Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tarsiger skrev:[
Jaha där ser man. Men om det räcker med en skruvmejsel, så att vem som helst kan ställa om brytaren, varför kallas det för nyckelavstängning? Då kunde väl brytaren för bekvämlighetens skull vara försedd med ett vanligt vred?
Därför att det ska vara lite besvärligt att ändra så att inte "vem som helst", ex ungarna själva slår på kudden igen, utan att den ouppmärksamme föräldern märket det
Nu är det ju så att detta är det enklaste problemet som man kan undanhålla att riskera att utsätta sitt barn för, man sätter det helt enkelt bak. Ingen stor uppoffring i mitt fall. Vidare är det i särklass 100% dödlig utgång för ett litet barn om det inte fungerar. Om bromssystem eller liknande skulle fallera faller inte riktigt under samma 100%-iga dödliga utgång.
Men, som vanligt idag är det minsta motståndets lag som gäller. Flera jag känner vänder sina barn framlänges vid 2.5 års ålder etc med samma argument att det aldrig händer något etc.
Flera expertgubbar jag känner vägrar fortfarande bälte. Allt med liknande resonemang.
Jag ser steget att inte använda bältet bara för att man har förtroende för en elektronisk funktion som enormt långt.
Naturligtvis kommer vi inte längre eftersom bältesjämförelsen är helt orimlig. Det är en så kallad retorisk halmgubbe.
Jag har jobbat med kvalitetsarbete, riskbedömningar och funktionssäkerhet på elsystemet på en biltillverkare i regionen, dock inte direkt med airbag, men med rattlås och annat som nämndes tidigare i tråden.
Jag resonerar så här:
Det kommer alltid att finnas en viss möjlighet att kablarna som 'tänder' airbagen blir spänningssatta vid en riktigt kraftig kollision. T ex kan ju karossdelar och andra metalldelar på bilen komma i kontakt med batteri eller batterikablar så att airbagen utlöses. Detta är dock otroligt osannolikt då:
1. På plusspolen/kabeln nära batteriet finns en laddning som spränger av/kapar kabeln vid kraftigt krockvåld.
2. Själva airbagmodulen till passagerarstolen sitter troligen skyddad från metalldelar som kan bli strömförande långt in i instrumäntbrädan (eg. nära kupén).

Detta betyder att för att ett scenario som oavsiktligt spränger airbagen (vid olycka) innebär så kraftigt krockvåld på bilen att det i praktiken inte spelar någon roll om airbagen löser ut eller inte. Man överlever helt enkelt inte ändå.

Jag har min dotter fram, bakåtvänd i vår V70, vid vissa tillfällen, utan att tänka allt för mycket på det. MEN, jag skulle ALDRIG montera stolen där hela tiden. Man tar helt enkelt en kalkylerad risk vid varje tillfälle man gör det, och jag är inte beredd att göra det varje gång bilen används.
Programmering av inbäddade system är inte lätt alltid, och det finns alltid en viss risk att man har missat något vid utveckling och test, även om man gör allt man kan för att det skall vara säkert.

Jag är medveten om att resonemanget gäller för en annan bil än V70, men inbillar mig att det borde funka på liknande sätt (eller bättre) på en nyare Volvo.

Oj, det blev långt...

/Tobias
Saxat från NTF:

Det enda kända dödsfall som hittills inträffat med ett barn och en påstått urkopplad krockkudde skedde 1998 i Tyskland. Familjen hade låtit urkopplingen göras av en auktoriserad verkstad. De placerade sin baby på passagerarsätet men vid en kollison löste krockkuden ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur fel krockkudde, den på förarplatsen i stället för på passagerarplatsen. Olyckan inträffade på grund av slarv, okunskap eller missförstånd. Veterligt har det inte skett vid något annat tillfälle.
Lustigt att en 11 år gammal tråd blev besvarad.

Då får man lust att ingripa.
1. På plusspolen/kabeln nära batteriet finns en laddning som spränger av/kapar kabeln vid kraftigt krockvåld.
Ursäkta men...Nämn mycket gärna en biltillverkare som spränger bort en plusmatning från huvudbatteriet för att förhindra en ofrivillig utlösning av någon komponent i SRS systemet? Enklaste vore väl att använda en säkring i så fall, tycker du inte det? Varför skulle man i överhuvudtaget vilja konstruera nått dyrt och helt onödigt.
2. Själva airbagmodulen till passagerarstolen sitter troligen skyddad från metalldelar som kan bli strömförande långt in i instrumäntbrädan (eg. nära kupén).

Det kommer alltid att finnas en viss möjlighet att kablarna som 'tänder' airbagen blir spänningssatta vid en riktigt kraftig kollision. T ex kan ju karossdelar och andra metalldelar på bilen komma i kontakt med batteri eller batterikablar så att airbagen utlöses. Detta är dock otroligt osannolikt då:
Airbagen i stolen är och förblir väldigt monterad i stolsramens konstruktion som är av 100% metall. Det är för övrigt alla andra airbagar i en bil, utom förarens airbag som av förklarliga skäl inte kan vara bultad mot kaross. Skalet på en airbagmodul har inget med utlösarens triggersystem att göra och kan blir hur påverkad den vill av "karossdelar som blivit positivt laddade".

Alla dagens bilar och bilar sedan långt tillbaka är jordade i karossen . Det du skriver är helt utan grund och kastar i kull de fysiska lagarna. Du måste veta hur elektronerna färdas i en bil. Anoden måste på ett fysiskt omöjligt sätt byta plats med katoden för i ett ögonblick göra en karossdel strömförande och träffa andra minusladdade karossdelar detta dessutom helt isolerat från de övriga delarna.

Grunder: Vad tror du händer om du sätter batteriets pluspol mot karossen när minuspolen fortfarande är ansluten i kaross? Jo energin skulle bli så stor att plåten närmast batteripolen blir varm och troligtvis börjar smälta. Batteriet i detta fall eftersom elektonerna tar enklaste vägen skulle bli så varmt av energin att det troligtvis kokar sönder och exploderar.

Först och främst måste du lära dig hur allt hänger ihop. SRS har ingen som helst koppling till huvudbatteriet med sina komponenter, Det är ett helt eget system som drivs av en egen spänningskälla inne i SRS modulen. Styrenheten är mycket riktigt spänningsmatad via säkring på huvudbatteriet och kommuniserar med bilens övriga system via en databus . Vid en kollision där en airbag behöver utlösas är det helt och hållet styrt av triggern i SRS modulens helt egna strömkälla.
Om det ska utlösas en airbag i en bil krävs att triggern ändrar sin natrurliga späningsmatning från SRS till någon annan strömkälla . Tex genom att klippa av kabeln sätta den avklippta kabeln mot bilens övriga plusmatning och jorda den andra kabeln. Men den enda gång jag kan tänka mig att det skulle kunna ske är om Ted Åström Olyckan sitter i baksätet och gör det åt dig.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]