...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Nu är kanske inte Irland något föregångsland inom nykterhet och trafiksäkerhet. Eller kanske ens inom något annat området :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
Alkolås är ett jäkla påfund, jobbar ju med bilar dagligen och träffar ju då på bilar med dessa lås (bl a körskolebilar osv) och 2/3 gånger måste jag ha hjälp med att blåsa. Och jag är INTE berusad på jobbet, knappt hemma heller för den delen. Så om alkolås vore obligatoriskt finge jag byte yrke, även om jag inte dricker starkt...
Bättre att fixa problemet istället för symptomen, men sen är även jag medveten om problematiken med detta...
Användarvisningsbild
av Guligan
Det har ju blivit väldigt vanligt med alkolås i "kommersiella" bilar, lastbilar, bussar etc och på sikt så lär det säkert bli vanligt även för vanliga personbilar.
av blådåren
Hilmer skrev:Alkolås är ett jäkla påfund, jobbar ju med bilar dagligen och träffar ju då på bilar med dessa lås (bl a körskolebilar osv) och 2/3 gånger måste jag ha hjälp med att blåsa. Och jag är INTE berusad på jobbet, knappt hemma heller för den delen. Så om alkolås vore obligatoriskt finge jag byte yrke, även om jag inte dricker starkt...
Bättre att fixa problemet istället för symptomen, men sen är även jag medveten om problematiken med detta...

"att fixa problemet istället för symptomen" lär vara rätt mycket svårare, iaf i detta fallet då det kräver en våldsam attitydförändring hos en hyfsad del av det svenska folket !.

Jobbar med alkolås professionellt, både sk "frivilliga", men även tilldömda innehavare.
just attityden till alkolås är nog egentiligen det största problemet ( bortsett från att dom tråkigt nog är behövda) .

råkar närmast dagligen ut för div kunder som undrar om den sk fristarts-tiden ( tiden det går att starta ett fordon från tändnings.frånslag utan att blåsa igen ) går att öka från default-tiden 30 min, "eftersom man ju måste blåsa igen efter lunchen" , " det är ju så omständigt ,och jag dricker ju inget".....

..... och den som dricker säger såklart att han gör just det eller vad ???..

Alkolåsen behövs !!, det är tråkigt att det är så, men det är att faktum !!!!.

vanligheten kommer att öka , kommersiella fordon som sagts har det typ taxi,bussar,kommun-bilar, vägverks-bilar och deras entrepenörer, många företag har det som "kvalitets-säkring" .
Det är bara en tidsfråga innan det kommer i nysålda bilar, ( det anses tydligen som ett konkurrens-hinder av eu, annars hade det funnits från 2013(förslag)i nya bilar , men det överklagas av tillverkare som vill slippa..)

"hilmer"
vad är det som gör att du inte fixar alkolåsen ?, för normalt friska personer är det inga problem, men för astmatiker eller personer med nedsatt lungfunktion är denna utrustning än så länge ett problem .
Användarvisningsbild
av Hilmer
blådåren skrev: "hilmer"
vad är det som gör att du inte fixar alkolåsen ?, för normalt friska personer är det inga problem, men för astmatiker eller personer med nedsatt lungfunktion är denna utrustning än så länge ett problem .
Då är jag ingen normal frisk person (oavsett vad alla tester säger) för jag har stora problem att blåsa "rätt", frustrerande som tusan!!
Jag är bilplåtslagare så man testar bl a lungkapaciteten med jämna mellanrum, utan anmärkning brukar det bli, trots detta har jag alltså problem med dessa alkolås. Så jag gillar dom inte alls;)
av llesrof
Ambulanserna i Jönköping testade alkolås. Det gick... öh... inget vidare. Nu dog väl ingen patient på grund av alkolåsen, men det kan ju eventuellt bli så någon gång i framtiden. Det bästa var när alkolåsen monterades bort och någon kom på att bara ta bort slangen man blåser i. Ambulansen startade inte eftersom ingen blåste eftersom det inte fanns något att blåsa i. Har jag hört... :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]