Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
Dragnet skrev:Någon som vet om det krävs 98 oktan till Polestar för 2.5T (S60 - 2008)?
Jag ställde ungefär den frågan till Polestar ang C30-T5 och fick svar ca 1 månad senare.
Det går att köra på 95-oktanigt men bilen går bättre och billigare ju högre oktantal. Kör numera på V-power.
Ställde även en fråga om den kommande E10 som förmodligen ska ersätta 95:an, om dom rekommenderar den soppan och fick till svar:

"När det gäller E10 så kan bilarnas system kompensera för den ökade mängden etanol.
Men som sagt; om man vill ha max effekt ur bilen ska man tanka så högt oktantal som möjligt."
av llesrof
I teorin borde ju oktantalet vara högre på E10 än 95-oktanig bensin då etanol har högre oktantal än bensin.
av Dragnet
Jag fick svar från Polestar.
"Generellt gäller att man ska använda så bra bränsle som möjligt. 95 oktan är det lägsta oktantalet vi rekommenderar"

Då fanns det bara en sak att göra och det är att boka tid vilket jag har gjort 8)
Användarvisningsbild
av Perra83
Dragnet skrev:Jag fick svar från Polestar.
"Generellt gäller att man ska använda så bra bränsle som möjligt. 95 oktan är det lägsta oktantalet vi rekommenderar"

Då fanns det bara en sak att göra och det är att boka tid vilket jag har gjort 8)
Jag gör samma sak fast till våren när sommarskorna åker på 8)
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]