- mån 24 okt 2011, 15:58
Min 850 GLT 20v stannade när jag var påväg för att tanka för några månader sen. Den hade veckan innan börjat "hosta" en del och var nära att stanna ibland när den var stillastående. Precis innan bensinstationen var det en backe och där valde den att dö totalt " :D ". Det var rätt lite soppa så jag tänkte att jag fått soppatorsk helt enkelt så jag fick en kille att bogsera mig till stationen och så tankade jag där. Bilen vägrade tyvärr starta även med bensin i tanken så jag lät den stå över natten för att bogsera hem den dagen efter. När jag skulle bogsera dagen efter prövade jag att starta skiten och då startade bilen direkt. Jag lyckades köra hem bilen utan större problem (en 10 minuters färd). Trodde problemet var löst då men icket. När jag väl skulle ha bilen någon vecka senare var den stendöd och har varit det sen dess.
Efter en del läsning fick jag reda på att bränslepumpsrelät brukar spöka på dessa bilar så det bytte jag utan framgång. Vid tillfället jag bytte det kablade jag igång bilen med hjälp av en kompis bil och då gick den i kanske 3 min för att sen dö helt och inte starta igen trots att vi försökte i 20 min (både genom att kabla och att rulla igång den).
Därefter kollade jag bränslepumpen genom att starta den manuellt via bränslepumpsrelät och då surrade pumpen igång så den är utesluten (eller?).
Vad gör jag nu? Kan en trasig kamaxelgivare eller vevaxelgivare ge dessa symptom? Kan jag utesluta startmotorn eftersom att den trots allt går någon minut när man väl fått igång den?
Vet att det inte är så lätt att komma med diagnos över internet, men jag är tacksam för alla svar och idéer!
Bilen lämnar inga felkoder.
Efter en del läsning fick jag reda på att bränslepumpsrelät brukar spöka på dessa bilar så det bytte jag utan framgång. Vid tillfället jag bytte det kablade jag igång bilen med hjälp av en kompis bil och då gick den i kanske 3 min för att sen dö helt och inte starta igen trots att vi försökte i 20 min (både genom att kabla och att rulla igång den).
Därefter kollade jag bränslepumpen genom att starta den manuellt via bränslepumpsrelät och då surrade pumpen igång så den är utesluten (eller?).
Vad gör jag nu? Kan en trasig kamaxelgivare eller vevaxelgivare ge dessa symptom? Kan jag utesluta startmotorn eftersom att den trots allt går någon minut när man väl fått igång den?
Vet att det inte är så lätt att komma med diagnos över internet, men jag är tacksam för alla svar och idéer!
Bilen lämnar inga felkoder.

- By Raktidiket