Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petrus
#57651
Inga problenm att lacka lister. Mycket jobb blir det om det skall bli bra och det vill man ju att det skall bli :wink: ..först så slipar man ner listerna ...sen grundmålar man...slipar igen...och sen lackar man...ett jäkla jobb det är ett jobb för lackeraren inget man vill göra själv precis.Jag lämnade in mina grejer till lackeraren och så här blev resultatet...

Bild
av sjost
#57654
Man använder 2 olika material till mönstrade olackade detaljer och till de detaljer som är lackade orginal. Man använder olika eftersom det materialet man använder till mönstrat är mer reptåligt än det man använder till lackat. Fast i gengäld är det lite "fetare" än det man använder på lackade.
Det går säkert att lacka en mönstrad detalj, men materialet är inte gjort för att lackas. Kan inte säga hur bra det är att lacka, men det är sämre än det som finns i dom som är lackade orginal.

Mvh, Stefan
av sjost
#57656
Pebben skrev:Jag kan ju då bara lägga till att tidigare årsmodeller hade en stötfångare med matt svart och knottrigt längst ner, företaget som gör stötfångarna till Volvo gjorde då så att det maskerade de stötfångarna som inte skulle vara nedlackade. Idag är såvitt jag vet alla delade i två delar men tidigare var det även på originallacken ett mat yta under som då således är risk för lacksläpp och runt hörnet jobb. Tycker det är lite tråkigt att höra att Volvo använder b-kvalitét på sina lackjobb :lol:
I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..

Mvh, Stefan
av Moody
#57671
CarMan skrev:
Caveo skrev:
cohiba skrev:
Fråga 1: Varför är den inte nerlackad? Var det en option vid ny?

cohiba
Verkar vara "Momentum" och uppåt som har det.
http://www.volvocars.se/models/v70/which/Version/
tror det är summum (buisnis ++)
för den aktuella årsmodellen
Mycket gissande nu...

Nedlackeringen ingick från Business+ (nuvarande Momentum) och uppåt på modell 2005.
Användarvisningsbild
av CarMan
#57688
Moody skrev:
CarMan skrev:
Caveo skrev: Verkar vara "Momentum" och uppåt som har det.
http://www.volvocars.se/models/v70/which/Version/
tror det är summum (buisnis ++)
för den aktuella årsmodellen
Mycket gissande nu...

Nedlackeringen ingick från Business+ (nuvarande Momentum) och uppåt på modell 2005.
jag skrev tror , för att jag inte var säker, jobbar ju inte som förseljare & orkar inte bry mig vad som ingår, då det ändras påp olika årsbodeller...
av cohiba
#57723
Tack för alla toppen-svar.

Fråga 1.

Så om Bilia sålde bilen som 2.5T business till mig (ej ++) så var det korrekt att bilen inte skulle vara nerlackad?

Ny fråga 2.

Har någon koll på vad de olika alternativen kostar?
a. Nya släta lister
b. Använda nuvarande (slipa, lacka, slipa, lacka osv.)

Cohiba
av Pebben
#57793
sjost skrev:
Pebben skrev:Jag kan ju då bara lägga till att tidigare årsmodeller hade en stötfångare med matt svart och knottrigt längst ner, företaget som gör stötfångarna till Volvo gjorde då så att det maskerade de stötfångarna som inte skulle vara nedlackade. Idag är såvitt jag vet alla delade i två delar men tidigare var det även på originallacken ett mat yta under som då således är risk för lacksläpp och runt hörnet jobb. Tycker det är lite tråkigt att höra att Volvo använder b-kvalitét på sina lackjobb :lol:
I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..

Mvh, Stefan
Nej det är samma material i både spoilern och stötfångaren, iaf. i V70. Vidare kan man se även på skärmbreddarna i lyfta XC90in så är det samma detalj som till hälften är lackad och hälften svart. I detta fallet är dock inte den lackade ytan mönstrad. Sen skall tilläggas att man på stötfångarna behandlade ytan innan lack, bla. med en gasbrännare för att få bort småtrådar etc.
Användarvisningsbild
av CarMan
#57804
Pebben skrev:
sjost skrev:
Pebben skrev:Jag kan ju då bara lägga till att tidigare årsmodeller hade en stötfångare med matt svart och knottrigt längst ner, företaget som gör stötfångarna till Volvo gjorde då så att det maskerade de stötfångarna som inte skulle vara nedlackade. Idag är såvitt jag vet alla delade i två delar men tidigare var det även på originallacken ett mat yta under som då således är risk för lacksläpp och runt hörnet jobb. Tycker det är lite tråkigt att höra att Volvo använder b-kvalitét på sina lackjobb :lol:
I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..

Mvh, Stefan
Nej det är samma material i både spoilern och stötfångaren, iaf. i V70. Vidare kan man se även på skärmbreddarna i lyfta XC90in så är det samma detalj som till hälften är lackad och hälften svart. I detta fallet är dock inte den lackade ytan mönstrad. Sen skall tilläggas att man på stötfångarna behandlade ytan innan lack, bla. med en gasbrännare för att få bort småtrådar etc.
för enkelhetens skull så är ju självklart fram & bak stötfånfare gjorda i ett stycke. men tröskel plasten, hur är det med den!
av sjost
#57810
Pebben skrev:
sjost skrev:
Pebben skrev:Jag kan ju då bara lägga till att tidigare årsmodeller hade en stötfångare med matt svart och knottrigt längst ner, företaget som gör stötfångarna till Volvo gjorde då så att det maskerade de stötfångarna som inte skulle vara nedlackade. Idag är såvitt jag vet alla delade i två delar men tidigare var det även på originallacken ett mat yta under som då således är risk för lacksläpp och runt hörnet jobb. Tycker det är lite tråkigt att höra att Volvo använder b-kvalitét på sina lackjobb :lol:
I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..

Mvh, Stefan
Nej det är samma material i både spoilern och stötfångaren, iaf. i V70. Vidare kan man se även på skärmbreddarna i lyfta XC90in så är det samma detalj som till hälften är lackad och hälften svart. I detta fallet är dock inte den lackade ytan mönstrad. Sen skall tilläggas att man på stötfångarna behandlade ytan innan lack, bla. med en gasbrännare för att få bort småtrådar etc.
Det är inte samma material som är lackat och som är mönstrat. Jepps, på baksidan står det PP-EPDM, men det är inte samma kvalitet. Precis som jag skrev innan så är det olika egenskaper man kräver på de olika materialen. Man behandlar all plast innan lack. men även efter behandling så har dom olika egenskaper.
På Faceliften XC90 har du rätt i att man har samma material som man lackar på ovansidan och mönstrar på undersidan. men som innan har man gåt ifrån kravet på reptålighet, så det är samma material som man använder vid lackade detaljer som man använder här.
av sjost
#57811
CarMan skrev:
Pebben skrev:
sjost skrev: I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..

Mvh, Stefan
Nej det är samma material i både spoilern och stötfångaren, iaf. i V70. Vidare kan man se även på skärmbreddarna i lyfta XC90in så är det samma detalj som till hälften är lackad och hälften svart. I detta fallet är dock inte den lackade ytan mönstrad. Sen skall tilläggas att man på stötfångarna behandlade ytan innan lack, bla. med en gasbrännare för att få bort småtrådar etc.
för enkelhetens skull så är ju självklart fram & bak stötfånfare gjorda i ett stycke. men tröskel plasten, hur är det med den!
Trösklarna består idag alla av 2 delar. Stora toleranser på dessa detaljer gör att man delar på dom för att kunna ha bra spel in mot hjulhusen.

Mvh, Stefan

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]