Hej igen,
Jag fattar poängen Goose, och det ligger mycket i ditt förhållningssätt.
Man ska ju inte leta efter fel som inte finns eller laga nåt som inte är trasigt.
Dock känns det som du beskriver lite av bilverkstädernas våta dröm-kund...
"bekymra dig inte om bilen, - ställ inga krav och betala när du får problem..."
Egentligen har vi (jag) nog bytt ämne, så den här tråden har nog nått vägs ände, men trots att jag köper
lite av Goose förhållningsätt så kan jag inte släppa "problemet" eller "mysteriet" med ljudet som låter som knackningar eller spikning i tråden nedan som jag hänvisade till tidigare.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=59928
Det är ett "problem" som jag faktiskt har och inte något jag vill undvika att eventuellt få i framtiden via servicebulletiner eller liknande.
Ljudet försvinner när man stänger av AC:n och kommer tillbaka direkt när man sätter på AC:n igen.
Vid samma symptom på motsvarande bil, årsmodell och motor, byter en verkstad kompressor och hela konkarongen direkt - utan kostnad för kunden trots att garantier etc gått ut. Det tolkar jag som att det är ett förhållandevis allvarligt problem, annars skulle inte verkstaden ta kostnaden.
En annan verkstad (min) hör ljudet vid provkörning men känner inte igen det och har aldrig hört talas om det, men påstår att det ska låta så...
Det känns inte helt trovärdigt. Särskilt inte när verkstaden skulle tjäna på om jag inte bekymrar mig och "skiten" brakar ihop med en större reparation som följd...
Är det inte relevant att försöka forska vidare i det läget?
Men det är kanske läge att ta upp det i en egen tråd, eller blåsa liv i ovanstående...
Pelle