NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#578806
Har en V50 2,0D årsmodell 2010.

Nån som vet hur det är med partikelfiltret på den, om det ska bytas vid 12000 mil?
Ska det fyllas additiv vid 6000 mil?

Den har bara gått 3000 mil, så än är det lugnt.

Anledningen till att jag frågar är att jag hört att man inte ska behöva byta det från en viss årsmodell, och inte heller behöva fylla additiv, men jag vet inte om det stämmer?

Är för övrigt jättenöjd med bilen efter ca. 1000 mils körning med den. Drar enligt färddatorn 0,50-0,53 liter/mil vid landsvägskörning, och "blandad" körning med lite kortare sträckor, till och från jobbet och sånt, ca, 0,58-0,60 liter/mil.
av jumu01
#578821
Additiv vätska påfylls var 6000:e mil.

Volvo rekommenderar att partikelfiltret byts vid 12000:e mil.

Nu finns det ju dom som är både kreativa och händiga på forumet som rengör partikelfiltret själv, bakgrund är då detta är en fransk åkomma alltså partikelfiltret som sitter både på Peugeot och Citroen inom PSA koncernen, så på deras verkstäder byts inte detta partikelfilter utan man tar och rengör det till en mycket billigare penning än Volvo som bestämt sig för att byta det vid 12000 mil, vad orsaken är att det är så vet jag inte men av detta framgår det att hos PSA finns det riktiga mekaniker som kan laga saker o ting medans Volvos mekaniker endast klarar av att byta ut saker, vilken tydligast märks i din plånbok när det är dags att betala!

"Anledningen till att jag frågar är att jag hört att man inte ska behöva byta det från en viss årsmodell, och inte heller behöva fylla additiv, men jag vet inte om det stämmer?" Ja från och med årsmodell 2011!
av PaS83
#578832
Tror detta med regöring av filtren hos Citroën och Peugeot kommer av att de hade STORA problem i början,
filtren monterades mycket tidigare på dessa bilar än hos Volvo och det var något med dieseln i sverige.
Detta kan säkert någon annan bättre, vad det var dieseln innehöll, eller inte..

Vill minnas att filtren rengjordes i samband med service t.o.m. Idag är det ett mindre bekymmer och jag tror
nog att det byts nog filter lika ofta som hos Volvo.
Men det funkar ju, om man gör det i tid, innan filtret blir helt sönderbränt av allt för tätt återkommande
regenerering.
av Gourmand
#578992
Att partikelfilter monterades betydligt tidigare på Citroen/Peugeot än på t.ex Volvo, beror på att partikelfiltret konstruerades av PSA. Det existerade helt enkelt inte partikelfilter hos andra bilmärken. PSA var dessutom en av de första tillverkarna av de moderna "commonrail"-dieslarna. Partkelfiltret har naturligtvis inte evig livslängd och brukar behöva rengöras runt 18-19000 mil, beroende på hur bilen använts. Att däremot byta filtret vid 12000 mil är bara dumheter, oavsett vad som står i de s.k. servicemanualerna. Viktigt är dock att en dieselbil används på rätt sätt, vilket betyder att bilen ej bör köras endast korta sträckor. Den behöver regelbundet komma upp i arbetstemperatur och få "sträcka ut" på lite längre sträckor med en viss regelbundenhet. Annars får man garanterat problem och dessutom allvarligare problem än de som kan uppstå med partikelfiltret. Påfyllning av Eolys (dieseladditiv) behöver också göras. Tror att den senaste upplagan av PSA-dieseln (D2), klarar sig utan Eolys-påfyllning vid fasta intervall, men där är jag osäker. Bäst att kolla med verkstaden. Det går dessutom alldeles utmärkt att använda en mindre, privat PSA-verkstad till dessa typer av jobb. Det blir billigare och det tekniska kunnandet är bättre än på merparten av de stora, auktoriserade Volvo-verkstäderna, typ Bilia.
av jumu01
#579331
mnomno2 skrev:Är rekommendationen, om man har problem med sin Volvo (i.e. PSA) diesel, att vända sig till en Peugeot/Citroen verkstad?
Nej det är inget Volvo rekommenderar, dom vill att du betalar dyrt för att byta ut detta filter vid 12000 mila sevicen.

Då dessa filter även finns på PSA bilar och dom byter inte ut dessa utan dom tar isär dem och rengör dem till en mycket billigare penning, därför denna diskussionen.
av WSAB
#579870
Köpte min bil hos en Peugeot-återförsäljare och han sa att dom rengjorde filtren vid ca. 18000 mil på Peugeot.
Nån som vet om det blir en "felkod" om man struntar i Volvos rekommendationer vid 12000 mil?
av getsome
#579966
Vår bil har precis rullat över 12000 mil service strecket , gjorde servicen själv , nolla dags för service lampan och kolla felkoder ang just avgasrening / additiv / filter men inga felkoder fanns , dock kan man nollställa mätare för hur många mil nuvarande DPF i suttit i bilen i vida , vet någon förresten hur man läser ut den där milmätaren för partikelfiltret i vida eller kan man bara nolla det ?

Så kör du tills du märker att bilen börja regenerera ovanligt ofta och få det rengjort då eller som jag tänker göra som enbart preventiv åtgärd så fort det blir varmare ute igen (troligtvis runt 15000 mil)


WSAB skrev:Köpte min bil hos en Peugeot-återförsäljare och han sa att dom rengjorde filtren vid ca. 18000 mil på Peugeot.
Nån som vet om det blir en "felkod" om man struntar i Volvos rekommendationer vid 12000 mil?
Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]