Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med 1000 mil/år hade jag lätt valt T4F, roligare än D3 och billigare i inköp, sedan som sagt skattefri och möjlighet till 2 bränslen. Powershift
har jag inte testat, den har ju fått lite blandad kritik. Själv blev det T6 då jag också har korta körsträckor/år, men ville ha AWD och dessutom
få äga en rak bensin 6:a en gång i livet, dom lär inte tillverkas så länge till.
När det gäller utrustning hade jag gått på Summum, prisvärt om du frågar mig, och sedan kompletterat med åtminstone något av teknikpaketen.
Jag valde även herrgårdsvagnspaket för att få laminerade rutor, det är inget jag ångrar. Har även driver support, mer tveksam till om det är prisvärt,
men radar farthållarnen som klarar kö-körning (med automat) är ganska trevlig.
Kolla även upp om Volvo-on-call kan starta den standard monterade el-värmaren påT4F, tror bara det funkar med bränslevärmarna, men då är det iallafall kanon.
Linqid skrev:Satt själv i samma sits för ett litet tag sedan och kikade på D3 och D5 till V60.

T4 eller D3?
- I ditt fall hade jag valt T4F, utan tvekan. Kör du 1000 mil/år finns det ingen anledning att betala så mycket pengar extra för en diesel. Till T4F ingår ju dessutom elvärmare, vilket alltid är något. Att välja T4 känns meningslöst, då prisskillnaden ändå äts upp av att T4F är skattefri.

Var går gränsen i körsträcka när det blir "billigare/mer ekonomiskt" att köra en D3/D5 istället för T3/T4/T5.
CabBO skrev:Var går gränsen i körsträcka när det blir "billigare/mer ekonomiskt" att köra en D3/D5 istället för T3/T4/T5.
Den frågan är inte helt lätt att svara på, det är flera parametrar som spelar in: Inköpspris, skatt, förbrukning, servicekostnader, värdeminskning. Om man räknar
ihop dessa brukar väl slutsatsen iallafall vara att man behöver köra mer än genomsnittsbilisten för att tjäna på diesel. Tycker jag det känns som att
många hänger upp sig för mycket på ex. förbrukning men glömmer att diesel är dyrare att köpa, med tillhörande högre värdeminskning, vilket ju slår direkt på milkostnaden.
OT: Men jag tror det är lite som jag skrev i mitt första inlägg, att diesel är lite "hypat" nu. Överhypat. :wink: (Svor jag i kyrkan nu?)
Bensinarna är också snåla nu och en diesel kostar ofta flera stycken 10-tusingar mer än motsvarande bensinare vilket nog faktiskt inte alltid tas med fullt ut i alla kalkyler... Sedan är det ju det här med skatten också. Nej, när jag tänker efter så känns det som om det nästan har blivit lite status att köra diesel :shock: Det skulle nån ha sagt för 10-15 år sedan när bara taxibilar och lastbilar hade dieselmotorer (och en o. annan gubb-merca) :wink: Så det kan bli! Men visst är motorerna trevliga. Bruksiga, slitstarka och dragvilliga. Tyvärr helt felplacerade skattemässigt än så länge här i Sverige.
MattiasD skrev:Kör du inte mer än 1000 mil/år drabbas du heller inte av den extra servicen som flexifuelbilarna behöver.
Vad är det för extra servicekostnader på T4F?
meko skrev:OT: Men jag tror det är lite som jag skrev i mitt första inlägg, att diesel är lite "hypat" nu. Överhypat. :wink: (Svor jag i kyrkan nu?)
Tyvärr helt felplacerade skattemässigt än så länge här i Sverige.
Självklart är det så om man kör 1000mil om året, men det tillhör nog undantaget att man kör så lite.
Att dieslar är "helt felplacerade skattemässigt" varför är dom det, kör man 1500 mil och där över så börjar det att jämna ut sig, det finns även "miljödieslar"
Man skall nog inte generalisera bara för man själv inte ser fördelarna.
Hade jag kört så lite som 1000mil eller mindre om året, hade jag skippat bil och åkt TAXI istället. det hade blivit billigare och mer problemfritt
meko skrev:
MattiasD skrev:Kör du inte mer än 1000 mil/år drabbas du heller inte av den extra servicen som flexifuelbilarna behöver.
Vad är det för extra servicekostnader på T4F?
T4 har serviceintervall på 3000 mil eller 1 år. Det som inträffar först. Inträffar tidsintervallet först (1 år) sker en extra service vilket i det fallet är byte av olja och filter. T4F har förutom servicenintervall på 3000 mil eller 1 år, också ett extra oljebyte vid 1500 mil. Men kör man under 1500 mil/år med T4F blir det ingen skillnad mot T4. Det här brukar ibland lyftas upp som en nackdel för flexifuelmotorerna men för de flesta gör det ingen skillnad.
CabBO skrev:
Linqid skrev:Satt själv i samma sits för ett litet tag sedan och kikade på D3 och D5 till V60.

T4 eller D3?
- I ditt fall hade jag valt T4F, utan tvekan. Kör du 1000 mil/år finns det ingen anledning att betala så mycket pengar extra för en diesel. Till T4F ingår ju dessutom elvärmare, vilket alltid är något. Att välja T4 känns meningslöst, då prisskillnaden ändå äts upp av att T4F är skattefri.

Var går gränsen i körsträcka när det blir "billigare/mer ekonomiskt" att köra en D3/D5 istället för T3/T4/T5.
Det går inte att svara på. En rad antaganden måste göras och beroende på hur dessa görs kan brytpunkten variera från 1000 mil/år till att aldrig bli lönsam ekonomisk. Därför tycker jag man ska sluta basera sitt köp på en kalkyl som ändå inte stämmer utan istället väga in andra aspekter.

Men om någon tror sig veta en brytpunkt vore det intressant att veta följande:

Bränslepriset 3 år framåt. Idag är dieselpriset ca 35 öre högre per liter jmf BF95. Om 1 år höjs skatten på diesel med 30 öre/litern. Över 60% av nybilsförsäljningen är dieselbilar, vilket ger mer obalans i produktionsprocessen. Vilka antaganden kan det ge på dieselpriset 3 år framåt? 16-17 kr/l? Medan det blir överskott av BF95 - 13 kr/l?

Andrahansvärdet på en dieselbil anses idag vara högt. Men hur är det om 3 år då alla dessa (60%) bilar ska ut på begagnadsmarknaden? Är dieselbilen lika eftertraktad om dieselpriset går upp 2 kr/l?

Det här är inget svar, utan mer för att belysa den osäkerhet som finns. Den som säger att en dieselbil blir lönsam efter x mil bör också ange vilka antaganden man gjort.
Vettiga funderingar Mattias! Jag håller med helt och hållet. Har för mig att Vi Bilägare hade en grundlig genomgång i våras av verkliga milkostnader och brytpunkter när det gäller förhållandet mellan diesel och bensin om man går till botten och väger in alla kostnader (vill minnas ett det t.o.m. var V60 med i jämförelsen. Kan det ha varit D3 och T3..? Men inte Drive tror jag...). Vad jag minns så låg brytpunkten då (kan det ha varit i Maj..?) på Volvon typ runt 3500 mil/år!!
Till det kan ju läggas Mattias funderingar här ovan ang. andrahandsvärde, ännu dyrare diesel i framtiden etc. Dessa tankar saknar absolut inte substans.

Återigen, jag tror inte att alla går till botten rent kalkylmässigt när de väljer en diesel. Sedan är det ju självklart så att man kanske vill ha just en diesel. Eller en annan bil, vilken som helst, av helt andra orsaker än milkostnader och annat trist och det är ju såklart en helt annan femma. Men man hör förvånansvärt ofta just de ekonomiska fördelarna lyftas fram som argument för valet av en bil med dieselmotor. Framför allt för att motivera det högre inköpspriset.

(Jag har många gånger funderat lite på det här med milkostnad och månadskostnad.... Det blir ju liksom inte billigare att äga en bil bara för att man kör en massa mil och därmed sänker driftkostnaden per mil. För min del spelar det mest roll vad bilen kostar per månad. Jag har ju samma lön under hela månaden liksom, eller (:-) Nähej, inget Nobelpris i ekonomi till mig kanske, men ändå en tanke... ?:-/ )

Ja, för mig är det inte givet att köpa en till diesel i alla fall (har ju som sagt en modern diesel nu, knappt 3 år gammal). Efter den här tråden så känns T4F som det klart vettigaste V60-alternativet för vår del. Kul att vara lite miljösnobb också :twisted: För ett år sedan hade jag nog inte tvekat. Då hade det blivit en diesel!

Tack för alla vettiga synpunker och tips. Nu vet jag som sagt i alla fall hur jag skall speca fram en aktuell V60 att lägga till jämförelsen med BMW, VW, Audi och Peugeot(!), så får vi se vem som vinner!

Ps. Steff99, var inte så arg och ta fram miniräknaren, (P)

/Magnus

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.