Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej hej...

Jag ska byta bromsskivor fram samt belägg. Det är 16 tum fälgar. Finns det vissa skivor eller belägg som rekommenderas framför andra?
Hur är det med biltema, mekonomen, skruvat.se, volvo original och vparts.se som exempel??

Fick höra någongång att skivorna kan man köpa på biltema, men att beläggen gärna ska vara av bättre kvalite´då det är viktigast, kan det stämma?

Tack på förhand!

Mvh
Jag testar just nu, Biltemas. Kan inte rekomendera de beläggen. På två veckor så är mina fälgar helt svarta. Däremot så håller både skivor o ok bra. Kan inte påstå att jag är snäll mot mina bromsar heller. Men Biltemas belägg kommer aldrig mer på min bil.
Har både skivor och belägg från Biltema både fram och bak. Allt har funkat bra på denna bilen och även förra där jag också använde mig av skivor och belägg från biltema. Om beläggen skitar ner mer vet jag inte, men det kan inte vara någon jättestor skillnad.
kör på Biltema skivor runt om som jag sedan slitsade.
Och snacket om att Biltemas skivor blir skeva lätt köper jag inte...beror nog mer på skitet som sitter bakom ratten.
Kör man in skivorna rätt så har man inte nåt problem med skeva skivor.
Jag kollade Mekonomen och dom ska ha ca 700kr-1000kr st för framskivor beroende på skiva...svinigt e bara förnamnet, men dom e ju kända för det :D

Jag är mycket nöjd med mina Biltema skivor!
av *pettson*
Kör biltemas slitsade skivor med vanliga Roadhouse belägg på från autoexperten.
Hade skruvats japanska belägg, men dom tog inte riktigt som jag önskade innan dom blev riktigt varma så dom byttes ut.
Det verkar som att biltemas skivor inte är någon större fara med... ingen som testat eller kör med några andra fabrikat? Har för mig att det inte fanns skivor till 16tum när jag kollade senast på biltema men jag kanske hade en dålig dag. Hur länge ska skivor/belägg hålla egentligen.. mina har gått ca 7700mil på 6,5år
av *pettson*
Dom ska hålla drygt 2mm. 1mm per sida i slitage. Hur mycket det räcker till avgörs ju av vad man bromsar med (belägg) och hur ofta och hur länge. Det kan hålla 36000 mil om man aldrig bromsar i princip och när man bromsar så skaver man bara lite lite så rosten inte får fäste. Eller bara 2000 mil om man kör i stan.

Har tidigare kört STD vilket inte är nån skillnad. Kört Brembo Max vilka var en besvikelse då dom blev som trattkantareller ett halvår efter inkörning och det var ett helv.. att reklamera dom.
Dom slet dessutom ned sej 2,4mm per sida på 663mil, som inte var i stan.
Nåt skumt var det med dom. Och dom var i massreklamation samtidigt.
Kört med orginal och fler sorter också. Det skiljer i princip ingenting på skivorna. Det som skiljer stort är hur dom ska behandlas vid inkörning.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]