortsätter vara aktiv.
Användarvisningsbild
av gooose
Sensorn funktion blir helt konstig om du har blad som är på väg att bli dåliga eller är dåliga
Då kan den ibland få spatt och torka som en besatt utan att det regnar men kolla man där sensorn sitter så är det vått där och då tror den att det öser ner

//Goose
av Tarsiger
apersson850 skrev: Om utsidan är ojämn, som den blir om det ligger vatten på den, blir reflektionen lägre än från den släta yta som en torr ruta utgör. Eftersom rutan belyses från insidan spelar det ingen roll om det är dagsljus eller mörkt ute. Det är inte omgivningsljuset som används ändå.

Min erfarenhet är att den fungerar utmärkt, när man kommit underfund med vilken av de åtta olika känslighetsinställningarna man trivs med. Däremot anser jag att dess egenskap är tvärtemot vad som beskrivs ovan, nämligen att den är sämre på att känna av små dimdroppar än rejäla regndroppar. Ja, under förutsättning att någon rejäl droppe verkligen träffar där sensorn tittar ut, förstås.
Intressant att läsa, det låter hoppingivande. Vilken känslighetsinställning bör man börja med att prova månntro?

Min tolkning av detta leder mig till gissningen att det är andelen av den sensorkontrollerade ytan på vindrutans utsida som är vattentäckt (oavsett vattnets tjocklek och utbredning på olika ställen) som är avgörande, dvs som matchas mot känslighetsinställningen. Stora eller små droppar spelar då ingen roll. Finns i mätområdet 2 droppar med diametern 10 mm så är de likvärdiga med 200 droppar på 1 mm. Ljus som träffar gränsskitet glas/luft totalreflekteras in igen (p g a glasets betydligt högre brytningsindex än luftens) men fortsätter mestadels genom brytning ut genom gränsskiktet glas/vatten (och möter därpå gränsskiktet vatten/luft där det p g a den kupade ytformen uppstår spridande reflektioner av olika slag) vilket sammantaget innebär att att sensorn uppmäter mindre ljus. Belysningen som inifrån riktas mot vindrutans utsida torde behöva en särskild optisk anordning för att med minimal reflexion passera vindrutans insida med den vinkel som behövs för totalreflexion mot utsidan. Kanske någon prismaformad plastbit optiskt förenad med insidan?
Senast redigerad av 1 Tarsiger, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kalhygge
tycker personligen att den funkar mkt dåligt, även om jag ställer den på "renaste" läget, så dröjer den för länge med att torka, man ser knappt vägen.
av eijo
Hej, Jag har fått för mig att den kalibrerar sig på första svepet när man startar den. Vet ej säkert om det är så. Om man alltid vrider ringen till låg känslighet först innan man startar den, så brukar man kunna snäppa upp känsligheten sen så det blir lagom. Om man börjar med hög känslighet brukar inte stegen räcka till. Tycker det har funkat på så sätt på mina tre senaste V70 som haft denna funktion. Överlag funkar den bra tycker jag!

...men jag har också märkt att det funkar sådär om torkarbladen börjar bli dåliga, men då behöver dom ju ändå bytas!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]