Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irie
Ett förtydligande ang. länken till VOSA:
På denna sida listas endast Recalls (s.k. återkallelse) dvs. kunden får ett brev om att besöka verkstaden för åtgärd (som är kostnadsfri).

Servicekampanjer samt servicetips/servicebulletiner listas inte hos VOSA.
av PelleP
Hej igen,
Jag fattar poängen Goose, och det ligger mycket i ditt förhållningssätt.
Man ska ju inte leta efter fel som inte finns eller laga nåt som inte är trasigt.
Dock känns det som du beskriver lite av bilverkstädernas våta dröm-kund... :wink:
"bekymra dig inte om bilen, - ställ inga krav och betala när du får problem..."

Egentligen har vi (jag) nog bytt ämne, så den här tråden har nog nått vägs ände, men trots att jag köper lite av Goose förhållningsätt så kan jag inte släppa "problemet" eller "mysteriet" med ljudet som låter som knackningar eller spikning i tråden nedan som jag hänvisade till tidigare.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=59928

Det är ett "problem" som jag faktiskt har och inte något jag vill undvika att eventuellt få i framtiden via servicebulletiner eller liknande.
Ljudet försvinner när man stänger av AC:n och kommer tillbaka direkt när man sätter på AC:n igen.
Vid samma symptom på motsvarande bil, årsmodell och motor, byter en verkstad kompressor och hela konkarongen direkt - utan kostnad för kunden trots att garantier etc gått ut. Det tolkar jag som att det är ett förhållandevis allvarligt problem, annars skulle inte verkstaden ta kostnaden.
En annan verkstad (min) hör ljudet vid provkörning men känner inte igen det och har aldrig hört talas om det, men påstår att det ska låta så...
Det känns inte helt trovärdigt. Särskilt inte när verkstaden skulle tjäna på om jag inte bekymrar mig och "skiten" brakar ihop med en större reparation som följd...

Är det inte relevant att försöka forska vidare i det läget?
Men det är kanske läge att ta upp det i en egen tråd, eller blåsa liv i ovanstående...

Pelle
av lassemal
Det där med "vikt på avgassystemet" låter intressant.
Jag har resonansljud vid dom varvtalen,mycket irriterande.

Var och hur monteras denna vikt? Låter som nåt jag kan göra själv
trots att jag har nybilsgaranti.
Användarvisningsbild
av gooose
lassemal skrev:Det där med "vikt på avgassystemet" låter intressant.
Jag har resonansljud vid dom varvtalen,mycket irriterande.

Var och hur monteras denna vikt? Låter som nåt jag kan göra själv
trots att jag har nybilsgaranti.
Detta var något som fanns på 240 modellen jag tog bara exempel som ploppade upp i huvudet
och inget som är aktuellt idag för att inte sätta ideer i huvudet på någon
Att relatera ett exempel till något aktuellt kan riskera att urholka trådens innebörd

//Goose
Användarvisningsbild
av Guru
Instämmer med Goose. Bara för att det finns en bulletin eller liknande betyder inte det att man kan åka till verkstaden och kräva att få det gjort. Se det som en info för verkstaden att problemet finns och vad åtgärden är OM kunden kommer in med ett specifikt symtom/problem.

Exempel...
Kan vara så enkelt att symptomet inte finns på alla bilar, då ska givetvis inte alla bilar åtgärdas. Svårt att laga något som inte är trasigt...

Kan också vara så symptomet enbart uppträder vid specifika körfall och alla kunder hamnar inte i den situationen. Är det då ett fel på bilen?

Kort sagt, har du något problem, beskriv problemet så noga som möjligt och låt verkstaden göra sitt. Att komma med hänsivsningar till olika TJ's, bulletiner etc är inte alltid bästa lösningen. För en sak ska ni vara säkra på. Finns det ett arbete att göra på bilen som Volvo betalar på garanti eller annat sätt, då kommer din ÅF att göra det. Dom vill ju tjäna pengar! Om det däremot handlar om goodwill från ÅF då är det en annan sak och väldigt olika svar beroende på din ÅF.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]