Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Men i grund och botten så köper man väl inte t ex en T6 om man är ointresserad av prestanda så nog lär det utnyttjas. Vore ju väldigt dumt att betala de pengarna för ett Summum-paket annars. :D
Personligen tror jag att det kvittar om bilen ifråga har mest hästar från början eller om det skeppats in mjukvara för att få mer kusar, de körs lika hårt/snällt med bägge alternativen allra helst om vi ser till D3 och D5. Många gånger köps det nog uppdatering både till D3 och D5 bara för att det finns typ.

Iofs så är väl de enda "sportiga" alternativen från Volvo idag T5 och T6, de varianterna tror jag har en lite gasgladare köpare än en köpare av en D3/D5. :)

Sen kan man fundera på om det verkligen har någon större betydelse för livslängden så länge man håller sig till Polestar, har svårt att se att Volvo lägger sig så nära hållfasthetsgränserna att det ska göra nån större skillnad på livslängden.
av Maccie
Jag håller utifrån den egna situationen helt med MartinS.

Jag har köpt en ny XC70 D5 AWD och tilläggsbeställde med Polestar, dvs 225 hk.

Jag är inte åt buskörningshållet, utan skulle nog kunna bli anklagad för att snarare "gubbköra" (jag är dock inte 40 fyllda...).

Jag köpte den just för att jag ville ha, och hade råd att, köpa top-of-the-line, och för att jag - när jag då och då behöver det (omkörningar, dra tunga släp mm) - ska ha det snabbaste/starkaste som man kan köpa med bibehållen garanti.

Men när jag en gång säljer denna (privatköpta) bil, kommer nog motor och drivlina vara i ett fantastiskt skick.
av Malmstroem
Det rationella valet är helt klart att välja en D3. Speciellt om du hittar en 2011 som kan optimeras på en gång.

Jag valde en XC70 D5 2012, för jag uppfattade D3 som lite trött vid omkörningar. Maximala kostnaden för det blir ca 10.000, vilket ger ca 800 i månaden för det året som jag inte behöver köra med 163 hästkrafter. För mig är det värt de pengarna.

Vad du tycker är upp till dig.

(D5 är 20.00 dyrare, Polestar kostar 8900 plus eventuell installation och registerginsbesiktning, troligtvis är en D5 värd mer än en D3 vid försäljning, skulle bli välidgt förvånad om den är värd mindre. Om den är värd mer så minskar de 800:- per månad som jag redan idag är beredd att betala. För mig räcker också 215 hästkrafter gott -- jag har inga planer på att optimera mera.)
Användarvisningsbild
av MartinS
Bosa skrev:Men i grund och botten så köper man väl inte t ex en T6 om man är ointresserad av prestanda så nog lär det utnyttjas. Vore ju väldigt dumt att betala de pengarna för ett Summum-paket annars. :D
Njae, jag gillar bensin och ogillar diesel. Skall man då köpa en XC60 AWD eller XC70 AWD så är man ju tvingad till T6 motorn (jobbigt va ;-) ).

Sen gillar jag ju naturligtvis prestanda men jag använder det VÄLDIGT sällan. Snurrar man dessutom fram snittförbrukningen i färddatorn och låter den ligga framme kör jag extremt fisigt. Men jag gillar känslan att kunna, OM jag vill... Det tror jag är ett vanligare argument än man kanske tror vid motorval.

/Martin
av Steff 99
MartinS skrev: Sen gillar jag ju naturligtvis prestanda men jag använder det VÄLDIGT sällan. Snurrar man dessutom fram snittförbrukningen i färddatorn och låter den ligga framme kör jag extremt fisigt. Men jag gillar känslan att kunna, OM jag vill... Det tror jag är ett vanligare argument än man kanske tror vid motorval.

/Martin
Vad får dej då att tro att exv jag som beställde en D3 (med vetskapen om att det skulle komma en polestar uppgradering) skulla köra på ett annat vis än vad du gör?
Mina tidigare dieslar jag haft D5:an var också polestar optimerad till 225 hk, och tidigare BMW var dieselsexor.
Eftersom jag kör mycket stadskörning så ligger man inte och tokkör, men jag vill ha en bil som orkar att köra om när jag ligger på landsväg.
För mej som äger bilen själv så var detta en ytterligare rabatt på 20.000kr att välja en D3+ Polestari förhållande till en D5 med polestar.
Visserligen kan man ju säga att vad spelar det för roll på en bil som kostar 550´ om den kostar 570 brutto istället.
Men jag valde en "snikmodell" istället som någon uttryckte det.

Vad jag vill med detta är man inte skall generalisera och tro att alla här inne på forumet eller där ute i landet som har "Polestar" kör på ett sätt som innebär att bilen är slut då den kommer ut på andrahandsmarknaden.
Risken att få en bil som varit demo/pressbil/event med en tveksam start på livet är större när man väljer en beg. "top of the line" av den första årsmodellen och då med tidiga reg. datum.
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev: Vad får dej då att tro att exv jag som beställde en D3 (med vetskapen om att det skulle komma en polestar uppgradering) skulla köra på ett annat vis än vad du gör?
Därför att prestanda med andra ord är viktigt för dig. En som köper en D5 kan mycket vil bara vilja ha den största motorn utan att prestanda i sig är jätteviktigt. Men polestar är "bara" prestanda, inget annat. Det är MIN syn på saken där jag om jag generaliserar TROR att en polestartrimmad bil gått hårdare än en bil utan polestar.
Steff 99 skrev: Visserligen kan man ju säga att vad spelar det för roll på en bil som kostar 550´ om den kostar 570 brutto istället.
Men jag valde en "snikmodell" istället som någon uttryckte det.
20 papp är alltid 20 papp, oavsett om dom utgår från 0 eller 550 tusen.
Steff 99 skrev: Vad jag vill med detta är man inte skall generalisera och tro att alla här inne på forumet eller där ute i landet som har "Polestar" kör på ett sätt som innebär att bilen är slut då den kommer ut på andrahandsmarknaden.
Jag generaliserar inte, jag ger MIN syn på saken, hur jag resonerar när jag tittar på begagnad bil. Naturligtvis är inte mitt resonemang ett facit på alla begagnatbilar, men det är så JAG ser å saken. Att bilen skulle vara slut för att den har polestar har nog ingen påstått?
Steff 99 skrev: Risken att få en bil som varit demo/pressbil/event med en tveksam start på livet är större när man väljer en beg. "top of the line" av den första årsmodellen och då med tidiga reg. datum.
Självklart är det så, därför är det ALLTID viktigt att ha full koll på historiken, både vid handlar och privatköp. Magkänslan skall man också lita på enligt mina erfarenheter. Om något verkar för bra för att vara sant så är det också ofta det.

/Martin
av Steff 99
Oavsätt hur väl du forskar i en beg bil så vet man inte allt som hänt, fördelen med Volvo är när man är beg. köpare att urvalet är stort.
Så det är bara att vraka och välja, även press och eventbilar brukar överleva länge och det är få som vet att de äger en fd. 8)
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]