Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av justinbieber
Min 850 GLT 20v stannade när jag var påväg för att tanka för några månader sen. Den hade veckan innan börjat "hosta" en del och var nära att stanna ibland när den var stillastående. Precis innan bensinstationen var det en backe och där valde den att dö totalt " :D ". Det var rätt lite soppa så jag tänkte att jag fått soppatorsk helt enkelt så jag fick en kille att bogsera mig till stationen och så tankade jag där. Bilen vägrade tyvärr starta även med bensin i tanken så jag lät den stå över natten för att bogsera hem den dagen efter. När jag skulle bogsera dagen efter prövade jag att starta skiten och då startade bilen direkt. Jag lyckades köra hem bilen utan större problem (en 10 minuters färd). Trodde problemet var löst då men icket. När jag väl skulle ha bilen någon vecka senare var den stendöd och har varit det sen dess.

Efter en del läsning fick jag reda på att bränslepumpsrelät brukar spöka på dessa bilar så det bytte jag utan framgång. Vid tillfället jag bytte det kablade jag igång bilen med hjälp av en kompis bil och då gick den i kanske 3 min för att sen dö helt och inte starta igen trots att vi försökte i 20 min (både genom att kabla och att rulla igång den).

Därefter kollade jag bränslepumpen genom att starta den manuellt via bränslepumpsrelät och då surrade pumpen igång så den är utesluten (eller?).

Vad gör jag nu? Kan en trasig kamaxelgivare eller vevaxelgivare ge dessa symptom? Kan jag utesluta startmotorn eftersom att den trots allt går någon minut när man väl fått igång den?

Vet att det inte är så lätt att komma med diagnos över internet, men jag är tacksam för alla svar och idéer!

Bilen lämnar inga felkoder.
av *pettson*
Utan kamaxelgivare startar inte din bil. Inte utan vevaxelgivare heller.
Det var bra att du kollade att pumpen surrar igång. Nu är frågan.. gör den det när du försöker starta? Hör du pumpen medans du startar?
Efter att försökt starta bilen 20 ggr kanske så slutade startmotorn reagera, förmodligen för att batteriet tappade ork. Bilen står dåligt till och det är en bit för mig att cykla till den. Men var dit en snabbis idag och skulle försöka skruva lös fördelarlocket och rotorn för att kolla i vilket skick dom var. Tyvärr så satte mina bristande kunskaper stopp för det eftersom jag inte kom åt sista nedersta skruven. :) För att komma åt nedersta skruven måste jag få bort "luftfilterboxen" men hade ingen aning om hur jag skulle lyckas med det. Tog bort översta locket och filtret men det räckte inte. Ska göra ett nytt försök till veckan. Förmodligen är det dags att byta dom vilket som, vet inte när det är gjort sist (om alls).
av *pettson*
Det är som sagt ganska avancerat att ta bort boxen. Ta bort locket, ta bort slangen som går till förvärmningen. Ta bort slangen som går till friskluften. Ryck till.. Dra upp boxen i framkant. Den sitter med en pinne i bakkant.
Finns förmodligen beskrivet i mekhandboken du bör ha till hands som nybörjare.

Jag förstår nu att det är intressantare att skriva mycket i datorn än att just gå ut och försöka lite själv.
Att säga att man har bristande kunskaper på den här nivån är att lura sej själv, du cyklade dit, det är högre nivå på kunskap än det du skulle utföra faktiskt. Det är oavsett om man är bagare, eller korvmoj eller annat till vardags.
Det är intresset som är lågt, inte kunskaperna med andra ord. Köp verkstadshandboken först, läs den, tänk på det du läst och fundera lite. SEN kan du möjligen börja skruva lite.

Om inte bilen startar på 3 försök kommer den heller inte att starta på 5. Och absolut inte på 20, men det visste du ju egentligen innan du försökte 20ggr, eller hur? Den var ju nämligen stendöd sen förut enligt rapport och du har väl inte reparerat den?

Nån information om när pumpen går har du inte återkommit med. Och du har inte följt upp startmotorn, ifall den nu tar för mycket ström vid starten, då stänger styrdonet ned sej och du blir utan bensin och annat. Vilket finns att läsa om i forumet.

Med andra ord inte provat att bogsera igång den, eller provat att bygla halvljuset för att se om det mer än flimmrar när du försöker starta. Bogserar man så ska den isåfall starta omgående, det ska räcka med 15 meter för att starta till. Inte släpa runt kvarteret alltså.

Det är bättre att vi gör så att när du är intresserad av att lösa problemet med din bil så återkommer du med lite vital information?
Ska vi säga så?
*pettson* skrev:Det är som sagt ganska avancerat att ta bort boxen. Ta bort locket, ta bort slangen som går till förvärmningen. Ta bort slangen som går till friskluften. Ryck till.. Dra upp boxen i framkant. Den sitter med en pinne i bakkant.
Finns förmodligen beskrivet i mekhandboken du bör ha till hands som nybörjare.
Har en haynes som jag tyvärr glömde hemma när jag väl for dit, har kollat i den nu och hittade en bra beskrivning. Jag hade missat det där med piggen som sitter i bilplåten helt enkelt och ville inte vålda för mycket.
*pettson* skrev: Om inte bilen startar på 3 försök kommer den heller inte att starta på 5. Och absolut inte på 20, men det visste du ju egentligen innan du försökte 20ggr, eller hur? Den var ju nämligen stendöd sen förut enligt rapport och du har väl inte reparerat den?
I första inlägget har jag skrivit att vi försökte rulla igång den (=bogsera), det gick tyvärr inte. Att jag försökte så pass mycket med startmotorn har med okunskap att göra, i min värld så var det möjligt att den skulle kunna hoppa igång. Men nu vet jag bättre och har tagit till mig det. :)
*pettson* skrev: Nån information om när pumpen går har du inte återkommit med. Och du har inte följt upp startmotorn, ifall den nu tar för mycket ström vid starten, då stänger styrdonet ned sej och du blir utan bensin och annat. Vilket finns att läsa om i forumet.
Har inte kunnat testa pumpen eftersom strömmen är slut. Men jag ska följa upp tipset, måste bara köpa en batteriladdare först.
*pettson* skrev: Med andra ord inte provat att bogsera igång den, eller provat att bygla halvljuset för att se om det mer än flimmrar när du försöker starta. Bogserar man så ska den isåfall starta omgående, det ska räcka med 15 meter för att starta till. Inte släpa runt kvarteret alltså.
Har som sagt provat att bogsera igång och det gick inte, varken efter 15 meter eller runt hela kvarteret :( Bor i en studentstad och känner ingen med bil, när jag prövade bogsera igång den tog vi en tur från min hemstad hit där bilen står 30 mil enkel väg. :)
*pettson* skrev: Det är bättre att vi gör så att när du är intresserad av att lösa problemet med din bil så återkommer du med lite vital information?
Ska vi säga så?
En fråga bara: Eftersom den inte startade med hjälp av bogsering heller så är inte startmotorn huvudproblemet (om den nu orsakar spänningsfall), korrekt? Isåfall vilka mer grejer bör jag göra förutom dessa:

Kolla vakuumslangar, kolla fördelarlock och rotor, tvätta elektriska kontakter med elektronikrengöring.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Enligt *pettson* så är allt som behövs en verkstadshandbok, typ Haynes. Vi är dumma i huvet om vi inte köpt nån eller köpt men inte förstår allt i den. Trodde i min enfald att ett forum va till för att ställa frågor samt få hjälp? Har jag fel? Ska vi hjälpa varann eller bli fordonslärare? Orkar man skriva SÖK i ett inlägg borde man rimligtvis orka skriva svaret (om man vet det).
av *pettson*
ÄRRet skrev:Enligt *pettson* så är allt som behövs en verkstadshandbok, typ Haynes. Vi är dumma i huvet om vi inte köpt nån eller köpt men inte förstår allt i den. Trodde i min enfald att ett forum va till för att ställa frågor samt få hjälp? Har jag fel? Ska vi hjälpa varann eller bli fordonslärare? Orkar man skriva SÖK i ett inlägg borde man rimligtvis orka skriva svaret (om man vet det).
Tajm att du spottar ut tuggummit nu och läser hela det här svaret noggrannt.
Visst är det märkligt att du dyker upp varje gång nån får ta lite eget ansvar? Du är lite anti eget ansvar eller hur? Kanske trampade nån på dej i yngre dagar?
Du tror i din enfald att allt går att lösa utan att ha en susning om vad man gör. Så fort ordet kunskap kommer upp tycker du att man trackar folk och att man minsann inte måste kunna nåt, det är lite som att du tycker kunskap är äckligt. Ännu äckligare om man måste läsa själv..
Du vill gärna att det ska sitta 20 personer heltid och svara 5 minuter efter det att ett inlägg gjorts. Det ska också besvaras med en fullt pedagogisk utläggning, gärna med bilder och text. Och samma frågor ska besvaras om och om igen med en glad min. Trots att det finns en enorm databas att söka i.

Tycker du vi ska fördela arbetsbördan lite med felsökning? Det tycker jag faktiskt.
Eftersom jag inte finns fysiskt vid objektet så är jag beroende av vad jag får för svar.
Du bör prova det jag föreslår, annars kommer vi inte vidare i felsökningen ,det är ungefär så det är.
Men.. prova själv, tja det är liksom nåt många har nåt emot eftersom det innebär att man måste just göra nåt själv.
Alltid bättre att vänta på andra tips som verkar enklare att prova?
Eller bara ställa frågan tugga och bli irriterad över att man inte har prio ett på forumet?

Eftersom det inte är mina bilar som felsöks så ska arbetsbördan vara frågeställarens och inte hos den som besvarar.
Jag har en ypperlig ide om hur vi rättar till snedbelastningen.
Eftersom aldrig så lite kunskap kan krävas hos frågeställaren annars så är nedanstående lösning totalt perfekt.

Jag ser fram emot framöver att...

*Gör inte du nåt gör inte jag nåt.
*Du ställer frågor, jag väntar på att du hittar dina egna svar. Jag rättar dina svar och så återkommer jag med vad du gjort rätt.
*Du får fortsätta gissa, kanske klanta till det, ta sönder, ja göra exakt vad du vill. Tills den dagen nåt fungerar igen, då är det ju lagat.
OM man gör på annat sätt så utbildar man och DET är det som är felet har jag förstått...

Återigen anser jag att frågeställare har ett eget ansvar för sitt fordon. Gillar man inte ansvaret lämnar man in bilen. Då tar andra ansvar och du betalar för det.
Ansvaret för frågeställare är inte så enormt som det framhävs.
Ansvar tar man varje dag ett antal ggr per dag utan gnäll. Skillnaden är att det är så uppenbart att man inte tänker på det, men DÅ duger det minsann att inhämta fakta.
*Åker du tunnebana så inte fan åker du på måfå i den. Du har skaffat dej info om vad som finns och vart det går i någon form. Gjort val baserat på det och åker sen i den. Hur vore det om det blev kravlöst med sånt? Ska alla ringa SL för att fråga om vilken linje som går vart? 200.000 samtal på en dag? Plus då att nån fysiskt måste fösa på folket och veta vart dom ska, dom vet ju inte..

När du åker bil behöver du förmodligen tanka. Men skitsamma? Är det inte bara att trycka in slangen där den får plats? Inte det? Nehepp men då har du införskaffat informaton om vart bränslet ska för att göra nytta då? Varför duger det då för?

När du ska beställa mat tittar du i en meny, eller har tittat såpass att du kan den. Varför? Beställ på måfå? Ta nåt bara, bli förbannad om dom inte har det.

Målningsdags på bilen med bättringsfärg: Men skit i vilken färg? Skit i att preparera och spraya på måfå på bilen. Det blir nog bra.
Konstigt nog går det inte till så? Nejdå, då duger det att kolla vilken roststopp, grundfärg, kulör och annat som ska vara ihop. Sen ska det preppas med info hämtat så att man slipar rätt, spacklar rätt och grundar rätt. För att till sist lägga kulör. Varför duger det då?

Målning hemma har tusentals gjort. Men få har hämtat färg på måfå någonstans med måfå typ och kulör för att sen måla på måfå ställe.
Nej då duger det att läsa foldrar, inhämta info från internet, och ifrån fackfolk.

Visst ska vi hjälpa varandra i forum och IRL men till självhjälp.
Jag ska inte driva ditt liv och ta dina beslut och skaffa all information åt dej så att du slipper.
Den dagen forumet önskar anställa alla oss som supportar och man får betala vad informationen faktiskt är värd så kanske jag kan tänka mej att prioritera om mitt liv för att sköta andras liv utöver gränsen som är idag.
Tills dess är mitt liv och min fritid och min inriktning på support och mina svar MINA.
Användarvisningsbild
av Camel
Bra inlägg *pettson*! :D Det är naturligtvis hjälp till självhjälp som gäller. Det är orimligt att ha andra förväntningar. Det är verkligen glädjande att många på detta forum är villiga att ge råd och tips till olika frågeställare. Men de som tipsar och ger råd är ju inte fysiskt vid objektet och hela problemlösningen blir ju mycket beroende av svar och engagemang från frågeställaren så man ev. kan gå vidare med fler steg i felsökningen. Precis som *pettson* skriver. Inget konstigt med det. Själv läser jag med stort nöje och nytta regelbundet på detta forum och jag lär mig iaf mycket (bl.a. av dina inlägg *pettson*!). :D Och jag försöker bidra med det jag själv kan när det efterfrågas. :wink:
av kostir
Bra jobb *pettsson!!!

Jag har likadan bil och väldigt liknande fel, du kan hitta min tråd lite längre ner i forumet.
För mig var det rotor och fördelarlock som var totalt skrot så kolla det som redan nämnts här. Lätt att skruva isär och undersöka med så köp en haynes och googla lite så kommer du förstå.
Du kanske ska cykla till din bil och ta lite bilder i motorhuven för att försöka jämföra så du vet vart du ska skruva när du sitter hemma och läser?
Annars tippar jag ev kamaxelgivaren som oxå nämnts!
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Håller med dig *pettson* på flera punkter än du tror, MEN att söka efter statisk info som när ett tunnelbanetåg avgår och att jämföra det med att "bilen går illa när den är kall och har halv tank" är väl ändå ganska olika? En annan sak. Om din kusin t ex skulle fråga dig hur många liter olja hon/han ska ha i sin 850 -94. Skulle du svara sök eller ge svaret om du vet det?

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]