Hilmer skrev:Alkolås är ett jäkla påfund, jobbar ju med bilar dagligen och träffar ju då på bilar med dessa lås (bl a körskolebilar osv) och 2/3 gånger måste jag ha hjälp med att blåsa. Och jag är INTE berusad på jobbet, knappt hemma heller för den delen. Så om alkolås vore obligatoriskt finge jag byte yrke, även om jag inte dricker starkt...
Bättre att fixa problemet istället för symptomen, men sen är även jag medveten om problematiken med detta...
"att fixa problemet istället för symptomen" lär vara rätt mycket svårare, iaf i detta fallet då det kräver en våldsam attitydförändring hos en hyfsad del av det svenska folket !.
Jobbar med alkolås professionellt, både sk "frivilliga", men även tilldömda innehavare.
just attityden till alkolås är nog egentiligen det största problemet ( bortsett från att dom tråkigt nog är behövda) .
råkar närmast dagligen ut för div kunder som undrar om den sk fristarts-tiden ( tiden det går att starta ett fordon från tändnings.frånslag utan att blåsa igen ) går att öka från default-tiden 30 min, "eftersom man ju måste blåsa igen efter lunchen" , " det är ju så omständigt ,och jag dricker ju inget".....
..... och den som dricker säger såklart att han gör just det eller vad ???..
Alkolåsen behövs !!, det är tråkigt att det är så, men det är att faktum !!!!.
vanligheten kommer att öka , kommersiella fordon som sagts har det typ taxi,bussar,kommun-bilar, vägverks-bilar och deras entrepenörer, många företag har det som "kvalitets-säkring" .
Det är bara en tidsfråga innan det kommer i nysålda bilar, ( det anses tydligen som ett konkurrens-hinder av eu, annars hade det funnits från 2013(förslag)i nya bilar , men det överklagas av tillverkare som vill slippa..)
"hilmer"
vad är det som gör att du inte fixar alkolåsen ?, för normalt friska personer är det inga problem, men för astmatiker eller personer med nedsatt lungfunktion är denna utrustning än så länge ett problem .