Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Har en 855 som är galet trögväxlad, speciellt från friläge till ettan men även mellan växlarna i fart. Nån som vet om det är osmort nånstans eller ett mekaniskt fel i lådan?
Användarvisningsbild
av taxi
Om ettan och backen är värst så är en möjlig felkälla att lamellen kärvar på ingående axelns splines. Det råkade jag ut för.
Användarvisningsbild
av Erico
taxi skrev:Om ettan och backen är värst så är en möjlig felkälla att lamellen kärvar på ingående axelns splines. Det råkade jag ut för.
Koppling och urtrampningslager är bytt ganska nyligt, ca 3000 mil sedan så det borde gå hyfsat lätt men du har rätt det är backen och ettan som är värst. Den var ganska kärv redan innan kopplingsbytet också ??:-/
Användarvisningsbild
av taxi
Enligt haynes-boken ska man INTE fetta in ingående axelns splines, men enligt pettson här på forumet så ska man göra det om ettan och backen är problemet. Så jag gjorde det och kan numer lägga i ettan och backen utan problem :D
Om det går bättre att lägga i ettan och backen med motorn avstängd så är det ytterligare ett tecken på just kärvande lamell, det var så jag fick göra för att få i växlarna.
Jag gjorde rent lamellcentrum och splines och hade på sparsamt med fett och det funkade klockrent!
Om du söker på detta så får du säkert upp pettsons mer detaljerade tillvägagångssätt!

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]