Lustigt att en 11 år gammal tråd blev besvarad.
Då får man lust att ingripa.
1. På plusspolen/kabeln nära batteriet finns en laddning som spränger av/kapar kabeln vid kraftigt krockvåld.
Ursäkta men...Nämn mycket gärna en biltillverkare som spränger bort en plusmatning från huvudbatteriet för att förhindra en ofrivillig utlösning av någon komponent i SRS systemet? Enklaste vore väl att använda en säkring i så fall, tycker du inte det? Varför skulle man i överhuvudtaget vilja konstruera nått dyrt och helt onödigt.
2. Själva airbagmodulen till passagerarstolen sitter troligen skyddad från metalldelar som kan bli strömförande långt in i instrumäntbrädan (eg. nära kupén).
Det kommer alltid att finnas en viss möjlighet att kablarna som 'tänder' airbagen blir spänningssatta vid en riktigt kraftig kollision. T ex kan ju karossdelar och andra metalldelar på bilen komma i kontakt med batteri eller batterikablar så att airbagen utlöses. Detta är dock otroligt osannolikt då:
Airbagen i stolen är och förblir väldigt monterad i stolsramens konstruktion som är av 100% metall. Det är för övrigt alla andra airbagar i en bil, utom förarens airbag som av förklarliga skäl inte kan vara bultad mot kaross. Skalet på en airbagmodul har inget med utlösarens triggersystem att göra och kan blir hur påverkad den vill av "karossdelar som blivit positivt laddade".
Alla dagens bilar och bilar sedan långt tillbaka är jordade i karossen . Det du skriver är helt utan grund och kastar i kull de fysiska lagarna. Du måste veta hur elektronerna färdas i en bil. Anoden måste på ett fysiskt omöjligt sätt byta plats med katoden för i ett ögonblick göra en karossdel strömförande och träffa andra minusladdade karossdelar detta dessutom helt isolerat från de övriga delarna.
Grunder: Vad tror du händer om du sätter batteriets pluspol mot karossen när minuspolen fortfarande är ansluten i kaross? Jo energin skulle bli så stor att plåten närmast batteripolen blir varm och troligtvis börjar smälta. Batteriet i detta fall eftersom elektonerna tar enklaste vägen skulle bli så varmt av energin att det troligtvis kokar sönder och exploderar.
Först och främst måste du lära dig hur allt hänger ihop. SRS har ingen som helst koppling till huvudbatteriet med sina komponenter, Det är ett helt eget system som drivs av en egen spänningskälla inne i SRS modulen. Styrenheten är mycket riktigt spänningsmatad via säkring på huvudbatteriet och kommuniserar med bilens övriga system via en databus . Vid en kollision där en airbag behöver utlösas är det helt och hållet styrt av triggern i SRS modulens helt egna strömkälla.
Om det ska utlösas en airbag i en bil krävs att triggern ändrar sin natrurliga späningsmatning från SRS till någon annan strömkälla . Tex genom att klippa av kabeln sätta den avklippta kabeln mot bilens övriga plusmatning och jorda den andra kabeln. Men den enda gång jag kan tänka mig att det skulle kunna ske är om Ted Åström Olyckan sitter i baksätet och gör det åt dig.