Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dave skrev:den visar mig att jag antagligen inte kommer få ut gasspjällshuset ur bilen då kabeln går bakom en del där under som sitter fast i båda ändar så att bara dra ut den funkar inte. Hm... Vill inte stå utomhus och renovera spjället :)
Dave
I allafall på turbon så går kabeln bakom en fästbricka till startmotorn, men det är inga problem, bara att lossa en bult och två muttrar, dra bort kabeln och skruva dit igen. tar 3 minuter.

Jag har för övrigt skickat ett spjäll till Atech2 för renovering och det kom tillbaka renoverat och fungerande. Körde med det cirka 5 månader utan problem, sedan sålde jag bilen.

Jag kontaktade dock Atech2 efter någon månad via mail då jag hade ett skumt fel som jag undrade om det kunde ha med spjället att göra. Jag fick aldrig något svar från dom, så de verkar ha lite problem med kundrelationerna. Jag löste problemet utan deras inblandning så jag brydde mig inte om att de aldrig svarade, mer än att jag konstaterade att det var riktigt dåligt av dom.

/Martin
I allafall på turbon så går kabeln bakom en fästbricka till startmotorn, men det är inga problem, bara att lossa en bult och två muttrar, dra bort kabeln och skruva dit igen. tar 3 minuter.

Jag har för övrigt skickat ett spjäll till Atech2 för renovering och det kom tillbaka renoverat och fungerande. Körde med det cirka 5 månader utan problem, sedan sålde jag bilen.

Jag kontaktade dock Atech2 efter någon månad via mail då jag hade ett skumt fel som jag undrade om det kunde ha med spjället att göra. Jag fick aldrig något svar från dom, så de verkar ha lite problem med kundrelationerna. Jag löste problemet utan deras inblandning så jag brydde mig inte om att de aldrig svarade, mer än att jag konstaterade att det var riktigt dåligt av dom.

/Martin
Ok, dock måste jag demontera en massa delar för att komma åt startmotorn, det är nog lite svårare än jag klarar av. Hm, problem problem...

Dave
Vad är det för en "massa delar" du måste demontera för att komma åt startmotorn?
Det kan väl inte se mycket annorlunda ut än på morsans S60 -01 140 hk automat!?

Jag kan inte påminna mig att jag plockade bort en "massa grejor" för att komma åt startmotorfästet (sitter i startmotorns bakgavel) så att kabeln går att få bort! Däremot gick det inte att se vad man gör så man får titta efter via en spegel hur det ser ut och sedan meka "på känn". Trångt är det också men gick gjorde det utan större problem.

Per L
Per L skrev:Vad är det för en "massa delar" du måste demontera för att komma åt startmotorn?
Det kan väl inte se mycket annorlunda ut än på morsans S60 -01 140 hk automat!?

Jag kan inte påminna mig att jag plockade bort en "massa grejor" för att komma åt startmotorfästet (sitter i startmotorns bakgavel) så att kabeln går att få bort! Däremot gick det inte att se vad man gör så man får titta efter via en spegel hur det ser ut och sedan meka "på känn". Trångt är det också men gick gjorde det utan större problem.

Per L
OK, då vet du mer än mig o då känns ju lite bättre genast :)

Jag har gigantiska händer så jag fick direkt tanken att jag var tvungen att demontera fronten eller insugsdelen för att komma åt. Via spegel säger du? ok, ska testa. Hoppas det går att lösa, annars får jag stå ute o renovera spjällhuset o det är inte lika roligt som det kan låta :)

Dave
Jag plockade säkert bort luftrenarburken och rören till gasspjället. Om det behövdes är jag dock osäker på (men dom skall ju ändå bort senare eftersom gasspjället skall monteras bort).

Startmotorn sitter under insugningsrören och precis som du säger så sitter fronten eller insugningsrören ivägen för att kunna se den ordentligt. Dock går det relativt bra att komma åt att ta bort (och sätta tillbaks) fästplåten till startmotorn (som spjällhusets kabel går bakom) om man vet hur det ser ut där bakom. Och man kan börja jobbet med att titta efter mha en spegel. Arbetet får sedan ske "i blindo" eftersom man i allmänhet saknar den tredje handen som behövs för att hålla i spegeln under demonteringsarbetet. Det två händer jag har är för övrigt inte heller speciellt små.

Per L
Ok, då ska jag ge mig på detta projekt, har ju en bild över hur det ser ut där under tack vare länken här som visar hur man renoverar spjällhuset. Det bör räcka. Annars får frun komma in med sina små söta händer o lösa det :)

Dave
Kollade idag på morsans S60 och såg att det mesta av startmotorn ser man utan problem under och till höger om insugningsröret. Det är startmotorns bakände som inte syns under insugningsröret och där sitter plåten (i startmotorns bakände) som behöver monteras bort.
Plåten sitter enligt VADIS med en skruv (M8) i motorblocket och två muttrar i startmotorn (M6 samt M8).

Per L
Aha! Tack Per för hjälpen, rapporterar när jag e klar. Har beställt sensorn nu. Läser ni något om en kille i västsverige som fick åka till akuten med en v70 på armen så är det bara jag...! :)

Dave
[quote="Per L"]Jag plockade säkert bort luftrenarburken och rören till gasspjället. Om det behövdes är jag dock osäker på (men dom skall ju ändå bort senare eftersom gasspjället skall monteras bort).

Jag har en S80 och jag behövde inte plocka bort luftrenarburken för att ta bort spjällhuset. Det räckte med att ta bort plaströret som går mellan luftrenaren och spjällhuset.
Kansjälv skrev:...
VARNING för ATECH2! Köpte ett spjällhus i början av 2011 till min V70 och allt verkade bra men efter c:a 6 månader började spjället att svara dåligt på gaspedalens rörelse och ETC-lampan tändes. Efter felsökning visade sig att det nya spjällhuset blivit defekt. Jag tog kontakt med Atech eftersom de angett att det var 2-års garanti och förklarade vad det var för fel. De kände till felet och lovade att skicka en ny. Sedan hände inget trots påstötningar, inget svar på mail, bara telefonsvarare som svarar på telefon. De har alltså blåst mig på 3786 kr och nu måste jag på något sätt få tag i en ny. Hade jag vetat detta hade jag gått på original hos Volvo direkt. Jag antar att firman håller på att gå omkull om den inte redan gjort det eftersom de inte svarar. Mitt råd: Köp inget därifrån!!!
Jag hade gärna sett någon mer kommentar från @kansjälv om detta (verkar inte så troligt eftersom det endast finns ett inlägg från användaren). Jag själv har väldigt goda erfarenheter av atech2, men om ovanstående är korrekt återgivet kan det ju vara läge att varna, är ju lite det som ett forum är till för.

Så, @Kansjälv, återkom gärna med lite mer info.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]